آموزش ابزارآلات

فرق دریل گیربکسی با دریل چکشی

فرق دریل گیربکسی با دریل چکشی

دریل ها ابزار آلاتی هستند که جهت سوراخ کردن، باز و بسته نمودن پیچ ها و همچنین سمباده کاری در صنعت و خانه مورد استفاده قرار می گیرند. حتما نام دریل های گیر بکسی و دریل های چکشی را شنیده اید و این سوال برایتان پیش آمده فرق بین دریل گیر بکسی و دریل چکشی در چیست؟ با مقایسه دریل ها با یکدیگر می توانید با آگاهی بهتری دریل مورد نظر خود را انتخاب نموده و خرید بهتری داشته باشید.

دریل ها ابزاری برقی هستند که جزو ابزار حفاری طبقه بندی می شوند. انواع مختلفی از دریل ها مثل دریل چکشی، گیر بکسی، ستونی، دریل شارژی، دریل پیچ گوشتی شارژی و … وجود دارند که با برق یا باتری کار می کنند. دریل ها بسته به نوع و شرایط استفاده انتخاب می شوند. دریل های چکشی و گیر بکسی که در مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، جزو متداول ترین نوع دریل ها می باشند. هرچند این دو نوع دریل برای سوراخ کردن مورد استفاده قرار می گیرند اما در ساختار فنی و عملکرد دارای تفاوتهای اساسی هستند.

مته چکش

مته چکش

تفاوت دریل گیربکسی با دریل چکشی:

دریل چکشی، عملکردی مانند یک چکش یا مته دوار با ضربات چرخشی را دارد. از دریل چکشی برای سوراخ کردن سطوح سخت مانند بتن، سیمان و سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. عمل چکشی این ابزار با ضربات سریع و پی در پی چکش موجب شکستن و خرد شدن مواد سخت شده و حفاری با تلاش کمتر و سریع تر انجام می شود. دریل های چکشی دارای کلاچ مخصوصی هستند که علاوه بر چرخاندن چرخ دنده ها، آنها را به داخل و خارج متصل می کند. در دریل چکشی مته علاوه بر گردش حول محور خود، دستگاه در حال ضربه زدن به مته است به گونه ای که انگار مته را به سمت جلو هدایت میکند.

عمل ضربه و چکش زدن در دریل چکشی بسیار سریع و در حدود سه هزار دور در دقیقه اتفاق می افتد. هر ضربه توسط دریل چکشی دارای نیروی نسبتا کمی است، اما چون تعداد ضربات زیاد و بالغ بر سه هزار دور در دقیقه است، از  این رو یک دریل چکشی بسیار سریع تر از دریل گیر بکسی برای شکستن سطوح سختی مثل آجر یا سیمان عمل می کند. قابلیت چکش و ضربه زدن موجب افزایش سرعت در فرآیند سوراخ کاری می شود، از این رو از این چکش برای حفاری بتن و یا سطوح سخت با ضخامت بسیار بالا استفاده می شود. دریل چکشی یکی از کاربردی ترین و پر مصرف ترین انواع دریل می باشد.

تفاوت میان این دو

تفاوت میان این دو

دریل گیربکسی نوع دیگری از دریل می باشد. این نوع از انواع دریل دارای گیر بکس است که عمدتا از دو حالت جهت افزایش قدرت و یا کاهش سرعت برخوردار می باشد. در دریل گیربکسی مته به طور مداوم حول محور طولی خود می چرخد. دریل گیر بکسی برای باز و بسته نمودن پیچ های بلند و بزرگ، قلاویز کاری و سوراخ کاری در سطوح سختی مثل بتن، سنگ، گچ و سیمان و غیره طراحی شده است. بستن پیچ های قوی برای پایه کابینت های دیواری نیز یکی دیگر از موارد استفاده دریل گیر بکسی می باشد.

هر چند سایر انواع دریل ها هم قادرند این کار ها را انجام دهند، اما ممکن است در هنگام استفاده به جهت کم تر بودن قدرت دستگاه دچار مشکلاتی مثل شکستن یا کج شدن مته، کج و هرز شدن پیچ ها و غیره شوند. فشار زیاد به دستگاه دریل موجب سوختن یا کاهش عمر دستگاه می شود. دریل های گیر بکسی نسبت به دریل های پیچ گوشتی از قدرت بیشتری برخوردارند. دریل گیر بکسی با وارد کردن نیروی چرخشی بیشتر پیچ های سفت شده در محیط ها و سوراخ های تنگ را به آسانی باز می کند.

قطر مته در دریل های چکشی برای فولاد ۱۳ میلیمتر، برای چوب ۳۰ میلیمتر و برای بتن ۱۶ میلیمتر می باشد. دریل های چکشی قابلیت تنظیم به دو حالت ساده و چکشی را دارند. در سطوح سخت و ضخیم با قرار دادن روی حالت چکشی می توان با ضربات چکشی سطح مورد نظر را سوراخ نمود. اگر قصد دارید از دریل برای تخریب استفاده نمایید، بهتر است از دریل چکشی استفاده نمائید.

حفاری با کیفیت چکش

حفاری با کیفیت چکش

تفاوت در مته دریل گیر بکسی با دریل چکشی:

تفاوت اصلی دریل گیر بکسی با دریل چکشی در نوع مته های آنها می باشد. در دریل های چکشی سه نظام سه فک به گونه ای طراحی شده است که هر دو نوع مته ی گرد و شش سر را می توان به آن وصل کرد. سه نظام های موجود در بازار همگی دارای سه فک مجزا هستند.

دو نوع سه نظام وجود دارد:

آچار خور و اتوماتیک. از سه نظام های اتوماتیک برای مصارف خانگی و در نیروهای کمتر و از سه نظام آچارخور در مصارف کارگاهی در سوراخ کاریهای سنگین استفاده می شود.

اما در دریل گیر بکسی سوکت قفلی وجود دارد که فقط مته های با شکل شش سر به آن وصل می شود. دریل های گیر بکسی اندازه و ابعادی کوچکتر از دریل های چکشی دارند. در این نوع از دریل ها سه نظام قطور و بزرگ وجود ندارد. بنابراین کنترل دریل های گیربکسی در محیط های تنگ از دریل های چکشی آسانتر و دقیق تر است.

برای رفع این مشکل در نمونه های جدید دریل های چکشی دارای دو حالت چکشی و معمولی هستند. با تنظیم می توان نوع دریل چکشی را به نوع گیر بکسی تغییر داده و با دقت بیشتری از آن استفاده نمود. در دریل های چکشی جدید قابلیت تنظیم سرعت گردش مته و تنظیم حالت چکشی از امتیازات ویژه این دریل ها می باشد.

استفاده طولانی مدت از دریل گیربکسی همانند دریل چکشی خسته کننده نیست؛ چرا که نیرو در دریل گیربکسی به صورت چرخشی وارد می شود و بنابراین نیرو همانند دریل چکشی در مچ یا دست احساس نمی شود. در صورت سبک بودن کار و فراهم بود امکان تبدیل بوکس، دریل های چکشی قابلیت تبدیل شدن به آچار بکس را دارند.

دریل های چکشی قابلیت پیچ کاری خودکار چوب و MDF را دارند. هر دو نوع دریل گیر بکسی و چکشی دارای انواع شارژی و برقی هستند که در هنگام خرید دستگاههای شارژی به قدرت دستگاه دقت نمایید.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده دریل های با کیفیت و ضمانت می باشد:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *