آموزش ابزارآلات

راهنمای خرید موتور برق

موتور برق

در بیشتر نقاط مختلف دنیا، ممکن است که برق قطع شود و این امر کاملا طبیعی و منطقی می باشد. قطع این برق ممکن است که تا ساعت ها ادامه داشته باشد و یا اینکه این اتفاق بر اثر حوادث غیر مترقبه باشد و می تواند روزها ادامه داشته باشد.

قطع شدن برق باعث، خراب شدن مواد غذایی، قطعی اینترنت، تلفن و خاموش شدن سرورهای کامپیوتری و… می شود و موتور برق های اضطراری مختلفی که در بازار وجود دارد می تواند برای سازمان ها و مکان هایی که نیاز به برق دارند بسیار مفید و راهگشا باشد.

اما دقت داشته باشید که با توجه به تنوع بسیار زیاد این وسیله، باید کاربردهای موتور برق و انواع آن را بشناسید و برای درستی انتخاب خود نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید انتخاب بهتری را انجام دهید.

موتور برق چیست

موتور برق یا ژنراتور یک وسیله برای تبدیل نیروی مکانیکی به برق می باشد و در حقیقت انرژی مکانیکی به دست آمده از منابع مختلف مانند بنزین یا گازوئیل، از راه کارکرد یک موتور برق تولید می شود.

موتور برق آماده مصرف بیرون از خانه

موتور برق آماده مصرف بیرون از خانه

انواع کاربردهای موتور برق

با توجه به توسعه ی زندگی شهری، نیاز و استفاده موتور برق دو برابر شده است و دارای کاربردهای زیادی در بخش های مختلف خانگی و صنعتی می باشند. در ذیل به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

کاربرد های خانگی

در صورت قطع برق، برای پمپ های آب، کف آبیاری در کشاورزی و سیستم های روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های صنعتی

در صنعت دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و برای کارخانه ها، بیمارستان ها، بانک ها، مراکز امنیتی بزرگ و سرورهای رایانه مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به موتور برق های خانگی دارای قدرت بالاتری می باشد.

کاربرد های مسافرتی

برای تأمین برق در مسافرت و کمپین مورد استفاده قرار می گیرد و به آسانی قابل حمل می باشند و آلودگی کمتری ایجاد می کنند.

موتور برق های کیفی

یک نمونه ی قابل حمل می باشند و دارای شکل ظاهری مانند کیف هستند به دلیل وزن کمی که دارند کوهنوردان و گروه های دیگر بیشتر از آن استفاده کنند، زیرا دارای وزن تقریبی حدود ۲۰ کیلوگرم می باشند.

موتور برق ثابت

برای تأمین برق یک مجموعه و یا سازمان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای قدرت و قیمت بالایی می باشند.

دیزل

دیزل قرمز رنگ

بررسی انواع موتور برق از نظر سوخت مصرفی برای تولید برق

موتوربرق ها از نظر تامین سوخت مصرفی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند:

موتور برق بنزینی

این مدل یکی از متداول ترین و پرکاربردترین مدل های موجود در بازار می باشد و دارای طول عمر بالایی هستند و به دلیل سوخت بنزین و تولید دی اکسید کربن باید در فضای باز از آن استفاده کنید تا باعث خفگی نشود.

البته با استفاده از دودکش می توانید در داخل خانه هم از آن استفاده کنید و دارای مدل های خانگی و نیمه صنعتی می باشند.

موتور برق دیزلی

سوخت این مدل به صورت دیزلی می باشد و به دلیل سر و صدای زیاد آن ها باید در خارج از شهر مورد استفاده قرار گیرد.

به این نکته دقت داشته باشید که، حجم و صدای تولید شده به وسیله ی این دستگاه نسبت به نوع بنزینی خیلی بیشتر است و سوخت موتور آن گازوئیل می باشد و در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته که جزء منابع آلودگی صوتی هم به حساب می آیند.

موتور برق گازسوز

به دلیل نوع سوخت این نوع موتور برق ها، دارای انرژی هزینه و آلودگی کمتری می باشند و دستگاه هایی با مصرف برق کم و سازگار با محیط زیست به حساب می آیند.

ایمنی و امنیت آن ها نسبت به موتور برق بنزینی به دلیل احتراق بنزین و از بین بردن بنزین و عمر طولانی تری نسبت به موتور بنزینی از ویژگی های این موتورها محسوب می شود و البته که دارای تنوع کمتری نسبت به موتورهای بنزینی و دیزلی می باشند.

بهترین انتخاب برای موتور برق

موتور برق گازی نسبت به دو نوع دیگر، سوخت کمتری مصرف می کند و مصرف دیزگی و گازوئیل هم از بنزین کم تر می باشد. موتور برق های بنزینی از همه گران تر و گازسور ارزان ترین نوع آن می باشد.

موتور برق هندلی

در این موتور برق به وسیله ی کشیدن دسته ی موتور روشن می شود و دقت داشته باشید که در صورت استفاده ی به ندرت، بهتر است از موتور روی دسته استفاده کنید، زیرا در زمان روشن شدن موتور نگرانی برای کمبود باتری وجود ندارد.

موتور برق استارتی

این مدل، دارای سیستم استارت و باتری می باشد و برای راه اندازی آن باید به این نکته توجه داشته باشید که باتری تخلیه نشود و موتور باید به صورت دوره ای روشن شود.

موتوربرق اتوماتیک

این مدل، دارای یک سیستم برای سوئیچ اتوماتیک شهری و ژنراتور (ATS) می باشد و با قطع برق، موتور به طور خودکار روشن می شود و در صورت وصل منبع تغذیه دوباره فرمان خاموش شدن به موتور ارسال می شود.

ژنراتور برقی و سوخت گازوئیل

ژنراتور برقی و سوخت گازوئیل

اجزای تشکیل دهنده ی موتور برق

موتور برق از اجزای مختلفی تشکیل شده است:

موتور دستگاه

این قسمت، انرژی اصلی مکانیکی را تامین می کند و در آن انرژی مکانیکی دستگاه به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و هرچه قدرت موتور بیشتر، برق بیشتری هم تولید می شود.

سیستم سوخت

این قسمت در موتوربرق ها از نشر سوخت مصرفی به سه نوع (بنزینی، گازوئیلی، بنزینی) تقسیم می شوند و وظیفه ی سوخت رسانی به موتور را بر عهده دارد.

آلترناتور

دینام و یا آلترناتور، یک جز الکترومکانیکی می باشد و با تولید یک میدان الکترو مغناطیسی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

پانل برق

وظیفه ی اصلی این بخش، حفاظت از موتور، کنترل ولتاژ و تجهیزات خروجی AC و DC می باشد.

روغن

با سیستم روغن کاری فرسوده شدن موتور به حداقل می رسد و به دلیل کارکرد طولانی مدت موتور فرسوده نمی شود.

موتور برقی از نزدیک

اجزای موتور برقی از نزدیک

راهنمای خرید انواع موتور برق

برای خرید مناسب موتور برق باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

خرید برحسب نیاز:

یکی از مهم ترین معیارها می باشد و باید بدانید که برای چه منظور و مکانی قصد خرید این وسیله را دارید. به عنوان مثال، قدرت موتور برای استفاده در خانه و یا کارخانه متفاوت می باشد.

انتخاب نوع سوخت دستگاه:

همانطور که در بالا ذکر کردیم انواع مختلفی از موتور برق وجود دارد:

ژنراتورهای بنزینی مصرف سوخت نسبتا بالایی دارند.

دیزل مصرف کمتری ولی خرید سوخت دشواری دارند.

موتورهای گازی نیز سازگار با محیط زیست هستند و آلودگی و قدرت کمتری دارند.

اندازه مخزن سوخت:

هرچه مخزن سوخت بزرگ تر، موتور برق بازدهی و زمان بیشتری خواهد داشت. البته هرچقدر مخزن بزرگ تر باشد وزن دستگاه هم به همان نسبت بیشتر می شود.

صدای دستگاه:

موتور برق معمولاً دارای صرو صدای زیادی است، ولی موتور برق کوچک تر صدا و آلودگی کمتری دارد.

قدرت موتور:

موتور برق و یا توان موتور برق بر اساس قدرت و خروجی اندازه گیری می شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله می توانید موتور برق مناسب مصرف خود را خریداری کنید و بهترین و کاربردی ترین استفاده از آن را داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *