آموزش ابزارآلات

نحوه استفاده و نگهداری از پیستوله رنگ پاش

اسپری رنگپاش

پیستوله ی رنگ پاش، وسیله ای است که با استفاده از آن می توانید سطوح مورد نظر را به صورت صاف و کاملا یک دست رنگ پاشی کنید و یک وسیله ی بسیار مناسب، برای پاشیدن سریع و مستقیم رنگ می باشد.

این وسیله، دارای انواع مختلف برقی و بادی می باشد و به وسیله ی پمپ باد (کمپرسور باد)، رنگ را بر روی سطح مورد نظر با قدرت بالا می پاشد و آن را پوشش می دهد.

روش استفاده و نگه داری از پیستوله رنگ پاش

برای استفاده از این وسیله و دستیابی به نتیجه ی بسیار عالی، باید نکته هایی را در نظر داشت باشید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

خرید پیستوله رنگ پاش

این پیستوله های رنگ پاش دارای انواع مختلفی می باشند و به عنوان مثال: در یکی از انواع پیستوله رنگ پاش مخزن رنگ بالای اسلحه است و نیروی جاذبه اجازه می دهد تا رنگ به داخل تفنگ وارد شود و در نوع دیگر، مخزن رنگ در پایین تفنگ رنگ پاش قرار دارد.

برای استفاده ی بهتر از این وسیله هم، باید با تمام قسمت های آن آشنا باشید و مهم ترین این قسمت ها شامل: ایرکپ، نازل، پیچ تنظیم سیال و پیچ تنظیم پاشش است والبته که پیچ یا دکمه ی فن در برخی از اسلحه ها وجود دارد.

هوا

پیستوله های رنگی که ما استفاده می کنیم، باید به یک شلنگ هوا متصل باشد و این شلنگ هوا به کمپرسور هوا متصل می شود و فشار هوای آن هم به تفنگ رنگ پاش و موارد استفاده بستگی دارد. در زمان استفاده از آن هم، حتما دستورالعمل را مطالعه کنید و معمولاً رنگ های پایه آب نسبت به رنگ های لاکی یا مینا به هوای کمتری نیاز دارند.

مایع/سیال

تمام رنگ ها قبل از استفاده، باید به وسیله ی لاتکس/اکریلیک با آب، لاک با رقیق کننده لاک، استون و … رقیق شوند تا بتوانید از طریق رنگ پاش به بیرون راه پیدا کنند.

یکی از روش های مناسب برای تست سازگاری و خوب بودن رقیق کننده استفاده از یک چوب همزن می باشد و برای این کار باید آن را به رنگ آغشته کنید سپس آن را بالا نگه دارید. اگر ۳ قطره رنگ از چوب خارج شود، به معنای رقیق شدن مناسب می باشد و اگر چنانچه رنگ خیلی رقیق شود، شره می کند و اگر به اندازه کافی رقیق نشود، لکه های رنگ را بر روی جسم به جای می گذارد.

اسپری رنگ پاش صنعتی

پیستوله رنگ پاش صنعتی برای دقت بالا در کار

فن

فن موجود در دستگاه، میزان پاشش را تعیین می کند و اگر از یک فن بزرگ برای یک جسم کوچک استفاده کنید، رنگ زیادی اسپری می شود و باعث هدر رفتن رنگ و پول می شود و اگر چنانچه از فن کوچک برای یک جسم بزرگ استفاده کنید، مدت زمان بیشتری برای استفاده از پیستوله رنگ پاش طول می کشد و احتمال پاشش نا هموار بیشتر می شود و به صورت یک دست رنگ نمی شود.

تنظیم استفاده از پیستوله رنگ پاش

برای داشتن نتیجه ی کار بهتر، هیشه از صافی رنگ برای ریختن رنگ در مخزن استفاده کنید، زیرا اگر صاف نکنید، بوگرها که توده ای از رنگ خشک، خاک و هر چیز دیگری که ممکن است در رنگ بیفتد، هستند و پیستوله ی رنگ شما را مسدود می کند.

توجه داشته باشید که، مخزن را تا بالا پر نکنید زیرا قطعاً هم سر ریز می شود و هم پیستوله سنگین تر و بازوی شما زودتر خسته می شود.

ایمنی

کاربران باید در زمان انجام کار، از سلامتی خود محافظت کنند و همیشه قبل از استفاده قوطی رنگ، برگه ی اطلاعات ایمنی مواد را مطالعه کنید و سپس استفاده از پیستوله رنگ پاش را از سر بگیرید، زیرا در زمان پاشیدن ذرات رنگ به هوا ممکن است به ریه ها، روی پوست و یا حتی چشم شما آسیب ببینند.

دستگاه های تنفسی مجهز به کارتریج های بخار آلی، لباس محافظ برای پوشاندن دست و پا، دستکش نیتریل و عینک ایمنی از وسایل کار در زمان استفاده می باشد.

تست قبل از پاشیدن رنگ

دقت داشته باشید، همیشه قبل از استفاده بر روی سطح مورد نظر، یک اسپری آزمایشی روی کاغذ، مقوا و یا چوب انجام دهید، زیرا این کار باعث می شود که هوا، سیال و یا فن را تنظیم کنید. همچنین، به شما این فرصت را می دهد که از درستی مخلوط شدن رنگ اطمینان حاصل کنید.

تنظیم استفاده از پیستوله رنگ پاش

تنظیم استفاده از پیستوله رنگ پاش در بهترین زمان

زمان پاشیدن رنگ

اگر چنانچه بعد از آزمایش از کیفیت اسپری اطمینان حاصل کردید، می توانید کار خود را آغاز کنید و باید پیستوله را را در حدود ۲۰ سانتی متر دور از سطحی مورد نظر و به صورت عمود نگه دارید، زیرا اگر کج باشد، پوشش ناهمواری به وجود می آورد.

اگر فن به صورت عمودی قرار گرفته باشد از بالا شروع کنید و به صورت ردیفی به سمت پایین پیش بروید و نوک پیستوله را در لبه سطح قرار دهید.

ماشه را بکشید و دست و بازوی خود را از چپ به راست حرکت دهید و دقت داشته باشید که بازوی خود را در یک مکان نگه ندارید و دست خود را حرکت دهید و آن را کج کنید، و اگر بین ردیف ها خیلی خشک است، اسلحه خود را به ردیف قبلی نزدیک کنید تا از ایجاد شکاف جلوگیری کند.

رعایت نکات مهم

همیشه قبل از شروع رنگ کاری، ابتدا ماشه را از سطح قطعه دور نگه دارید و این کار باعث می شود که از هر نوع بوگر خشک شده روی نازل بر روی قطعه شما جلوگیری شود.

زمانی که، به انتهای یک ردیف و یا ستون رسیدید، ماشه را به آرامی آزاد کنید، زیرا این کار باعث می شود که وقتی دست خود را به ردیف بعدی و یا ستون بعدی می برید، از خروج مایعات جلوگیری کند. انگشت خود را بر روی ماشه به اندازه کافی پایین نگه دارید تا هوا همیشه بیرون بیاید. این کار فشار هوا را حتی وقتی که رنگ آزاد نمی کنید، در همان قوام حفظ می کند.

تمیز کاری

بعد از رنگ کاری، تمیز کردن پیستوله کمی سخت، ولی ضروری می باشد و در برخی از کتابچه های راهنمای دستورالعمل باید رنگ پاش خود را فقط با مواد معدنی تمیز کنید.

بیشتر افراد رنگ پاش خود را با آب، رقیق کننده ی لاک و یا استون تمیز می کنند و برای این کار، پیچ تنظیم سیال و مخزن را بردارید و برای برداشتن پیچ تنظیم سیال که معمولا دشوار است به آچار نیاز دارید.

آچار فرانسه در بعضی از پیستوله ها خوب عمل می کند، ولی در برخی از مدل ها سازندگان آچارهای مخصوص پیستوله تولید کرده اند و دارای اشکال استاندارد شش ضلعی می باشند و کار را آسان تر می کنند و از لغزش جلوگیری می شود.

باید تمام قطعات پیستوله را به صورت جداگانه تمیز کنید و از عدم رنگ داخل پیستوله، سوراخ های هوا، نازل، مخزن و … اطمینان حاصل کنید.

قبل از سر هم کردن مجدد پیستوله، مقدار کمی روغن روان کننده هم بر روی تمام قطعات بچرخانید تا یکپارچگی قطعات حفظ شود و بعد آن را دوباره به شیلنگ هوا وصل کنید، مخزن را با کمی ماده تمیز کننده پر کنید و هوا را از طریق پیستوله بپاشید.

اطلاع از موارد ذکر شده در این مقاله، برای نحوه ی نگه داری پیستوله ی رنگ‌ کاری و داشتن یک ابزار رنگ‌ کاری با عملکرد عالی و عمر بالا ضروری می باشد و با رعایت این نکات می توانید برای مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید و نیاز به تعمیر هم نداشته باشید و پروژه های رنگ کاری خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *