آموزش ابزارآلات

ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی

ابزار برقی یا ابزار شارژی

خرید ابزار برقی و یا شارژی یکی از پرسش های بسیاری از مشتریان می باشد و تنوع بسیار زیاد دستگاه‌ های خانگی و صنعتی باعث این تردید شده است.

محصولاتی مانند دریل، دستگاه پیچ گوشتی، فرز و مینی فرز، اره دیسکی و گردبر، دستگاه بکس و … دارای دو نوع برقی و شارژی می باشند و علاوه بر این ها، دستگاه‌ های شارژی مستقلی نیز ساخته شده اند و گاها برای خرید آن ها دچار تردید می شوید. ما در این مقاله سعی می کنیم با توجه به نیاز مشتریان، آن ها را کامل راهنمایی کنیم تا بدانند که کدام یک از این دستگاه ها را خریداری کنند.

مزایای ابزار برقی

قدیمی‌ ترین دستگاه ها دارای نوع برقی می باشد و در کار و خانه مورد استفاده قرار می گیرد و با وجود تمام پیشرفت‌ های ابزارآلات شارژی، دارای توانایی و مزیت ‌های بیشتری می باشند و هنوز هم نمی‌توان برخی محصولات برقی را با نوع شارژی جایگزین کرد.

در ذیل به شما توضیح می دهیم که چرا یک ابزار برقی برای خیلی ‌ها هنوز جزء انتخاب اول می باشد و چرا برخی دیگر نسبت به خرید ابزار شارژی دارای شک می باشند.

زمان کار زیاد و استفاده طولانی مدت

یکی از مهم ترین مزیت ابزار برقی نسبت به ابزارشارژی نامحدود بودن ساعت و دقایق کار می باشد و دارای مشکلاتی مانند تمام شدن شارژ و باتری نمی باشند. به دلیل این که موتور این ابزارآلات با برق شهر ۲۲۰ ولت، سه فاز ۳۸۰ ولت و یا گاهی برق ۱۲ ولت دی سی مثل برق خودرو و … کار می‌کنند، دارای قابلیت کار دائم می باشند و می‌توانند به صورت ممتد مورد استفاده قرار گیرند.

دریل برقی روی میز چوبی

دریل برقی روی میز چوبی

تنوع کاربری و امکان انتخاب‌های مختلف

بدون شک ابزارهای برقی دارای تنوع بسیار زیادی نسبت به گروه ابزارهای شارژی دارند. و در برای صنعت شناخته شده می باشند و در واقع نوع شارژی آن ها یا هنوز به وجود نیامده و یا این که امکان ساخت آن ها وجود ندارد.

یکی دیگر از موارد تعداد بسیار محدود و تولید کم ابزار شارژی می باشد و دلیل آن هم به قدرت خروجی، سایز کارگیر، ساختار نیرورسانی داخلی دستگاه و البته نحوه کار و قرار گرفتن آن در سطح کار مربوط می‌باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که اره نواری‌های سایز کوچک، شیار زن، پروفیل بر، بتن کن و تخریب های بزرگتر از ۳ کیلوگرم، چرخ سنباده میزی، اره میزی، دورکن و … نمونه دستگاه‌هایی هستند که نوع شارژی آن ها هنوز تولید نشده و یا دارای تعداد بسیار کم می باشد و به وسیله ی چند برند معدود ساخته شده اند.

ظرفیت استفاده زیاد و گسترده

دستگاه برقی دارای قدرت بالاتری نسبت به نوع شارژی می باشند و قابلیت کار با پروژه‌ های بزرگ تر و قطعات حجیم‌ تر را دارند.

به عنوان مثال، در برخی از دریل‌های برقی خاص می‌توانید به کار با مته‌های بزرگ تر از سایزهای معمولی، یعنی ۱۳ و ۱۶ میلی متر به بالاتر بپردازید در حالیکه در دریل شارژی این امکان وجود ندارد.

تعادل مناسب و عدم افت راندمان

در دستگاه های شارژی با تمام شدن شارژ، سرعت، حرکت موتور و محرک موتور دچار افت می شوند ولی کمبود انرژی در ابزار برقی سیم دار وجود ندارد.

دستگاه های شارژی تا پایان نوبت کاری بدون افت بازده و با بیشترین ظرفیت خود کار می کنند و به همین دلیل در پروژه‌های نیمه صنعتی، صنعتی و تمام مواردی که به کار ممتد نیاز می باشد، با حداکثر قدرت کار می کنند.

یکی دیگر از برتری های دستگاه های برقی، تعادل مناسب در زمان استفاده از دستگاه به دلیل پخش شدن وزن یک ابزار برقی در کل بدنه می باشد و دیگر اینکه این دستگاه ها به دلیل طراحی ارگونومیک و پخش وزن بهتر و نداشتن باتری، دارای تعادل بهتری می باشند و خوش دست ‌تر هستند.

ابزارهای دستی برقی

ابزارهای دستی برقی

قیمت و هزینه تعمیر و نگه داری پایین

دستگاه‌های برقی مشابه و هم‌ قدرت با نوع شارژی آن، دارای میزان مخارج، هزینه ی خرید و تعمیر کم تری می باشند و قیمت آنها در بازار ارزان تر است و قطعات و لوازم یدکی‌شان در دسترس تر می باشد و این موارد گفته شده باعث کیفیت بهتر خدمات پس از فروش آن نیز می باشد.

معایب ابزار برقی

با توجه به تمام خوبی هایی که استفاده از این دستگاه ها وجود دارد، دارای نکات منفی هم هستند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

محدوده کم حرکتی و نیاز همیشگی به تغذیه برق

بزرگ ترین عیب این دستگاه های برقی سیم دار بودن آن می باشد و از آنجایی که همیشه باید در پریز برق و به منبع تغذیه خود متصل باشد، دارای محدویت جابه جایی می باشد و با توجه به طول مشخص کابل، امکان انتقال به همه ی نقاط و سطوح کاری پروژه موجود نمی باشد.

مخصوصا برای کارهای برشی بر روی قطعات حجیم در کارگاهای بزرگ، کار در فضای بیرونی، عملیات در ارتفاع و … متراژ محدود کابل وجود دارد و باعث تاخیر در عملیات می شود.

یکی دیکر از نکات مورد توجه در این دستگاه ها، پیچ خوردگی سیم، زیر دست و پا رفتن شخص، زیر دستگاه ماندن کابل و احتمال وقوع خطرات و اتفاقات ناگوار می باشد.

تولید حرارت بالا

یکی از موارد مشترک در دستگاه‌های گیربکسی و یا دستگاه‌های برشی با مکانیزم کاری اصطکاکی و حرارت می باشد و ابزارهایی که دارای جعبه دنده ی بزرگ و قوی هستند و یا سطح درگیر شدن قسمت کاری آن ها با قطعه مثل اره‌ها، رنده‌ها و… به صورت اصطکاکی و مالشی است، امکان کار ممتد را ندارند و همیشه باید در هر نوبت کاری دارای استراحت باشند و البته این مشکل در بین دستگاه شارژی و برقی مشترک است، ولی به دلیل قدرت و حرارت بیشتر دستگاه های برقی این عیب بیشتر در آنها دیده می‌شود.

ابزارهای دستی

ابزارهای دستی

حمل و جابجایی دشوار

ابزار برقی به دلیل قدرت، ساختمان داخلی و داشتن کابل دارای سایز بزرگ تر و حجیم‌ تری نسبت به شارژی می باشد و باعث شده است که حمل این دستگاه ها سخت تر باشد.

فضای زیاد در نگه داری و انبار کردن

بیشتر دستگاه‌های برقی دارای وسایل جانبی زیاد، حجم بزرگ و البته سیم و کابل، برای نگه داری به فضای بیشتری و بعد از اتمام نوبت کاری نیز جمع کردن آن ها به دلیل وجود کابل و سیم رابط زمان بیشتری نیاز دارد.

مزایای ابزار شارژی

بر خلاف تمام نقاط منفی ابزارهای برقی، دارای محسناتی هستند که کاربران در کار با این گروه لذت و احساس جدیدی را تجربه می کنند. در ذیل به بررسی این نکات می پردازیم:

تغذیه شارژی و عدم نیاز به برق مستقیم

اولین و مهم ترین مزیت این گروه، شارژی و متحرک بودن آن ها می باشد و در بیشتر دستگاه‌های شارژی از یک باتری داخلی یا بیرونی استفاده می شود و در تمام موارد این باتری‌ها یا قابل شارژ و یا قابل تعویض می باشند.

انعطاف زیاد در کاربری

یکی دیگر از مزایای دستگاه شارژی انعطاف و آزادی عمل زیاد آن ها می باشد و به دلیل عدم سیم کابل و برق به راحتی قابل حمل می باشد و می‌توان از آن ها در ارتفاع، طول و عرض‌های مختلف استفاده کرد در هنگام کار در فضای محدود و تنگ کمک بسیار زیادی به کاربر می کند.

پیچ گوشتی شارژی روی درب چوبی

پیچ گوشتی شارژی روی درب چوبی

عمر مفید طولانی

اغلب دستگاه‌های شارژی به دلیل استراحت اجباری برای تمام شدن باتری، دارای استهلاک کم تری می باشند و به همین دلیل عمر مفید خوبی دارند.

ابعاد کوچکتر و نگهداری راحت

به طور کلی، دستگاه های شارژی به دلیل ساختار بدون سیم و در نتیجه سایز جمع و جور و کوچک، دارای نگه داری و انبار کردن ساده‌ تری می باشند.

معایب ابزار شارژی

دستگاه های شارژی‌ دارای یک سری نقاط منفی و عیوب مختلف می باشند و البته که خیلی هم مشکل ساز نمی باشد ولی در ذیل این نکات را بیان می کنیم:

منبع تغذیه محدود و نیازمند شارژینگ

بزرگ ترین عیب این دستگاه ها، محدودیت در مصرف انرژی می باشد و میزان شارژ یک باتری در هر لحظه ممکن است که تمام شود و این مشکل برای پروسه‌ های کاری طولانی و اواخر یک کار بسیار مهم می باشد.

قدرت و ظرفیت کمتر

تقریبا تمام ماشین آلات شارژی دارای قدرت و توان خروجی کم تری نسبت به مدل مشابه برقی خود هستند و به عنوان مثال: در دریل‌ها به جای یک این دو یار مسی، یک موتور کوچک تر مگنتی ذغالی یا براشلس قرار دارد و دارای ساختمانی ظریف‌ تر از یک موتور برقی می باشد.

نمایی نزدیک از دریل شارژی

نمایی نزدیک از دریل شارژی

نیاز به شارژر

یکی دیگر از نکات منفی، نیاز همیشگی این دستگاه ها به شارژر و باتری اضافه می باشد و به غیر از باتری دستگاه خود، لوازم جانبی آن، مانند پایه ی شارژ باید همراه باشد.

وزن بالاتر

با توجه به ابعاد کوچک تر و جمع و جور بودن دستگاه های شارژی، اما وزنی که به وسیله ی باتری به یک دستگاه اضافه می‌شود مخصوصا با ظرفیت‌های بالاتر از ۱۲ ولت باعث سنگینی قابل تاملی می شود.

هزینه خرید و تعمیر گران

مخارج تعمیر و تهیه یک ابزار شارژی بیشتر می باشد و ضمن اینکه تعمیرات آن ها نیز معمولا به متخصص و دانش بیشتری نیاز دارد و پروسه تعمیر یک ابزار شارژی، مثل یک ابزار برقی به شکل عمومی و همه گیر نمی باشد.

با توجه به تمام مطالب گفته شده در بالا، انتخاب یک دستگاه برقی یا شارژی به نیازمندی کاربر بستگی دارد و قبل از پرداختن به نکات مثبت و منفی، اول باید از گستردگی کار و نوع کاربری اطلاع داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *