آموزش ابزارآلات

نحوه مراقبت از ابزار های بادی

سیستم کمپرسور بادی

ابزارهای بادی، مانند دیگر ابزارآلات برای داشتن طول عمر بالاتر و حفظ کیفیت به مراقبت و نگه داری نیاز دارند و به همین دلیل باید نگه داری از آن ها به یک عادت تبدیل شود.

ابزار های بادی، جزء ابزارهای قدرتمند هستند و به وسیله ی هوای فشرده که توسط کمپرسور هوا تولید می‌شود، کار می کنند و دارای یک موتور پنوماتیک می باشند و هوای فشرده را به کار، تبدیل می‌کنند. این ابزارها در صنایع مختلف مانند: راه سازی، ذوب فلزات، مونتاژ و نصب قطعات ماشین آلات، اتومبیل و ماشین آلات و ابزارهای صنایع چوب دارای کاربرد می باشند.

این ابزرآلات گران قیمت هستند و نگه داری از آن ها بسیار مهم می باشد و در پروژه ها و انجام کارها بسیار تاثیر گذار و کمک رسان هستند و برای حفظ کارایی و اثربخشی باید از آن ها به دقت نگه داری کنید.

متداول ترین ابزارهای بادی

در زیر لیستی از محبوب ترین این ابزار های بادی را ذکر می کنیم:

  • فرز بادی
  • دریل بادی
  • پرچ بادی
  • چکش بادی
  • پیچ گوشتی بادی
  • سنباده زن بادی
  • منگنه کوب بادی
  • آچار بکس بادی
  • میخ کوب بادی
  • پیستوله رنگ
مکانیک خندان با استفاده از تفنگ بادی در گاراژ

مکانیک خندان با استفاده از تفنگ بادی در گاراژ

نگه داری در جای خشک و مناسب

اگر این ابزارآلات را در جای مناسب، بهترین شرایط و در جای خشک و دور از رطوبت نگه داری کنید، دارای عمر بهتری می باشند، زیرا نم و رطوبت باعث زنگ زدگی و آسیب به آن ها می شود.

دقت داشته باشید که در صورت زنگ زدگی در مناطق مرطوب، حتما از بسته های رطوبت گیر در محل نگه داری آن ها استفاده کنید و هر اقدامی که برای خشک بودن محل نگه داری آن ها لازم است را انجام دهید، زیرا رطوبت باعث اختلال در حرکت قطعات مکانیکی و از کار افتادن دستگاه می شود.

به کارگیری ابزارآلات مناسب برای انجام هر کار

گاهی مواقع برای انجام کارهای ساده هم باید از ابزار مناسب استفاده کنید و استفاده ی اشتباه از ابزار برای انجام کارهای کوچک هم، می تواند مشکلات بزرگی را به وجود آورد.

به همین دلیل باید همیشه برای انجام هر کار از ابزارآلات مناسب آن استفاده کنید. نگهداری اصولی و درست این ابزارها علاوه بر بالا رفتن عمر مفید دستگاه، در بلند مدت نیز باعث کاهش هزینه های ناشی از تعمیر و تعویض آن می شود.

تفنگ هوای فشرده در دست یک کارگر

تفنگ هوای فشرده در دست یک کارگر

تمیز کردن ابزار پس از هر بار استفاده

توجه داشته باشید که گاهی به دلیل خستگی زیاد تمیز کردن ابزار را به زمان دیگری موکول می کنید و معمولا این کار باعث فراموشی در تمیزکاری می شود.

حتی در صورت ۵ دقیقه استفاده هم، باید آن را تمیز کنید و صبر کنید ابزار خنک شود، بعد آن را با یک پارچه تمیز و خشک کنید و دقت داشته باشید که از پارچه ای که استفاده می کنید حتما تمیز و خشک باشد، زیرا تمیز کردن با پارچه های کثیف هیچ فایده ای ندارد و به دستگاه شما آسیب وارد می کند.

عدم فراموشی ایمنی در کار

در زمان استفاده از این ابزارآلات بادی، از عینک محافظ و لباس کار مناسب استفاده کنید و بهتر است، جواهرات و زیورآلات خود را باز کنید.

پوشیدن کفش ایمنی و دستکش های کار هم بسیار مهم و مفید می باشد و به امنیت کاربران بسیار کمک می کند، زیرا زمانی که از امنیت خود اطمینان دارید، از ابزارآلات صحیح تر و بهتر استفاده می کنید و آسیب کم تری به ابزار وارد می شود.

مردی با یک تفنگ پرچ پنوماتیک کار می کند

مردی با یک تفنگ پرچ پنوماتیک کار می کند

محکم کردن اتصالات به طور منظم

زمانی که این ابزارآلات با لرزش و حرکت کار کنند، باعث شل شدن به مرور پیچ و مهره ها می شود و دقت داشته باشید که به طور منظم پیچ ها، مهره ها و سایر اتصالات ابزار را سفت کنید، شلنگ ها را مرتب بررسی نمایید و از محکم بودن در سر جای خودش اطمینان حاصل کنید و یا اینکه هر چند وقت یک بار آن ها را تعویض کنید و وجود سوراخ یا ترک خوردگی روی شلنگ نشانه ی زمان تعویض آن می باشد، زیرا در صورت عدم تعویض، نشتی و افت فشار هوا در زمان انتقال هوای فشرده شده رخ می دهد.

آبکشی مخازن

برخی از ابزارآلات بادی با مخازن هوا کار می کنند و ممکن است که این مخازن در حین استفاده رطوبت جذب کنند و به همین دلیل در برخی از این مدل ها شیرهایی برای خروج رطوبت وجود دارد و در صورت استفاده باید مخزن را خشک کنید و در غیر این صورت هر چند وقت یک بار مخزن را از کمپرسور هوا جدا کنید و آن را به صورت دستی آبکشی و خشک کنید تا رطوبتی در آن باقی نماند.

بررسی فیلترهای هوا به طور منظم

حال اگر چنانچه، ابزارآلات بادی شما دارای فیلتر هوا هستند، باید آن ها را به طور مرتب تعویض کنید و بعد از مدتی استفاده از ابزار، فیلتر هوا را بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید و نصب مرتب فیلتر هوای جدید در بهترین حالت کار کردن دستگاه کمک می کند.

دست مکانیکی که یک تفنگ بادی در دست دارد

دست مکانیکی که یک تفنگ بادی در دست دارد

راه های مراقبت از ابزار های بادی

در ادامه لیستی از کارهایی که می توانید برای مراقبت بیشتر از ابزارهای خود داشته باشید آورده ایم:

  • روغن کاری به صورت منظم بسیار مهم است، ولی دقت داشته باشید که تعدادی از این ابزارها بدون روغن کار می کنند.
  • سرویس معمولی دستگاه در دوره های زمانی مشخص و یا بعد از کارکرد های طولانی بسیار مهم می باشد.
  • در صورت استفاده ی مداوم از رطوبت گیر و یا فشار شکن استفاده کنید.
  • قبل از شروع کار، ریختن چند قطره روغن از محل ورود هوای فشرده به داخل دستگاه بسیار مهم می باشد.
  • نگه داری از آن ها دور از گرما و تابش مستقیم آفتاب برای جلوگیری از زنگ زدگی قطعات داخلی لازم و ضروری می باشد.
  • برای جلوگیری از ایجاد اختلال و حرکت قطعاتی مکانیکی آن ها را دور از رطوبت، گرد و خاک نگه داری کنید.
  • در صورتی که دستگاه دارای فیلترهای هوا می باشد آن را به صورت منظم بررسی و تعویض کنید، زیرا این کار باعث می شود که دستگاه در بهترین حالت ممکن کار کند.
  • یک موضوع مهم دیگر، تمیز کردن آن ها پس از هر بار استفاده می باشد، حتی اگر چند دقیقه از آن ها استفاده باشید.
  • استفاده از ابزارآلات مناسب برای انجام هر کار، حتی کارهای ساده و همان طور که می دانید، استفاده ی اشتباه حتی برای انجام کارهای کوچک از این ابزرآلات، باعث ایجاد مشکلات بزرگی می شود.
  • دقت داشته باشید که، اتصالات را به طور منظم محکم کنید، زیرا لرزش و حرکات دستگاه، باعث شل شدن پیچ و مهره ها در مرور زمان می شود.
  • از انتقال رطوبت به داخل ابزار با آبکشی مخازن جلوگیری کنید، زیرا بعضی این این دستگاه های بادی با مخازن هوا کار می کنند و در حین استفاده، رطوبت جذب می کنند.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، از آنجایی که این ابزارهای بادی از پرکاربردترین ابزارها در محیط های صنعتی می باشند، مراقبت از آنها بسیار مهم است و می بایست با دقت از آن ها مراقبت و محافظت کنید، زیرا نگه داری درست و اصولی از آن ها باعث بهتر انجام دادن کارها و عمر مفید تر دستگاه می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *