آموزش ابزارآلات

انواع ابزار دستی نجاری

ابزار نجاری

نجاری یکی از شغل های اساسی و کاربردی در زندگی امروز است. این شغل همانند سایر شغل ها به ابزار کاربردی خاصی نیاز دارد. اگر قصد شروع کار نجاری را دارید، حتما باید انواع ابزار های دستی نجاری را جهت طراحی، اندازه گیری، اتصال، علامت گذاری، قاب بندی، تراش و… را در اختیار داشته باشید.

معرفی انواع ابزار دستی نجاری:

لیست انواع ابزار دستی نجاری و کاربرد هر یک از آنها در ادامه این مطلب جهت آشنایی افراد تازه کار ارائه شده است.

متر:

متر مهم ترین انواع ابزار دستی نجاری به شمار می آید. ساخت یک وسیله چوبی زیبا و تمیز در گرو یک اندازه گیری دقیق است. مترهای نجاری از یک متر تا ۱۰ متر متغیر هستند و اکثر متر های نجاری متر های تاشو با بدنه لاستیکی و فلزی هستند. متر های تاشو دارای قفلی هستند که از تاشدن ناگهانی متر در هنگام اندازه گیری جلوگیری می کنند. در ابتدای متر نوار قلابی وجود دارد که با قلاب نمودن متر به اجسام می توان به صورت دقیق آن را اندازه گیری نمود.

فروشگاه غفوری ارائه دهنده مترهای زیر می باشد برای خرید بر روی لینک ها کلیک کنید.

چکش میخ کش (چکش نجاری):

از تمام چکش ها برای ایجاد نیرو برای ضربه زدن استفاده می شود. پر کاربرد ترین وسیله در نجاری چکش میخ کش است. قسمت جلویی چکش میخ کش از جنس فلز و برای ضربه زدن و قست پشت آن دارای شکلی چنگال مانند یا توپی شکل جهت در آوردن میخ است. در هنگام انتخاب چکش دقت کنید تا دارای سر صاف و گرد و وزنی بین ۴۵۰ الی ۶۵۰ گرم باشد تا به راحتی بتوان آن را در دست گرفت. دسته چکش ممکن است از جنس چوب و یا فلز با روکش پلاستیکی باشد.

شما می توانید چکش دوشاخ دسته کوتاه ۲۵۰ گرمی را از فروشگاه غفوری به صورت اینترنتی خرید کنید.

بزار آلات مناسب نجاری

بزار آلات مناسب نجاری

چکش نجاری (کوبه نجاری):

کوبه نجاری نوعی از چکش نجاری است که دارای سر چوبی و پلاستیکی است که می توان بدون آسیب به چوب به آن ضربه وارد نمود.

گونیای فارسی ثابت (سه ضلعی):

گونیای نجاری وسیله ای پر کاربرد و ارزشمند برای ایجاد زاویه ۴۵ درجه است.

گونیا ۹۰ درجه (دو ضلعی):

گونیا ۹۰ درجه وسیله ای با دسته چوبی و تیغه فلزی ۹۰ درجه جهت چک کردن صافی لبه چوب و گوشه ها می باشد.

گونیای کشویی:

از این وسیله برای کشیدن انواع زاویه های مشابه استفاده می شود و دارای قابلیت ثابت شدن می باشد.

زاویه سنج:

برای استفاده از دستگاه های فارسی بر و اره میزی حتما باید زاویه سنج در اختیار داشته باشید. زاویه سنج بیشتر در تهیه وسایلی که به دقت کار بالایی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت سازه های چوبی حتی نباید یک درجه هم زوایه خطا داشته باشند.

وسایل نجاری

وسایل نجاری

رنده دستی نجاری:

یکی از انواع ابزار دستی نجاری رنده دستی نجاری می باشد. این وسیله با تراشیدن چوب قادر به نازک کردن، فرم دادن، صاف کردن سطح چوب و حذف لبه های تیز آن می باشد. این وسیله برای حذف ناهمواریهای الوار بسیار کار آمد است. زمانی که سمباده نتواند قطعات چوب را حذف کند، این کار با رنده دستی صورت می گیرد.

گیره نجاری:

گیره ها انواع ابزار دستی نجاری جهت چفت کردن و ثابت نگداشتن قطعات چوب هستند. این وسیله با ثابت نگهداشتن قطعات چوبی کمک می کند تا زمان خشک شدن چسب قطعات چوبی ثابت بمانند.

اره دستی:

اره دستی یکی دیگر از انواع ابزار های دستی نجاری برای برش چوب می باشد. اره های دستی دارای دسته فلزی، چوبی یا پلاستیکی با تیغه فلزی دندانه دار است. از اره دستی برای برش های منحنی، برش های زاویه دارو بریدن لبه های صاف استفاده می شود. اره هایی با تیغه های مویی برای برشهای منحنی و تیغه های ضخیم جهت برش خطوط صاف مناسب است.

کاتر:

کاتر یکی از انواع ابزار دستی نجاری چند کاره است که کاربرد های متنوعی در نجاری دارد.

خرید کاتر دسته سربی ایرانی

مغار:

مغاز وسیله فلزی تیز و برنده است که جهت تراشیدن چوب یا منبت کاری و کنده کاری استفاده می شود. اندازه های مختلفی دارد، برای افراد تازه کار مغار هایی به اندازه های ۶، ۱۲، ۲۰ و ۲۵ مناسب است.

پیچ گوشتی:

انواع مختلفی از پیچ گوشتی با سری ها و اندازه های مختلف وجود دارد. معمولا در نجاری از پیچ گوشتی های تخت و چهار سو بیشتر استفاده می شود.

خرید پیچ گوشتی مشتی دو طرفه

وسایل جنس خوب

وسایل جنس خوب

تراز:

تراز یکی از انواع ابزار دستی نجاری است که جهت صاف و تراز بودن قطعات کار مورد استفاده قرار می گیرد.

خط کش تیره دار:

از خط کش تیره دار برای علامتگذاری دقیق خطوط استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *