آموزش ابزارآلات

تفاوت کمپرسور و پمپ چیست

تفاوت بین پمپ

شباهت عملکرد دو وسیله به یکدیگر، موجب می شود تا افراد یک دستگاه را با دستگاه دیگر اشتباه بگیرند. پمپ و کمپرسور جزو تجهیزات صنعتی هستند که در عین شباهت تفاوت های اساسی با همدیگر دارند. حال این سوال برایتان مطرح می شود که تفاوت کمپرسور و پمپ چیست؟

شاید به نظر برسد که کمپرسور و پمپ تفاوت چندانی با هم نداشته و دو دستگاه عملکردی شبیه به هم دارند، در حالی که این چنین نیست. خیلی از افراد دستگاه پمپ و کمپرسور را دستگاهی شبیه به هم میدانند و همین امر ممکن است فعالین در حوزه فنی را دچار اشتباه کند.

حرکت یک سیال هیدرولیک در یک سیستم مستلزم پمپ یا کمپرسور است. هر چند هر دو دستگاه سیالات را در یک سیستم انتقال می دهند اما هر کدام از آنها به روش های مختلف سیالات را منتقل می کنند. به طورکلی پمپ ها قابلیت انتقال مایعات را داشته و برای افزایش فشار مایعات به کار می روند، اما کمپرسورها دستگاه هایی هستند که می توانند تنها گازها را منتقل نموده و برای افزایش فشار گازها مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ نوعی دستگاه هیدرولیک است که با عملکرد خود انرژی سیالات را تغییر می دهد. این تغییر انرزژی از طریق ماشین انجام می گیرد.

پمپ لجن با کیفیت

پمپ لجن با کیفیت

پمپ ها از نظر جابه جایی سیالات به دو نوع تقسیم می شوند:

پمپ های دینامیکی:

این پمپ ها از طریق افزایش سرعت سیالات موجب جا به جایی آن می شوند. این پمپ ها به صورت پیوسته انرژی را به سیال منتقل می کنند.

پمپ های پوزیتیو یا مثبت:

در پمپ های پوزیتیو، سیال توسط پمپ از یک سمت به داخل دستگاه کشیده می شود و بعد از انجام یک سیکل کاری، از سمت دیگر پمپ خارج می شوند. پمپ های جابه جایی مثبت می توانند میزان معینی از مایعات را بدون تاثیر عواملی مثل ارتفاع جا به جا نمایند.

کمپرسورها وسیله ای برای فشرده سازی هوا یا گاز می باشد. در اثر انجام عمل فشرده سازی گازها در کمپرسور گرما ایجاد شده و دما بالاتر می رود. به عبارت دیگر بخشی از انرژی مکانیکی که برای فشرده سازی هوا مورد استفاده قرار گرفته برای افزایش دمای هوا یا گاز فشرده شده صرف می شود. هم پمپ ها و هم کمپرسور ها در بخش های مختلف صنعت به کار می روند، اما امکان کار کردن به جای یکدیگر را ندارند.

تراکم پذیری:

مایعات قابلیت تراکم پذیری ندارند و در اثر افزایش فشار، تغییر حجمی در آن صورت نمیگیرد. از این خاصیت مایعات برای انتقال نیروی هیدرولیکی استفاده می شود. چرا که در صورت فشار به مایع در یک سمت لوله، عینا این فشار به سمت دیگر آن نیز منتقل می شود.

گازها دارای قابلیت تراکم پذیری بوده و در اثر فشار زیاد حجم آنها کمتر می شود. از این خاصیت گازها نیز در موارد مختلفی مثل صنعت هوای فشرده، سرد سازی و … می توان استفاده نمود. حال که با تفاوت خاصیت تراکم پذیری مایعات و گازها آشنا شدید، به راحتی می توانید پی ببرید که هر چند دو دستگاه کمپرسور و پمپ موجب افزایش فشار در گازها و مایعات می شوند، اما هر کدام دارای ساختار متفاوتی بوده و مکانیزم عمل آنها به شکل های مختلفی انجام می دهند.

پمپ هوا تفاوت با کمپرسور

پمپ هوا تفاوت با کمپرسور

تفاوت ساختاری پمپ و کمپرسور:

به جهت تفاوت خصوصیات تراکم پذیری گازها و مایعات، روش کلی عملکرد و طراحی مکانیزم پمپ و کمپرسور با همدیگر متفاوت بوده از همین رو ساختار داخلی آنها نیز با هم متفاوت می باشد.

پمپ و کمپرسور در موارد ساختاری زیر با یکدیگر متفاوت هستند:

جنس قطعات:

جنس قطعات کمپرسور که با گازها و فشار و دمای بالای گاز (در اثر فشار) سر و کار دارند، با قطعات پمپ که با مایعات در تماس است تفاوت چشمگیری دارد.

روش آب بندی:

ازآنجایی که روش آب بندی گازها و مایعات متفاوت است، نحوه آبندی کمپرسور و پمپ نیز متفاوت از هم می باشد.

روش روغن کاری:

در پمپ ها خود سیال به عنوان روان کننده و خنک کننده به کار می رود، از همین رو پمپ ها به روغن کاری نیاز ندارند. اما کمپرسور ها جهت روانکاری و به ندرت برای خنک کردن به روغن کاری نیاز دارند.

علاوه بر موارد بالا، این تجهیزات صنعتی به جهت کاربردهای گسترده ای که دارند، در ساختار متفاوتند. به عبارت دیگر برای هر کار خاصی در صنعت کمپرسور یا پمپ خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در کل پمپ ها و کمپرسور ها دارای بخش های اصلی زیر هستند.

بخش های اصلی پمپ:

  • پروانه
  • محفظه یا همان پوشش
  • شیارها و نوع پیچش آن‌ها
  • موتور
  • شفت

بخش اصلی کمپرسور:

  • مخزن ذخیره سازی
  • بخش تخلیه
  • فیلتر ورودی
  • موتور
  • شیرها
کمپرسور هوا در مقابل پمپ هوا

کمپرسور هوا در مقابل پمپ هوا

تفاوت در عملکرد پمپ و کمپرسور:

اساسی ترین تفاوت بین پمپ و کمپرسور تفاوت در عملکرد آنها می باشد. پمپ ها سیالات (گاز و مایع) را با افزایش سرعت انتقال از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کنند. اما کمپرسورها گازها را فشرده نموده و آن را داخل محفظه ای ذخیره می کنند، سپس آن را پمپاژ می کنند تا مورد استفاده قرار بگیرد.

به طور عمده پمپ ها هم با مایعات و هم با گاز ها کار می کنند. اما کمپرسور ها تنها با استفاده از گازها کار می کنند چرا که مایعات خود فشرده بوده و نیازی به فشرده سازی ندارند.

تفاوت قیمت در پمپ و کمپرسور:

کمپرس کردن گازها پروسه ای سخت بوده و به تجهیزات و امکانات بیشتر و نیز طراحی دقیق تری نیازمند است. طبیعتا ساخت یک دستگاه دقیق و مجهز به هزینه بیشتری نیاز دارد. بنابراین این پروسه ها موجب افزایش قیمت تمام شده کمپرسور می شود. از همین رو قیمت کمپرسور ها به مراتب بیشتر از پمپ ها می باشد.

تفاوت پمپ و کمپرسور در میزان مصرف انرژی:

از آنجایی که کمپرس کردن گازها نسبت به افزایش فشار در مایعات انرژی بیشتری را نیاز دارد، بنابراین مصرف انرژی در کمپرسور ها بیشتر از پمپ ها می باشد.

سایر تفاوتهای پمپ و کمپرسور:

  • در پمپ ها با افزایش انرژی جنبشی سیال، موجب افزایش فشار در آن می شود. اما در کمپرسور ها، با کاهش فضای سیال انرژی پتانسیلی افزایش پیدا می کند.
  • در پمپ ها سیالاتی که وارد دستگاه می شوند بدون تغییر حجم از آن خارج می شوند. اما در کمپرسور گازها بعد از ورود به دستگاه کاهش حجم پیدا کرده و در خروجی ظاهر می شود.
  • در پمپ ها به تغییر فشار سیالات نیاز نیست، اما در کمپرسور حتما باید تغییر فشار صورت بگیرد.
  • پمپ ها قادر به ذخیره سازی سیالات نمی باشند، اما کمپرسور ها سیالات گازی را در خود ذخیره می نمایند و در صورت نیاز پمپاژ می کنند.

فروشگاه اینترنتی ابزار غفوری ارائه دهنده کمپرسور باد فندکی دو سیلندر ایکس می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تفاوت کمپرسور و پمپ چیست

  1. Avatar سعید سمیعی گفت:

    سلام روزتون بخیر من برای ماشین سواری خودم بهتره که پمپ فندکی تک سیلندر بخرم یا دو سیلندر؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. Avatar حسین غفوری گفت:

      سلام وقت به خیر
      هر دو جواب میده ولی خوب دوسیلندر سریع تر ماشین رو باد میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *