آموزش ابزارآلات

انواع فرچه سیمی و کاربرد هر کدام

فرچه سیمی

فرچه سیمی و یا برس سیمی، یکی از انواع ابزار می باشد و از یک بدنه به همراه تعداد زیادی سیم از جنس های مختلف تشکیل شده و معمولا بر روی ابزارآلات مختلف برای بالا بردن سرعت کار، نصب می شود.

این وسیله، دارای یک بدنه، یک سر و قسمت کاری با تعداد زیادی رشته، تار و یا سیم در اشکال متنوع و جنس پلاستیک، نایلون، سنباده و فلز می باشد و نوع صنعتی آن، به شکل دسته دار و معمولی برای کار با دست، یا با یک قسمت کارگیر مهره دار، سوراخ دار و … است و به دستگاه دریل، مینی فرز، سنگ فرز، فرز مینیاتوری، سنگ انگشتی، چرخ سنباده رومیزی متصل می شود.

کار این فرچه ها هم به این صورت است که در نوع دستی به وسیله ی سایش و حرکت کشویی عقب و جلو و در انواع چرخشی با متصل شدن به دستگاه و به وسیله ی حرکت دورانی، کار سایش را انجام می دهد.

کاربرد فرچه سیمی

همانطور که در بالا هم بیان کردیم، این فرچه ها به صورت خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و برای کارهای گسترده ای مانند: ساب و سایش، لایه برداری، رنگ زدایی، زنگ برداری، تمیز کاری، جرم گیری سطوح، گل زنی جوشکاری، پلیسه گیری، پرداخت کاری، سنباده زنی، براده گیری، خش اندازی، رسوب زدایی و به طور عمومی پاکسازی انواع سطوح، وسایل و ظروف آماده مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه با توجه به کاربرد این فرچه ها دارند، باعث شده است که تنها محدود به صنعت و کارگاه های خاص نباشند و در هر فعالیتی مورد استفاده قرار می گیرند. در ذیل این کاربردهای مختلف را بیان می کنیم:

  • پرداخت کاری انواع چوب برای ساخت ماکت و پروژه های تزیینی
  • زنگ برداری و پاک کردن لایه ی اکسید از روی سطوح فلزی
  • براق کاری و صیقل دادن جواهرات، طلا، نقره، استیل، آلومینیوم، روی و …
  • تمیز کاری سیلندر، شمع، موتور و قطعات داخلی خودرو و موتور سیکلت
  • پاک کردن فر، اجاق طبخ، و ظروف آشپرخانه و رستوران ها
  • پاک سازی جدول های شهری و گارد ریل های خیابان
  • کف سابی و دیوار سابی تمام سازه های ساختمانی
  • کندن پوست و تمیز کاری محصولات کشاورزی و باغبانی
  • از بین بردن و یا تمیز کردن پوسته ی تنه درختان برای درخت بری و جنگلداری
انواع فرچه سیمی

انواع فرچه سیمی برای کار صنعتی

جنس سیم فرچه ها

همانطور که این فرچه ها، دارای انواع مدل مختلف می باشند، با توجه به سطوح مورد استفاده به همان نسبت هم جنس های مختلفی دارند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • برنج
  • فولاد ضد زنگ
  • فولاد کربن

انواع فرچه سیمی

این فرچه های سیمی، دارای انواع مختلف می باشند و موارد ذکر شده در ذیل برای تقسیم بندی آن مورد توجه قرار می گیرد:

  • طراحی و شکل بدنه (دیسکی، استوانه ای، کاسه ای، تخت، مسواکی)
  • جنس سیم های استفاده شده
  • شکل سیم ها (صاف، پیچشی) و نحوه اتصال سیم به یکدیگر برای مثال بافته شده، نامنظم، منظم، دورانی

در ادامه انواع فرچه سیمی های پرکاربرد را بیان می کنیم:

فرچه سیمی سر دریلی

این نوع فرچه، دارای ابعاد کوچکی می باشد و بر روی ابزارآلاتی مانند دریل نصب می شود و برای زنگ زدایی و سنباده کاری در هر مکانی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای تعداد زیادی رشته های نازک فولادی و پرکربن و برنج می باشد.

دارای شکل های متنوعی، مانند: کاسه و قلمی و … است و از نوع قلمی برای تمیز کاری درون لوله ها و حفره ها، نوع کاسه ای برای نظافت و شتشوی سطوح مختلف مراکز صنعتی و تجاری استفاده می شود.

فرچه سیمی سر فرزی

این فرچه سیمی به سر دستگاه فرز نصب می شود و زمانی هم که به سر آن دستگاه نصب شود مورد استفاده قرار می گیرد.

فرچه سیمی تخت

این نوع فرچه با نام دیگر فرچه بشقابی، دارای سیم هایی با یک اندازه ی واحد می باشد و به صورت منظم و تخت دور تا دور دیسک در کنار هم قرار می گیرد. دارای ابعاد بسیار متنوع می باشد و برای براده برداری سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

فرچه سیمی کاسه ای

در این فرچه سیم ها به صورت متراکم کنار هم قرار می گیرند و دارای بدنه ای به شکل کاسه می باشد و دارای انواع مختلف می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • فرچه سیمی کاسه ای بافته
  • فرچه سیمی افشان کاسه ای
فرچه سیمی کاسه ای

فرچه سیمی کاسه ای

فرچه تسمه ای

این فرچه مانند یک تسمه می باشد که از یک طرف یا دو طرف آن سیم های از جنس فولاد و استیل قرار داده بدهند و بر روی نوارها از الیاف های طبیعی و مصنوعی استفاده شده است و مدل گذاشتن سیم ها و الیاف در آن به صورت تکه ای، ضربدری و… می باشند.

 فرچه پرداخت کاری

این فرچه، دارای تعداد زیادی رشته ی باریک و فولادی می باشد و زمانی که یک سطح بعد از جوشکاری دچار زائده هایی شده باشد و تمیز کردن آن سخت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد و دارای تعداد زیادی رشته ی باریک و فولادی است و بر روی سطوح، برش ایجاد و آن زائده را حذف می کند.

فرچه سیمی خورشیدی

فرچه های خورشیدی معمولا، متناسب با شرایط آب و هوای گوناگون طراحی می شوند و همانند خورشید که گرد هستند عمدتا به شکل دیسک و یک دایره هستند.

فرچه روتاری

این فرچه به صورتی است که بر روی آن سیم هایی از جنس فولادی، استیل و حتی پلاستیکی با فاصله و یا به هم چسبیده به صورت منظم و یا پیچشی قرار می گیرد و برای نظافت فرش و سطوح استفاده می شود.

فرچه استوانه

نام دیگر آن فرچه ی سیلندری می باشد و تفاوت فرچه ی استوانه با روتاری در دسته است و همانند فرچه های دستشویی اما به طوریکه سر آن کشیده تر باشد می باشد و برای پاکسازی ذرات باقیمانده بر روی قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و البته که به قطعات آسیبی وارد نمی کند.

فرچه سیمی استوانه ای

فرچه سیمی استوانه ای

فرچه مسواکی

این فرچه مانند مسواک، ولی در ابعاد بزرگ تر می باشد با سیم های ضخیم تر ساخته می شود و سیم ها به صورت کوتاه و یا بلند می باشند.

فرچه پولیشی

این فرچه برای براق سازی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا به جای سیم های فلزی و … دارای الیاف طبیعی و مصنوعی می باشد.

فرچه برقی

این نوع فرچه، برای تمیز کردن کف مکان های بزرگ مانند سالن های همایش و… مورد استفاده قرار می گیرد و بر روی یک ماشین وصل می شوند و کار کاربران را راحت تر و سریع تر می کند.

نکات ایمنی برای وصل فرچه سیمی

کار کردن با این ابزار آسان می باشد، ولی باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • استفاده از دستکش مخصوص در زمان کار کردن با آن ها
  • عدم نگه داری از فرچه ها در مکان مرطوب و اسیدی
  • تمیز کردن فرچه ها بعد از اتمام کار
  • در زمان انجام کار فشار دست و یا ابزارتان باید متناسب با سطح و نوع فرچه تنظیم شود.
  • در صورت وجود پرتاب براده از عینک ایمنی و کلاه ایمنی استفاده کنید.

در این مقاله انواع فرچه و نکات مربوط به آن را بیان کردیم و حالا با توجه به این اطلاعات به راحتی می توانید نمونه ی مناسب با کار خود را تهیه کنید و برای جرم گیری، زنگ برداری، زدودن اشک جوشکاری و سایر کار ها مورد استفاده قرار دهید.

اگر فرچه سیمی با کیفیت می خواهید می توانید از گزینه های زیر استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *