آموزش ابزارآلات

اره فلکه چیست

دستگاه اره فلکه در حال برش میله فلزی

صنایع چوب یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار در زندگی روزمره است، زیرا همه ی ما در طول روز از وسایل چوبی بسیار زیادی استفاده می کنیم. در ساخت محصولات چوبی ابزارها و ماشین آلات مختلفی مانند: دستگاه CNC، رنده و کندگی، دستگاه های برش و … مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از ابزارهای برش در کارگاه های صنعت چوب اره فلکه می باشد.

اره فلکه یک دستگاه ساده و کاربردی برای صنعت چوب می باشد و به وسیله ی آن می توانید انواع برش مستقیم و منحنی را به راحتی و بدون کوچک ترین خطایی انجام دهید. در واقع این اره می تواند برش‌های طولی، عرضی، طرح و خطوط منحنی را بر روی انواع چوب به وجود آورد.

به این نکته توجه داشته باشید که کاربرد این اره فقط ایجاد برش های زاویه دار نیست، بلکه در کارهای مختلف نجاری می توانید از آن استفاده کنید.

انواع اره فلکه

با توجه به کاربردی که این اره دارد می توانیم آن را به دو دسته ی عمودی و افقی تقسیم کنیم و در کارخانه‌های چوب‌ بری و صنایع مختلف مورد استفاده قرار دهیم.

به وسیله ی این اره می توانید تنه‌های بزرگ و قطور و تبدیل آن به الوارهای کوچک را انجام دهید و استفاده از آن به این صورت است که تنه‌های درخت به کمک جک برقی و یا هیدرولیکی بر روی خط برش قرار می گیرد و تیغه اره را روی تنه درخت قرار می دهیم و آن را می بریم.

برش فولاد شفت گرد به صورت خودکار و با سرعت بالا انجام می شود

برش فولاد شفت گرد به صورت خودکار و با سرعت بالا انجام می شود

اره فلکه عمودی

از این نوع اره فلکه در کارگاه‌های صنایع چوب استفاده می شود و نسبت به اره افقی دارای کاربرد بیشتری می باشد و در اندازه‌ رومیزی، برای برش چوب‌های نازک و سبک برای معرق کاری و در اندازه‌های بزرگ ‌تر و تا قطر ۱۰۰ سانتی متر برای برش گرده ‌بینه‌های قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرد و اندازه ی معمول آن در کارگاه‌های نجاری ۶۰ و یا ۸۰ سانتی‌ متر می باشد.
این اره در کارگاه ‌های چوب بری استفاده می شود و برای استفاده از آن نیز باید حتماً برق سه فاز داشته باشید اما اره‌ ۶۰ و یا ۸۰ با برق تک فاز هم قابل استفاده می باشد.

اره نواری هم یکی دیگر از انواع اره می باشد و در صنعت چوب بری برای مبلمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوع افقی و عمودی در بازار وجود دارد و برای ایجاد برش‌ اتصال فاق و زبانه، برش‌ طولی، برش چوب‌ های ضخیم و نازک و ایجاد انواع قوس بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب اره فلکه

این وسیله می تواند، انواع چوب با قطرهای مختلف از الوار نازک و ظریف گرفته تا قطور را به آسانی برش دهد و تیغ اره با پهنای ۱.۵ سانتی ‌متر برای برش الوار چوبی به ضخامت ۱۰ تا ۱۵ سانتی ‌متر و تیغ اره با پهنای ۱.۵ میلی ‌متر برای برش چوب به صورت زیگزاگ مناسب می باشد.

با توجه به تمام مزیت های استفاده از این اره، باید به سر و صدای زیاد آن اشاره کنیم و این صدا می تواند در طولانی مدت باعث آسیب رسیدن به گوش های کاربران شود.

برای همین منظور، کاربران باید توجه داشته باشند که در حین کار حتما از لوازم ایمنی مخصوصا گوش گیر استفاده کند.

دستگاه اره فلکه در حال برش اتوماتیک همراه مایعات

دستگاه اره فلکه در حال برش اتوماتیک همراه مایعات

نکات ایمنی برای کار کردن با با اره فلکه

برای کار کردن با این وسیله هم مانند دیگر دستگاه ها باید یک سری نکات را رعایت کنید و در ذیل این نکات را بیان می کنیم:

  • در زمان کار کردن با این دستگاه باید به درستی پشت دستگاه بایستید و از زیور آلات، پوشیدن لباس‌های بلند و گشاد اجتناب کنید، زیرا ممکن است داخل دستگاه گیر کند و شما را به داخل دستگاه بکشد و باعث ایجاد صدمات جبرانه ناپذیری بشود.
  • اگر دارای موهای بلند می باشید در زمان کار کردن حتما آن را جمع کنید و ایجاد خطر را به حداقل برسانید.
  • کاربران در زمان کار کردن با این اره مخصوصا هنگام پایان کار و برداشتن قطعات برش خورده باید تمرکز کافی داشته باشند تا بتوانند از دستان خود مراقبت کنند.
  • تیغه ی این دستگاه حالت فلکه دارد و چرخش آن حول محوری بیضی شکل می باشد بنابر این بهتر است برای برش طولی قطعات کوتاه و باریک از اره میزی استفاده کنید، زیرا این دستگاه می تواند لگد بزند و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

اره فلکه کوچک و اره فلکه مینیاتوری

اره فلکه دارای انواع و مدل های مختلفی می باشد و هر کدام از ان ها دارای کاربرد مخصوص به خود می باشد و اره فلکه ی کوچک و مینیاتوری از انواع پر طرفدار آن می باشد، زیرا دارای سر و صدای بسیار کمتری نسبت به دیگر انواع مدل های آن دارد.

قسمت‌های مختلف اره فلکه

اره فلکه هم مانند دیگر دستگاه ها دارای قسمت های مختلفی می باشد و در ذیل این قسمت ها را توضیح می دهیم:

تسمه و فلکه

این اره، دارای یک تیغه ی تسمه ‌ای می باشد و با دو فلکه به حرکت در می‌آید. طول تیغه با توجه به ابعاد دستگاه تغییر می کند و دارای اندازه های متفاوتی می باشد و این اندازه معمولا بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سانتی‌ متر می باشد و وسط دو فلکه یا چرخ لبه ‌دار قرار می گیرد و از حفره‌ای که در وسط میز کار قرار دارد عبور می‌کند. نوار آن هم با ایجاد کشش در جای خود ثابت می شود.

جنس لایه ی میانی دو فلکه ی دستگاه از لاستیک و یا پارچه ضخیم می باشد و با ایجاد اصطکاک مناسب نیروی لازم برای حرکت نوار تیغ اره را فراهم می کند. یکی از فلکه‌ها که بیشتر چرخ پایینی است به موتور دستگاه متصل می باشد و با کمک نوار فلکه بالایی هم به حرکت در می‌آورد.

نجار در حال استفاده از اره فلکه برای برش چوب

نجار در حال استفاده از اره فلکه برای برش چوب

بدنه

اره فلکه دارای بدنه ی یکپارچه ی چدنی می باشد و به همین دلیل بسیار سنگین است و به همین دلیل دارای تکان خوردن هنگام برش و گردش موتور نمی باشد والبته که امروزه برخی از آن ها نیز دارای بدنه ی آهنی می باشند و در این مدل بهتر است که پایه های آن را به زمین پیچ کنید تا در اثر لرزش، تنظیمات و دقت اره به هم نخورد.

الکتروموتور

الکتروموتور به بدنه پیچ می شود و با استفاده از تسمه و فولی، به فلکه ی پایینی ارتباط پیدا می کند و باعث حرکت الکتروموتور فلکه پایینی می شود و فلکه ی بالایی با کمک تیغه اره، به حرکت در می‌آید. دقت داشته باشید که الکتروموتور در را می توانید در دو مدل تک فاز و سه فاز بر روی اره فلکه نصب کنید.

دقت داشته باشید که اگر نوار تیغه در جای مناسب خود قرار داشته باشد با توجه به سرعت چرخش بسیار بالا، باز هم نیاز به کنترل به کمک تنظیمات مختلف مکانیکی می باشد و این نوار با یک دستگیره‌ی تنظیم در جای خود محکم می‌شود و این دستگیره چرخ بالایی را بالا و پایین می برد و کشش نوار تیغه را افزایش می‌دهد و آن را در جای خود محکم می‌کند.

همچنین به وسیله ی کلید دیگری با عقب و جلو شدن چرخ بالایی دستگاه، نوار تیغه دقیقا در وسط دو چرخ قرار می‌گیرد و برای جلوگیری از لرزش بیش از اندازه‌ی نوار تیغه و ثابت ماندن آن در زمان برش، در دو طرف تیغه در بالا و پایین میز کار دو بلبرینگ قرار می‌گیرد و برای جلوگیری از حرکت تیغه به سمت عقب یک بلبرینگ در پشت تیغه قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *