آموزش ابزارآلات

آموزش نصب تلویزیون روی دیوار و ارتفاع پایه و براکت

نصب براکت روی تلویزیون

برای نصب تلوزیون، یکی از روش‌های به صرفه قرار دادن آن بر روی دیوار و نصب براکت تلویزیون است ولی باید توجه داشته باشید که این کار دارای اصول و استاندارد بسیار مهمی می باشد.

ابتدا برای نصب تلوزیون برروی دیوار، ارتفاع پایه و براکت باید قبل از هر چیز ابعاد و ارتفاع تلوزیون مورد نظر خود را بدانید و بعد با توجه به ابعاد تلویزیون و استانداردهای ارتفاع مبلمان و چشم انسان، می توانید برای نصب دقیق تلویزیون اقدام کنید، زیرا کسانی که اهل تماشای زیاد تلوزیون می باشند باید کمی هم مراقب گردنشان باشند تا ارتفاع اشتباه به گردن آن ها آسیبی وارد نکند.

اولین نکته ای که برای نصب تلوزیون باید در نظر داشته باشید، انتخاب دیوار با زاویه ی ۹۰ درجه می باشد تا انعکاس نور را به کمترین حالت ممکن برساند و اگر چنین دیواری در منزل وجود ندارد می توانید از پرده های ضخیم برای محدود کردن نور می باشد.

در هنگام نصب دستگاه استاندارد لازم را توجه کنید تا به گردن و ستون فقرات شما در هنگام نگاه کردن تلویزیون آسیبی وارد نشود و برای این کار هم باید از ابعاد کامل تلویزیون خود اطلاع داشته باشید و البته این ارتفاع، به مبلمان منزل و یا محل کار شما نیز بستگی دارد.

براکت تلویزیون

براکت تلویزیون معنای منحصر به فرد و مخصوص به خودش را دارد و از جنس ورق های سرد آهن می باشد و با استفاده از این وسیله می‌توانید انواع تلویزیون و مانیتور را در محل مورد نظرتان به راحتی نصب کنید. البته برخی از انواع آن ها ترکیبی از آلومینیوم، آهن و پلاستیک می‌باشد.

بستن براکت روی دیوار

بستن براکت روی دیوار

راهکار محاسبه ارتفاع استاندارد تلویزیون از سطح زمین

در حالت عادی، ارتفاع نشیمن بیشتر مبلمان و کاناپه های معمولی خانگی بین ۴۰ الی ۴۵ سانتی متر می باشد و البته که این اندازه در مورد مبلمان های خاص یا با کاربرد غیر پذیرایی مانند شزلون های مدرن، صندلی های کار و مطالعه یا تاب های ریلکسی نمی باشد.

البته از طرف دیگر، مکانی که چشم یک انسان بزرگ سال قرار گرفته است حدود ۶۰ سانتی متر از کف محاسبه می شود، به صورتی که متوسط ارتفاع چشم فردی که روی زمین می نشیند حدود ۶۰ سانتی متر می باشد و با توجه به این دو محاسبه، ارتفاع چشمان فردی که روی مبل می نشیند حدود ۱۰۵ سانتی متر می باشد و به همین دلیل برای اینکه شخصی که مدت طولانی بر روی یک مبلمان نشسته و تلویزون تماشا کند، به گردن درد و کمر درد دچار نشود و آسایش داشته باشد، بهترین حالت این است که تلویزیون در این ارتفاع نصب کنید.

چیدمان و نصب لبه ی پایینی تلویزیون برای آسایش افراد

با توجه به محاسبه ی بالا عدد ۱۰۵ سانتی متر به صورت حدودی مبنای تماشای تلویزیون یک فرد نشسته بر روی مبلمان می باشد و به این معنا می باشد که مرکز دستگاه نمایش خانگی باید در ارتفاع ۱۰۵ سانتی متری زمین قرار بگیرد.

به همین دلیل باید بدانیم که ارتفاع هر تلویزیونی که می خواهیم نصب کنیم به چه میزان می باشد و این اطلاعات معمولا در وب سایت شرکت های سازنده یا اینترنت و حتی کاتالوگ های دستگاه به به راحتی پیدا می شود.

ارتفاع استاندارد نصب لبه پایینی یک تلویزیون ۶۵ اینچی بر روی دیوار

یک تلویزیون ۶۵ اینچی، دارای حدود ۸۰ سانتی متر ارتفاع می باشد و مرکز این ارتفاع عدد ۴۰ سانتی متر است و باید به این نقطه ی مرکزی نگاه کنیم و نقطه ی ۱۰۵ سانتی متری مناسب چشم، با نقطه مرکزی این دستگاه منطبق داده شود.

حالا اگر شما دارای یک میز تلویزیون با ارتفاع ۶۵ سانتی متر و یک تلویزیون ۶۵ اینج دارید، با قرار گرفتن مانتیور به صورت دقیق بر روی آن، می توانید یقین داشته باشید که ارتفاع به صورت کاملا استاندارد تنظیم شده است.

برای یک دستگاه ۵۵ اینچی با ۶۸ سانتی متر ارتفاع هم به ایت صورت می باشد که لبه ی پایینی باید در ارتفاع دقیق ۷۱ سانتی متری قرار بگیرد.

دو مرد در حال نگهداشتن تلویزیون برای نصب با براکت

دو مرد در حال نصب براکت روی دیوار

مزایا نصب تلویزیون روی دیوار

  • با توجه به زندگی آپارتمان نشینی و گسترش خانه های کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و باعث صرفه جویی در فضا می شود.
  • باعث صرفه جویی در هزینه برای خرید میز تلوزیون می شود.
  • ایمنی را برای کودکان تضمین می کند و در واقع فضای امن را برای بازی کودکان فراهم می کند.
  • علاوه بر مواردی که گفته شد، جنبه دکوراسیون آن می باشد و اگر همانند یک اثر هنری و یا تابلو به تلویزیون نگاه کنید با اضافه کردن انواع شلف و اکسسوری های جذاب می توانید زیبایی منزل خود را جند برابر کنید.

معایب نصب تلویزیون روی دیوار

علاوه بر مزایای نصب بر روی دیوار، بهتر است که با معایب آن نیز آشنا شوید و با داشتن آگاهی کامل، برای نصب دستگاه خود اقدام کنید. در ذیل این موارد را ذکر می کنیم:

وجود وسایل گرمایشی

تلویزیون و وسیله ی گرمایشی نباید در کنار هم قرار بگیرند و در این حالت سلامت تلوزیون به خطر می افتد، زیرا گرما تاثیر منفی بر روی کیفیت تصویر می‌گذارد و کارکرد مفید دستگاه را به خطر می اندازد.

ارتقاع نصب تلویزیون

اگر ارتفاع نصب تلویزیون بر روی دیوار دارای استانداردهای اصولی نباشد، باعث آسیب به گردن و ستون فقرات و باعث ایجاد درد در این قسمت می‌شود.

سوراخ کردن دیوار

برای نصب براکت تلویزیون و یا حتی برای پنهان کردن برخی سیم‌ها به سوراخ کردن قسمتی از دیوار نیاز می باشد و همین مورد باعث شده است تا برخی افراد به نصب تلویزیون روی دیوار خود اقدام نکنند.

نور

در برخی موارد نور مانع دید درست و کامل می‌شود و اگر در محیط مورد نظر پنجره‌های متعددی وجود داشته باشد، با این مشکل مواجه می شوید و البته که برخی افراد برای رفع این مشکل، تلویزیون را بر روی پایه متحرک نصب می‌کنند.

تلویزیون روی دیوار بوسیله براکت

تلویزیون روی دیوار بوسیله براکت

نکاتی که در مراحل نصب تلویزیون روی دیوار باید جدی گرفته شود

  • اطمینان از مسیر سیم کشی محل نصب تلویزیون برروی دیوار ساده و یا آجری
  • تلویزیون های پلاسما در مقایسه با نسخه های جدید مانند ال سی دی و ال ای دی سنگین تر می باشند و باید از قرار گیری رولپلاک در داخل بدنه آجری اطمینان داشته باشید.
  • تهویه ی هوا برای تلویزیون مخصوصا نسخه های پلاسما وجود داشته باشد.
  • پایه ی نصب دیواری که دارای قابلیت تغییر ارتفاع و تغییر زاویه افقی و عمودی را خریداری کنید.
  • ازنصب تلویزیون در کنار رادیاتور و یا شومینه خودداری کنید.

انواع نصب تلویزیون روی دیوار

نصب تلویزیون روی دیوار ممکن است با توجه به محل مورد نظر و برخی موارد دیگر انواع مختلفی داشته باشد و بعد از خرید براکت و خواندن دفترچه راهنمای آن نسبت به نصب براکت تلویزیون خود اقدام کنید:

  • انتخاب مکان مورد نظر برای نصب
  • سوراخ‌هایی با عمق و قطر ۵۰ و ۱۰ میلی متر ایجاد کنید.
  • قرار دادن رولپلاک در موقعیت خود
  • قرار دادن براکت بر روی دیوار و محکم کدن به وسیله ی پیچ و واشرهای مخصوص
  • وصل براکت به پشت صفحه ی نمایش دستگاه
  • تنظیم زاویه ی مناسب براکت با دستگیره ها

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله می توانید به بهترین حالت ممکن تلوزیون خود را بر روی دیوار نصب کنید و تا ساعت ها به راحتی به تماشای آن بپردازید و لذت ببرید.

برای خرید براکت می توانید با مشاورین فروشگاه ابزار غفوری تماس حاصل نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *