آموزش ابزارآلات

نحوه نصب وینچ برقی

وینچ برقی

وینچ یک مکانیزم است و از انواع مختلفی مانند: موتور، ترمز، درام، گیربکس و قلاب تشکیل شده است و به وسیله ی زنجیر و یا سیم بکسل به کار رفته در آن، عامل کشش انجام می شود. این دستگاه، به وسیله ی نیروی محرکه ی ایجاد شده از الکتروموتور به حرکت در می آید و سیم بکسل به دور درام پیچیده می شود و با این روش، اجسام در جهت عمودی و افقی یه حرکت در می آیند.

وینچ برقی، برای همه ی صنایع دارای کاربرد است و باعث پیشرفت و سرعت در برخی از کارها می شود. سازندگان بالابر برقی هم به دلیل ترمز و موتور ضد انفجار اجزایی موجود در آن از این وسیله استفاده می کنند. همچنین در صنایع ساختمان سازی و عمران، صنایع دریایی، صنایع نفت و گاز، صنایع معدن و حفاری و کابل کشی هم دارای کاربرد است.

نحوه نصب وینچ برقی بصورت ثابت

همان طور که در بالا هم بیان کردیم، این وسیله در همه ی صنایع، کارخانه ها و کارگاه های صنعتی نیز دارای کاربرد است و به صورت عمودی، افقی و زاویه دار به وسیله ی قلاب به جسم متصل می شود و با توجه به قدرت موتوری که برای جا به جایی اجسام با وزن های مختلف که بر روی آن تعبیه شده اقدام به جا به جایی اجسام می کند.

این دستگاه، دارای دو عدد نبشی است و به وسیله ی عبور یک عدد پروفیل و یا یک میله از درون نبشی ها و محکم کردن آن، می توانید آن را نصب کنید و اگر چنانچه، دو سر این پروفیل یا میله به جایی جوش خورده باشند، میزان اطمینان بالاتر می رود.

نحوه ی نصب وینچ برقی به صورت چهار کاره

برای نصب این دستگاه، می توانید از ترولی استفاده کنید و آن را به صورت افقی حرکت دهید و یا به اصطلاح، به یک وینچ همه کاره با عملکرد ۴ کاره آن را تبدیل کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید نبشی های روی ترولی را به سقف وینچ پیچ و مهره و در صورت نیاز هم برای افزایش سطح ایمنی از واشر استفاده کنید.

نحوه ی نصب وینچ برقی

نحوه ی نصب وینچ برقی به صورت چهار کاره

کاربرد وینچ برقی

این دستگاه هم مانند دیگر دستگاه ها، دارای کاربردهای مختلف می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

ساختمان سازی و عمران

این دستگاه، در ساختمان سازی به بالابر ساختمانی معروف شده است و برای جا به جایی مصالح، ابزار و افراد مورد استفاده قرار می گیرد و وزنی برابر با ۳۰۰ تا ۳ تن را جا به جا و حمل می کند.

صنایع دریایی

این دستگاه، برای جا به جایی و بلند کردن بار، بالا و پایین بردن لنگر در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد و برای بالا کشیدن صید صیادان کمک بسیار زیادی می کند.

صنایع نفت و گاز

این دستگاه، در صنایع نفت و گاز برای حرکت دادن لوله ها و دکل های حفاری در نیروگاه ها و همین طور در پتروشیمی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع معدن و حفاری

وینچ ها در استخراج و حمل و نقل مواد از داخل معادن، باعث سرعت بخشی در عملیات می شوند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. دقت داشته باشید که در گذشته این نوع حمل و نقل ها در داخل چاه ها یا معادن به صورت دستی انجام می شده است.

کابل کشی

از این دستگاه، در عملیات کابل کشی یرای پروژه ها در حالت هوایی و یا زمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

وینچ برقی تک فاز

وینچ برقی تک فاز و نصب آن

وینچ برقی تک فاز

وینچ برقی تک فاز و یا همان وینچ برقی برای جا به جایی اجسام در راستای عمودی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر این بالابر را به یک تیر آهنی و یا هر جسمی که توانایی نگه داری آن را داشته باشد متصل کنید، به راحتی می توانید اجسام را به سمت بالا بکشید.

این دستگاه، توانایی جا به جایی اجسام با تناژهای مختلفی از ۱۰۰ کیلوگرم تا ۱ تن و ۲۰۰ کیلوگرم را دارد و همچنین دارای امتیازات قابل توجهی مانند: سبک و قابل حمل بودن و قیمت مناسب است و به صورت تک فاز، برق مصرف می کند و در هر مکانی نصب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با وینچ های برقی

وینچ برقی، یکی از انواع این دستگاه ها می باشد و در طراحی آن از موتور الکتریکی استفاده شده است و نیروی محرکه با توجه به نوع کاربرد آن ها از طریق جریان برق تک فاز، سه فاز و حتی باتری تأمین می شود. موتور این وینچ ها، با توجه به قدرت و ابعاد آن ها از برق تک فاز و سه فاز تغذیه می کنند، ولی موتور تعبیه شده در وینچ های خودرویی با باتری خودرو کار می کنند.

از اجزای مختلفی مانند: موتور، درام، ترمز، گیره، قرقره و غیره تشکیل شده اند و نیروی کششی ایجاد شده، از طریق زنجیر یا سیم بکسل به بار منتقل می شود و شرایط را برای بلند کردن و جابجایی آن فراهم می کند. این دستگاه به صورت بسیار گسترده، در صنایع مختلف و ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه نصب وینچ برقی تک فاز و سه فاز

وینچ های کارگاهی تک فاز و سه فاز دارای کاربردهای بسیار مختلفی در زمینه های متفاوت کاری مانند: کارگاه ها، کارخانجات و صنایع مختلف هستند و در این بخش دو روش نصب این دستگاه ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

نصب ثابت وینچ برقی

این مدل نصب، به صورت ثابت است و دستگاه پس از نصب قابلیت جابجایی افقی و غیره را ندارد و فقط می توانید بار را با استفاده از سیم بکسل و یا زنجیر تا همان ارتفاع بالا بکشید و یا پایین بیاورید. البته این ارتفاع باید به میزانی باشد که دستگاه از قدرت و ظرفیت لازم برای پیمودن آن برخوردار باشد و به همین دلیل است که در هنگام خرید و نصب وینچ برقی باید به این فاکتورهای لازم توجه داشته باشید.

وینچ های برقی، معمولاً دو نبشی دارند و برای نصب آن ها هم می توانید از یک میله و یا پروفیل استفاده کنید و با عبور میله و یا پروفیل با اندازه ی مناسب از داخل نبشی های وینچ و محکم کردن آن در یک ارتفاع مشخص، دستگاه را به آسانی نصب کنید. برای اتصال دو سر میله یا پروفیل، آن را به یک بخش فلزی در محل نصب جوش دهید و از اتصال محکم و مطمئن آن اطمینان حاصل کنید.

نصب ثابت وینچ برقی

نصب ثابت وینچ برقی و متحرک

نصب وینچ برقی به حالت چهار کاره

با نصب وینچ برقی به صورت چهارکاره، می توانید دستگاه را به صورت افقی جابه جا کنید و به همین دلیل است که به آن نصب چهار کاره وینچ برقی هم می گویند. برای این کار به یک وسیله به نام ترولی در دو نوع دستی و برقی نیاز دارید و در مرحله ی اول می بایست که این نبشی ها را به وسیله ی پیچ و مهره به سقف وینچ برقی وصل کنید.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، صنایع امروزی به فضای بهینه برای محیط‌ های کاری اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و به همین دلیل است که دستگاه و تجهیزاتی را برای انتقال و جابه‌جایی انتخاب می‌کنند که فضای کمی را اشغال کند. این دستگاه، برای استقرار به فضای کمی نیاز دارد و عملاً هیچ اختلالی در روند کاری به وجود نمی‌آورد. دارای قدرت جابه جایی است و برای حمل قطعات و تجهیزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *