آموزش ابزارآلات

انواع میخکوب و منگنه کوب بادی

میخکوب و منگنه کوب بادی

میخکوب و منگنه کوب ‌های بادی، جزء کاربردی ترین ابزارها در نجاری، مبل سازی، کابینت کاری و دیگر حرفه‌های صنعت می باشند و دارای ساختاری ساده ‌تر و در نتیجه استهلاک پایین‌تری نسبت به مدل های برقی نیز می باشند و در خطوط تولید بزرگ‌ ترین کارخانه‌ ها معمولاً از ابزارهای بادی برای ساخت و مونتاژ مورد استفاده قرار می گیرد و تنها ایراد آن‌ها محدودیت در جابجایی می باشد.

به همین دلیل، با استفاده از یک پمپ باد مرکزی و ذخیره هوای فشرده در مخازن بزرگ، لوله کشی و هدایت آن تا قسمت ‌های مورد نیاز، برای تغذیه ابزار بادی تأمین می‌شود. کوبیدن میخ و منگنه، یکی از مراحل تولید صنایع چوبی می باشد و برای ایجاد اتصالات محکم بین چند پانل از انواع میخکوب و منگنه کوب بادی استفاده می شود.

میخکوب

از این دستگاه، برای افزایش دقت و سرعت کار میخکوبی استفاده می شود و باعث بالا رفتن کیفیت کار نیز می شود. معمولا میخکوب ها بر اساس مدل مخزن و گاهی بر اساس نوع میخ مصرفی دسته بندی می شوند. در ذیل انواع میخکوب را شرح می دهیم:

میخکوب مخزن ردیفی

میخکوب های مخزن ردیفی، یک مخزن مستطیل شکل همراه با طول متغیری بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر دارند و میخ ها به طور ردیفی در این مخزن و به وسیله کاغذ، پلاستیک یا سیم نازک در کنار هم و به ردیف مرتب قرار گرفته اند و پس از هر استفاده نوبت میخ بعدی می رسد و بعد از اتمام میخ ها مخزن مجددا پر می شود.

میخکوب سر گرد

میخکوب سر گرد دارای یک مخزن حلقه ای برای نگه داری میخ ها می باشد و هر بار تعداد ۳۰۰ میخ در مخزن حلقوی میخکوب سر گرد قرار داده می شود و بعد از تمام شدن میخ ها، مجددا مخزن را به میزان مورد نظر پر می کنند.

میخکوب بادی

جز رایج ترین میخ کوب ها، میخکوب بادی می باشد و به کمک کمپرسور و فشار هوای تامین شده به وسیله ی آن ها کار می کنند، در واقع به یک منبع هوای فشرده نیاز دارند. در زمان استفاده از این دستگاه، درب سوپاپ آن باز می شود و سیلندر مجددا از هوا پر می شود و با حرکت پیستون دستگاه میخ ها به سمت جلو حرکت می کنند و بر روی سطح مورد نظر قرار می گیرند.

میخکوب گازی

میخکوب های گازی نیز به روش میخکوب بادی عمل می کنند با این تفاوت که در این مدل میخکوب ها به جای فشار هوا، از یک کپسول مخصوص به عنوان منبع انرژی به جای فشار هوا استفاده می شود و این کپسول و مخزن انرژی عملیات هدایت میخ ها را بر عهده دارد. در ضمن این میخکوب های گازی دارای قدرت و سرعت بالایی می باشند.

منگنه کوب

منگنه کوب

منگنه کوب:

یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز در کارگاه ها برای اتصال چند پانل و قطعه به یکدیگر منگنه کوب می باشد و برای نصب روکش های چرمی و یا پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرد ودارای انواع مختلف می باشد و در ذیل آن ها را شرح می دهیم:

منگنه کوب دستی

این دستگاه معمولا، به قدرت و فشار فیزیکی کاربر نیاز دارد و دارای روش استفاده بسیار آسانی می باشد. از این مدل منگنه کوب برای محکم کردن روکش ها، رویه کاری، پرس کاری و نصب پیش بند کابینت استفاده می کنند.

منگنه کوب برقی

منگنه کوب های برقی بر خلاف دستی ها به جریان الکتریسیته نیاز دارند و همچنین به اهرم دستی هم نیاز ندارد و از یک شاسی در ساختار آنها استفاده شده است. سرعت بالا و کیفیت کار از نکات مثبت این منگنه کوب ها سرعت بالا و کیفیت کار می باشد و برای قسمت های زیری و دور از دید استفاده می شود.

منگنه کوب بادی

برای مصارف صنعتی حرفه ‌ای منگنه کوب بادی، بهترین انتخاب می باشد و در کارهای با حجم بالا و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. در این دستگاه هوای فشرده به کمک یک شیلنگ از کمپرسور به منگنه زن منتقل می شود و در این حالت می تواند منگنه را در چوب و صفحه مورد نظر فرو کند.

استوپ منگنه کوب بادی

در این دستگاه، هوای فشرده به کمک یک شیلنگ، از کمپرسور به منگنه زن منتقل می‌شود و دستگاه منگنه را در چوب و صفحه مورد نظر فرو می‌کند و برای سطوح چوبی و پارچه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد واز نظر قدرت و کیفیت دارای سطح بالاتری نسبت به مدل های دیگر می باشد.

انواع میخکوب

انواع میخکوب

انواع میخکوب های مورد استفاده در صنعت چوب

  • میخکوب اس کا (SK)
  • میخکوب تیپو
  • میخکوب تی
  • میخکوب کپسولی
  • منگنه کوب نوک بلند
  • میخکوب دوپایه
  • میخکوب نواری
  • استوپ بادی (دوکاره)
  • میخکوب پشت قاب زن یا وی زن و پلاک زن

مزیت ابزارهای بادی نسبت به ابزارهای برقی و شارژی

  • استهلاک آن ها کمتر می باشد.
  • استفاده از ابزارهای بادی مقرون به صرفه تر می باشد.
  • دارای تنوع بسیار بالایی می باشد.
  • پرقدرت و کم هزینه می باشند.
  • برای محیط های کارگاهی مناسب می باشند.
انواع میخ و کاربرد آنها

انواع میخ و کاربرد آنها

انواع میخ مورد استفاده در میخ کوب‌های بادی:

میخ‌های شانه‌ ای که با چسبی مخصوص، به ‌صورت شانه و در یک ردیف، به هم چسبیده می شوند و به سادگی قابل جدا شدن می باشند.

گیج‌ها، استانداردهایی صنعتی می باشند و سازندگان باید آن را رعایت کنند.

انواع میخ و کاربرد آنها:

  • میخ های شانه ای: این میخ ها با چسبی مخصوص، به صورت ردیف، به یکدیگر چسبانده می شوند و به راحتی قابل جدا شدن می باشند.
  • میخ اس کا: نام دیگر میخ اس کا (SK) میخ گیج ۱۸ می باشد و به شکل شانه ای عرضه می شود.
  • میخ تی پو: نام دیگر این آن، میخ گیج ۱۶ می باشد و آن هم به شکل شانه ای وارد بازار می شود.
  • میخ تی ان: نام دیگر آن میخ گیج۱۴ می باشد و به شکل شانه ای ارائه می شود.
  • میخ دو پایه: این نوع میخ دارای شباهت زیادی به میخ های دو پایه برق کارها وحتی منگنه دارد وبا این تفاوت که خیلی بلند تر و به شکل شانه ای می باشد.
  • میخ پالت: گروهی از میخ های معمولی هستند و مخصوص ماشین های پالت سازی تهیه می شود و دارای گیج های گوناگون و قابل تغییر مانند میخ های ساده، دنده ای یا مته ای براساس نیاز مشتریان می باشد.
  • میخ نواری: این نوع میخ دارای سر گِرد می باشد و مانند قطار فشنگ بهم متصل می شوند و به صورت دایره مانند، دور یک مرکز، پیچیده شده و در خِشاب قرار می گیرند و به شکل نوار ارائه می شوند و دارای سه شکل نواری دنده ای، نواری ساده، و نواری مته ای می باشد.

فزوشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده میخکوب های با کیفیت زیر می باشد:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *