آموزش ابزارآلات

نکات مهم در انتخاب دریل سرکج

نکات مهم در انتخاب دریل سرکج

دریل سرکج، یکی از انواع دریل ها است که سری بسیار کوتاه دارد و در سری این دریل ها تنها سه‌ نظام قرار داده شده و شما می توانید مته را به آن متصل کنید. توجه داشته باشید که اگر در موقعیت های سوراخ کاری در نقاط تنگ و دور از دسترس قرار گرفته اید، به وسیله ی این دریل می توانید کار خود را انجام دهید، زیرا سری این محصول دارای زاویه ۹۰ درجه است و شما می توانید، بدون نیاز به به دلیل چرخ دست یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص سوراخ کاری را انجام دهید.

در انتهای این نوع دریل‌ها، گیره‌ای قرار دارد و می توانید بر روی زمین آن را ثابت کنید و البته کفی آن‌ها نیز مسطح است و این موضوع باعث می‌شود که در طول کار زمین به‌عنوان تکیه‌گاه دریل عمل می کند و بخش زیادی از نیروی مخالف آن ها را خنثی کند. در این صورت بدون نیاز به مصرف نیروی زیاد و بسیار راحت، می توانید دریل را کنترل کنید.

کاربردهای مختلف دریل سرکج

دریل سرکج در واقع، ترکیبی از یک دریل دستی معمولی و پیچ‌گوشتی برقی است و علاوه بر قابلیت سوراخ ‌کاری امکان باز کردن و بستن پیچ‌ها را نیز دارد. البته، اصلی‌ترین کاربرد این دریل‌ها سوراخ‌کاری و حفاری در مکان‌های تنگ و بدون دسترس دریل های معمولی است و این قابلیت به دلیل ساختار خاص این ابزار است و باعث می‌شود که کاربران بدون احساس خستگی و یا نیاز به قرار گرفتن در موقعیتی خاص، پروژه ی مورد نظر را به بهترین حالت انجام دهند.

این نوع دریل، بیشتر برای نجاران و لوله کش ها، مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا این کاربران باید قطعات را در محل‌هایی دسترسی آسان به آن وجود ندارد، محکم کنند. به دلیل همین تسلط کافی، می‌توان از آن برای کار در ارتفاع نیز استفاده کرد و یا در هر مکانی که دسترسی به آن دشوار است و یا امکان استفاده از دریل‌ها یا پیچ‌گوشتی‌های برقی معمولی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

این دریل ها در صنایع مختلف، دارای کاربرد است و یکی از اصلی ترین و کاربردهای ابزار برای سوراخ کاری نقاط حساس و محدود است. در ذیل کاربردهای مختلف آن را بیان می کنیم:

  • لوله کشی
  • نجاری
  • کار در ارتفاعات
  • سوراخ کاری و حفاری در محیط های تنگ و محدود و مواردی از این قبیل
کاربردهای مختلف دریل سرکج

کاربردهای مختلف دریل سرکج و انواع آن

انواع دریل سرکج

این دریل ها، بر اساس تأمین انرژی مورد نیاز به چند دسته تقسیم می شوند. در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • دریل سرکج برقی
  • دریل شارژی سرکج
  • دریل شارژی سرکج

فاکتورهای مهم برای انتخاب دریل سرکج

یکی از فاکتورهایی که در زمان خرید این ابزار در ذهن شما را برای خرید این دریل مشغول می کند، چگونگی انتخاب بهترین نوع این دریل ها است و در ذیل تعدادی از مهم‌ترین پارامترها را در زمان انتخاب این محصول بیان می‌کنیم:

منبع تغذیه

یکی از مهم ترین پارمترهای این دریل ها، منبع تغذیه می باشد و در این مورد به دو دسته ی برقی و شارژی تقسیم می‌شوند و با توجه به محیط انجام پروژه و میزان دسترسی به برق می توانید نمونه ای از آن را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که، اگر در محل کارتان دائما در حال حمل دریل به این طرف و آن طرف می باشید، بهتر است نوع شارژی آن را انتخاب کنید و اگر از این دریل، بیشتر در کارگاه و یا ساختمان‌های برق‌کشی شده استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ نوع برقی آن بروید.

فاکتورهای مهم برای انتخاب دریل سرکج

فاکتورهای مهم برای انتخاب دریل سرکج و کاربرد آن

سرعت

سرعت انجام کار تا حدود زیادی به سرعت دریل بستگی دارد  و توجه داشته باشید که همیشه سرعت بالا یک نقطه ی قوت نیست و فاکتور امکان کنترل سرعت، چیزی است که باعث انتخاب یک دریل نسبت به دیگری می شود. فاکتور کنترل سرعت، باعث افزایش افزایش تسلط بر روی کار می شود و به بهبود نتیجه ی آن کمک بسیار زیادی می‌کند. با توجود این ویژگی، می‌توانید با توجه به سختی سطح و تجربه ی کاری خود سرعت را تنظیم کنید و همه‌ چیز بر اساس برنامه پیش برود و دستگاه و کاربران آسیبی نبینند.

قدرت دریل

دریل سرکج را می‌توانید برای سوراخ کاری انواع سطوح مختلف با جنس های متفاوت مورد استفاده قرار دهید و با توجه به عدد توان موتور این دریل که با واحد وات مشخص می‌شود، می‌توانید نوع کاربرد آن را مشخص کنید. هرچه توان بیشتر باشد، نشان دهنده ی قدرت بیشتر دریل است و می توانید از آن برای سوراخ‌کاری سطوح بتنی، سنگی و حتی فلزی نیز استفاده کنید. دریل‌های با توان پایین‌ تر، معمولا برای برای سوراخ‌ کاری‌های سبکی مانند سطوح چوبی و یا پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرند.

سه‌ نظام

سه‌نظام، یک قسمت از دریل است و نیرو را به مته وارد می کند و به صورت آچاری و یا اتوماتیک باز و بسته می شود و که با توجه به نوع کاربری و سرعت مورد نظر شما تعیین می‌شود. نوع آچاری آن به این صورت است که، مته به صورت دستی تعویض می شود و برای داشتن سرعت کاری بالاتر بهتر است که نوع اتوماتیک را انتخاب کنید.

گشتاور موتور

گشتاور، در واقع نشان‌ دهنده سرعت گردش موتور است و می تواند بر روی توان سوراخ‌ کاری تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. معمولا دریل‌های موجود در بازار گشتاور ثابتی دارند و به همین دلیل برای سوراخ‌ کاری سطوح با مقاومت مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند، ولی بعضی از دریل ها دارای قابلیت تنظیم گشتارور هستند و شما می‌توانید متناسب با سختی سطح آن را تنظیم کنید. گشتاور، برای سوراخ ‌کاری سطوح آجری باید بر روی بالاترین حد تنظیم و برای سطوح چوبی و پلاستیکی بر روی پایین ترین حد، تنظیم شود.

انتخاب دریل سرکج

انتخاب دریل سرکج بر اساس ویژگی های مختلف

وجود دکمه قفل

اگر چنانچه، نیاز کاری کاربران به این صورت است که می خواهند از دریل، به صورت مداوم و بدون نیاز به به فشردن دکمه پاور آن را روشن نگه دارند، دکمه قفل مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید این دکمه دریل را در وضعیت مشخصی ثابت روشن نگه ‌دارید. با توجه به این ویژگی، می توانید بدون احساس خستگی در دست‌ها و انگشتان خود مدت‌ها به ‌صورت مداوم با آن کار کنید.

طراحی دریل

یکی دیگر از نکات مهم برای انتخاب دریل، راحتی استفاده از آن است و این قابلیت تا حد زیادی به شیوه ی طراحی ساختار آن و در نظر گرفتن اصول استاندارد مربوط می‌شود. طراحی ارگونومیک این نوع دریل، باعث می‌شود که به‌ راحتی آن را در دستتان بگیرید و به همه ی بخش‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، دریل سرکج ابزاری کاربردی برای کار کردن و انجام پروژه ها در محیط‌های باریک و تنگ است و به دلیل ساختار خاصی که دارد، امکان حفاری در مکان‌های دور از دسترس را فراهم می کند و سرعت کار را به حد قابل‌ توجهی بالا می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *