آموزش ابزارآلات

معرفی انواع چسب چوب

انواع چسب چوب

انواع چسب چوب و کاربرد آن ها در نجاری بسیار مهم می باشد و برای ساخت سازه های چوبی می بایست تکنیک استفاده از انواع چوب ها را بلد باشید. چسب چوب سازه های چوبی را محکم می کند، ولی دقت داشته باشید که این چسب به آرامی خشک می شود و برای چسباندن دو قطعه به یکدیگر، بعد از استفاده از چسب از گیره و یا وزنه برای اتصال استفاده کنید.

در استفاده از چسب چوب برای انجام کارها، باید توجه داشته باشید که کدام چسب برای انجام کارتان مناسب می باشد، مثلا چسب ضد آب، چسبی که سریع بچسبد و یا چسبی که فضای خالی را پر کند استفاده کنید.

انواع چسب چوب

انواع چسب چوب

انواع چسب های مورد استفاده صنعت چوب:

چسب چوب های مختلفی وجود دارند و هر کدام برای چسباندن چوب مخصوص به خودش می باشد. در انجام کار با این چسب ها باید بدانیم که، کدام چسب را نسبت به جنس چوب انتخاب کنیم و چگونه با آن ها کار کنیم.

  • چسب های طبیعی پروتئین حیوانی: پایه این چسب کلاژن می باشد و در آب حل می شود. از نظر شکل ظاهری جامد و مایع است و رنگ آن هم قهوه ای تا سفید می باشد و در محل اتصال به مرور زمان تیره تر می شود. این نوع در برابر شرایط خشک دارای مقاوت مناسبی می باشد ولی در برابر شرایط مرطوب و رطوبت بالا مقاومت پایینی دارد و بعد از خشک شدن و اکسید شدن باعث آسیب رساندن به چوب و کاغذ می شود. از این نوع چسب چوب معمولا برای ساخت سازهای زهی آلات موسیقی، تعمیر و مونتاژ مبلمان استفاده می کنند.
  • چسب PVA: از رایج ترین انواع چسب چوب می باشد و بیشتر در منازل از آن استفاده می شود. این چسب در بازار به راحتی پیدا می شود و قیمت ارزانی دارد و اینکه از ماده ای بی رنگ و بی بو تشکیل شده است.
  • چسب اپوکسی: این نوع چسب چوب دارای ترکیب هاردنرهای رزین اپوکسی می باشد و زمانی که این دو ماده با هم تشکیل می شوند، یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد و مخلوط سفت می شود. چسب اپوکسی دارای مقاومت بالایی می باشد و برای مصارف ساختمانی از آان استفاده می کنند.

دقت داشته باشید که از مزیت های استفاده از این نوع چسب چوب، خاصیت ضد آب بودن آن می باشد و در اتصالات، شکاف ها را کاملا پر می کند. در زمان استفاده از این چسب بهتر است که محیط دارای تهویه مناسب باشد تا آسیبی برای استفاده کننده به همراه نداشته باشد.

انواع چسب های مورد استفاده صنعت چوب

انواع چسب های مورد استفاده صنعت چوب

  • چسب پلی اورتان: این چسب از انواع چسب چوب هایی می باشد که با رطوبت فعال می شود و خیلی سریع خشک می شود. کار کردن با این نوع چسب چوب سخت و مشکل می باشد و علاوه بر فضای داخل در فضای بیرون هم از آن استفاده می کنند. برای تمیز کردن این چسب می توانید از انواع آب معدنی استفاده کنید.
  • چسب مخفی: این نوع از چسب چوب از مخفی شدن حیوانات الهام گرفته شده است و به وسیله حرات تبدیل به مایع می شود و وقتی که سرد شد، جامد می شود.
  • چسب سینواکریلات: این نوع از چسب چوب برای سطوح سخت استفاده می شود و قطعات را خیلی سریع به هم می چسباند. تقریبا همانند چسب ۱۲۳ قطعات را به هم می چسباند.
  • چسب سفید نجاری: این نوع به صورت پودر و یا مخلوط با مواد شیمیایی به رنگ سفید تا قهوه ای، با آب مخلوط می شود و در دمای معمولی اتاق مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب سفید نجاری در برابر شرایط خشک و رطوبت دارای مقاومت می باشد، ولی برای مصرف در فضای خارج مناسب نمی باشد.

چسب سفید نجاری

چسب سفید نجاری

  • چسب مصنوعی ترموست: چسب مصنوعی به پودر و یا مایع به رنگ سفید و یا تقریبا کرم می باشد و در حالت مایع سه ماه و جامد دو سال، قابلیت نگهداری را دارد. این چسب در برابر رطوبت مقاومت کمی دارد و به وسیله اسید ها و بازهای قوی از بین می رود.
  • فنل فرمالدئید: این چسب به صورت مایع، پودر و … می باشد و رنگ آن نیز بین قهوه ای تا قرمز می باشد. از نظر محیط زیست دارای فرایند ساخت خطرناکی می باشد و در برابر رطوبت، اسیدهای ضعیف، مواد روغنی و حرارت دارای مقاومت می باشد.
  • ملامین فرمالدئید: به صورت مایع، پودر و … و به رنگ سفید و یا بی رنگ می باشد. در دمای ۱۲۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد منعقد می شود. در آب جوش حل می شود و در برابر رطوبت، حرارت، ضربه، مواد شیمیایی قلیایی و اسیدی ضعیف مقاوم می باشد.
  • ملامین اوره فرمالدئید: به صورت پودر ومخلوط با کاتالیزور می باشد و رنگ آن سفید، قهوه ای مایل به زرد و بی رنگ می بشد. در برابر هیدرولیز، رطوبت و شرایط خیلی خشک دارای مقاومت می باشد.

اگر به دنبال خرید چسب چوب با کیفیت هستید فروشگاه ابزار غفوری چسب چوب های ذیل را پیشنهاد می دهد:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *