آموزش ابزارآلات

طرز استفاده از رنده برقی (کاربرد رنده برقی نجاری)

طرز استفاده از رنده برقی (کاربرد رنده برقی نجاری)

رنده ی نجاری برقی، یکی از وسایل برقی در نجاری است که با این وسیله رنده دستی، سمباده زن و رنده همبستگر را در یک دستگاه را با هم دارید و به وسیله ی آن می توانید چوب را شکل و تراش دهید. مهم‌ترین قسمت این رنده، تیغه است و وظیفه ی اصلی آن برش و لایه برداری است و جنس تیغه، میزان تیزی و زاویه آن در کیفیت رنده‌ کاری تاثیر بسیار زیادی دارد.

انتقال نیرو از موتور به توپی به وسیله تسمه انجام می شود و وظیفه ی توپی نگه داری، کنترل و چرخش تیغه است با چرخش تیغه، سطح چوب رنده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه، جنس تیغه است. فولاد یا تنگستن به دلیل مقاومت بالا و قابلیت تیز شدن مجدد انتخاب بسیار مناسبی است.

به وسیله ی این رنده، می توانید کارهایی مانند تراز کردن تیرآهن ها، بستن درهایی که به سختی بسته می ­شوند و … انجام دهید و ما در این مقاله به شما تکنیک­ ها و نکاتی در مورد طرز کار رنده برقی آموزش می‌دهیم:

نکات ایمنی هنگام کار با رنده برقی نجاری

این وسیله ی برقی هم مانند دیگر وسایل برقی است و در زمان کار کردن با آن باید یک سری موارد ایمنی را رعایت کنید و در ذیل این موارد را بیان می کنیم:

  • در زمان استفاده با این وسیله، حتما چشم و گوش های خود را با ابزار ایمنی مناسب پوشش دهید.
  • بعد از خاموش شدن رنده، تا زمان توقف سر برنده صبر کنید و کفشک رنده را روی یک بلوک چوبی قرار دهید و از خودتان، تیغه‌ها و قطعه کار محافظت کنید.
  • در زمان کار کردن با این رنده ی برقی در ارتفاعات بالا، حتما باید تخته ی چوبی بین دو نردبان، در مکان مناسب قرار دهید و در ایمنی کامل کار خود را انجام دهید.
  • در زمان کار کردن با این وسیله، مراقب اطرافیانتان باشید و در صورت امکان آن ها را از محل مورد نظر، دور کنید.
  • در زمان استفاده از این وسیله از کفش ایمنی و لباس کار استفاده کنید.
  • از محکم بودن تیغه درون محفظه و نیز تیز بودن آن مطمئن شوید.
  • از ورود فشار بیش از حد به دستگاه جلوگیری کنید.
  • در هنگام استفاده دقت داشته باشید که، تیغه رنده برقی به کابل آسیب وارد نکند.
  • پس از اتمام کار و یا در هنگام تعویض تیغه دستگاه را از برق بکشید.
  • به هیچ عنوان چوب خیس را رنده نکنید.
نکات ایمنی هنگام کار با رنده برقی نجاری

نکات ایمنی هنگام کار با رنده برقی نجاری

چگونگی استفاده از رنده برقی

همانند رنده دستی، رنده نجاری برقی هم دارای دو کفشک یا صفحه­ ی کفی حرکت است و تیغه­ هایی دارد که بر روی سر ابزار یا درام قرار دارند و با سرعت ۲۰۰۰۰ rpm می چرخند و با توجه به تفاوت ارتفاع کفی­ های عقب و جلو چوب را به صورت مساوی تراش می­دهند.

قسمت جلویی رنده، یک پیچ تنظیم عمق دارد و این پیچ با توجه به تنظیمات داخلی اش، عقب و جلو می‌شود و کفشک جلو را بالا و پایین می کند و با این کار عمق برش را تنظیم می‌کند. با توجه به عمق برش، این رنده می تواند مقدار زیادی چوب و یا مقدار کمی به اندازه یک سنباده تسمه‌ای را ببرد. برای استفاده ی حداکثر از این رنده، باید نگه داشتن و حرکت دادن آن مهارت داشته باشید و بتوانید تعادل بدن را به درستی نه دارید.

این تعادل به این صورت می باشد که باید پاها با فاصله ی مناسب در وضعیتی که بر روی تمام طول قطعه کار کنترل داشته باشید و احساس راحتی کنید، قرار بگیرد، زیرا هر رفت و برگشت تراش نیازمند تعادل و کنترل فشار متناسب است. در ذیل این مراحل را بیان می کنیم:

  • ابتدا کفشک جلویی را به صورت تخت بر روی چوب بدون تماس تیغه­ ها با قطعه کار قرار دهید.
  • اجازه دهید موتور به نهایت سرعت برسد و بعد به آرامی صفحه را با قطعه کار تماس دهید و به طور پیوسته به جلو حرکت دهید.
  • توجه داشته باشید که، زمانی که رنده وارد قطعه کار می­شود فشار قسمت جلویی را حفظ کنید.
  • در زمان تماس هر دو کفی دستگاه به چوب، باید فشار دست بین دسته ابزار و دسته جلویی متعادل باشد.
  • در زمان دور کردن ابزار از روی قطعه ی کار، کنترل بیشتری بر ابزار اعمال کنید و به طور کامل دسته عقبی را در اختیار داشته باشید.

دقت داشته باشید که از حرکت دادن بیش از حد ابزار در انتهای قطعه جلوگیری کنید و زمانی که به انتهای قطعه رسیدید، کفشک جلویی از قطعه عبور می کند و پایین می­افتد و این کار باعث تراشیده شدن نا متوازن قسمت انتهایی چوب توسط تیغه ­ها می­شود. همواری و صافی سطح کار نهایی را، سرعت حرکت ابزار و تنظیمات عمق اعمال شده بر روی دستگاه، تعیین می­کند.

تیغه‌ها ی دستگاه را تعویض یا تیز کنیم؟

تیغه­ ها را بهتر است در زمان کند شدن، تعویض کنید. در صورت کند شدن تیغه ها، اتاق پر از دود و کار با رنده و جلو بردن آن را سخت می شود. خرده چوب­ ها به جای تکه چوب به صورت خاک اره می شوند و تیغه ­های مخدوش بر روی چوب هموار شیار هایی بر جای می­گذارند.

برای تعویض تیغه، دقت داشته باشید که حتما دو شاخه ی آن را از برق بیرون بکشید و دفترچه راهنما را به دقت بخوانید. با نصب مستقیم تیغه­ ها در جای خود و سفت کردن پیچ­ ها بر روی صفحه درام، از لرزش ابزار جلوگیری کنید. برخی از رنده ­ها دارای دو تیغه ی کامل هستند و باید به کمک سنگ مجددا تیز شوند و ابزار پلاستیکی برای تنظیم محل قرارگیری تیغه‌های کوچک و تنظیم قرارگیری صفحه روی درام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیغه‌ها ی دستگاه رنده نجاری

تیغه‌ها ی دستگاه رنده نجاری

ابزار مورد نیاز برای استفاده از رنده نجاری برقی

برای صرفه جویی در زمان و به حداقل رساندن مشکلات، باید قبل از سروع پروژه یک سری ابزارالات را در اختیار داشته باشید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • ماسک ضد گرد و خاک
  • خاک انداز
  • سه راهی بلند
  • محافظ گوش
  • عینک محافظ

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، با طرز استفاده از رنده برقی نجاری، کاربرد رنده برقی نجاری و نیز نکات ایمنی هنگام کار با رنده برقی نجاری آشنا شده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *