آموزش ابزارآلات

روش های اتصال چوب به چوب

روش های اتصال چوب به چوب

همیشه محصولات چوبی حس خوبی به زندگی می دهند و دکوراسیون خانه و یا محل کار را زیبا می کنند. این محصولات به صورت قطعات چوبی می باشند و به هم متصل می شوند و شکل نهایی را پیدا می کنند.

یکی از متداول ترین روش های اتصال چوب به چوب اتصال فارسی است و در این اتصال، دو قطعه ی چوبی به صورت ۴۵ درجه و یا اصطلاحاً فارسی بریده می شوند و به وسیله چسب، پیچ و یا میخ چوبی به هم متصل می گردند.

در گذشته برای اتصال دو قطعه ی چوبی، دو سمت آن را سوراخ می کردند و به وسیله ی یک میخ چوبی و چسب، دو قطعه را به یکدیگر متصل می کردند.

برای انجام این کار، اندازه گیری را بارها باید انجام می دادند و بسیار وقت گیر بود. کوچک ترین خطا در انجام کار، باعث عدم اتصال درست می شود.

ولی امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی برای دوبل زدن وجود دارد و کار را بدون خطا و همراه با سرعت بالا انجام می دهد.

دستگاه های فارسی بر دقیقی در بازار وجود دارد و می توانید به وسیله ی آن ها برش های زیبا و تمیزی داشته باشید و به وسیله ی چسب، گیره ۹۰ درجه و یا تسمه قطعات را به هم وصل کنید.

این اتصالات دارای انواع مختلف می باشند و برای داشتن یک وسیله ی تمیز باید باید قطعات را ماهرانه به هم متصل کنید.

روش های مختلف اتصال چوب

در ذیل روش های مختلف اتصال قطعا چوبی را بیان می کنیم:

روش های مختلف اتصال چوب

روش های مختلف اتصال چوب به هم دیگر

استفاده از شابلون سوراخ کاری

به کمک این ابزار سوراخ کاری، می توانید اتصالات چوبی را به وسیله ی پیچ به هم متصل کنید و قطعات زیبایی را بسازید. دقت داشته باشید که وجود چسب در این اتصالات ضروری نمی باشد و در صورت استفاده باید به صورت تمیز و ظریف از آن استفاده کنید.

استفاده از دستگاه دوبل زن در اتصال چوب به چوب

دوبل زدن چوب، یکی از روش های قدیمی برای اتصال قطعات چوبی می باشد و دارای محبوبیت زیادی است. با استفاده از این دستگاه برای اتصال، به هیچ وجه زیبایی چوب دست خوش تغییر نمی شود و اتصال بسیار محکمی به وجود می آید.

برخی از خصوصیات ابزار دوبل زن دستی چوب:

  • باعث افزایش دقت و سرعت عملکرد نسبت به روش های قدیمی و سنتی می شود
  • دارای قابلیت اتصال چوب همراه با ضخامت های مختلف به هم دیگر می باشد
  • دارای قیمت پایین تری نسبت به دستگاه های دوبل زن برقی می باشد
  • دارای قابلیت اتصالات مختلف چوبی می باشد.
استفاده از دستگاه دوبل زن

استفاده از دستگاه دوبل زن در اتصال چوب به چوب

اتصال لبه ای

این اتصال، یکی از ساده‌ ترین و ابتدایی‌ترین نوع اتصال چوب می باشد و در صورت ایجاد درز بین چوب‌ها، مشکلی در کار ایجاد نمی‌شود.

زمانی که برای ایجاد اتصالات دستگاهی در اختیار نداشته باشید می توانید از این روش استفاده کنید و برای اتصال هم باید به صاف بودن نری چوب دقت داشته باشید و در صورت نیاز آن را رنده و صاف کنید و نا صافی را از بین ببرید.

در این اتصال، باید لبه ها را با چسب چوب آغشته کنید و با دقت در کنار هم قرار دهید و برای اتصال بیشتر می توانید از گیره، پیچ دستی یا منگنه استفاده کنید.

اتصال فارسی بر

این اتصال، از اتصال لبه ای بهتر می باشد و برای اجرای آن هم باید چوب‌ها را با زاویه ۴۵ درجه برش و در کنار هم قرار دهید و یک حالت گونیایی و یا ۹۰ درجه به وجود آید.

برای اتصال کابینت آشپزخانه، قاب عکس، قاب پرده و تقریباً در همه‌ی سازه‌های چوبی و ام دی اف از این روش استفاه می کنند.

اتصال دم چلچله ‌ای، کبوتری

اتصال دم چلچله‌ ای یکی از انواع اتصال بسیار محبوب و معروف می باشد و نجارهای حرفه‌ای و علاقه‌ مند به هنرهای چوبی از این اتصال برای افزایش کیفیت کار خود استفاده می کنند.

اتصال دم چلچله ‌ای، کبوتری

اتصال دم چلچله ‌ای، کبوتری برای متصل کردن تخته های چوبی

اتصال کام و زبانه

این اتصال، یکی از روش های بسیار عالی برای اتصال دو چوب به هم دیگر است و این روش بسیار قدیمی است و برای ساخت درب و پنجره، نردبان، میز، صندلی و … از آن استفاده می کنند.

اتصال کنشکاف

این اتصال هم دارای قابلیت اتصال دو قطعه ی چوبی به هم را دارد و در این روش بر روی یکی از صفحه‌ها شیاری را به صورت کشو اندازه ضخامت و عمق چوب مورد نظر ایجاد می‌کنند و یکی از این تکه‌ها را به صورت کشویی در داخل شیار قرار می‌دهند و معمولا از این روش برای ساخت قفسه های چوبی استفاده می کنند.

اتصال کنشکاف چوب

اتصال کنشکاف چوب به هم دیگر

اتصال نیم لبه

اتصال نیم لبه، برای اتصال دو تکه ی چوب با ضخامت یکسان به ‌صورت نیمه برش خورده مورد استفاده قرار می گیرد و در این روش، دو تخته به‌ خوبی متناسب شده اند و به همین دلیل صخامت اضافه ای ایجاد نمی شود.

این روش، برای زوایای قائمه مخصوصا دو قطعه ی برش خورده و به ‌صورت یکپارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

زمان استفاده از اتصال نیم لبه:

  • از این روش برای اتصال قطعاتی با ضخامت ۲.۵ تا ۵.۸ سانتی‌متر مانند: بدنه لوازم مبلمان، در کمد ها و میزهای آرایشی به ویژه در قسمت نصب کشوها استفاده می شود.
  • این اتصال دارای این قابلیت می باشد که بدون افزایش ارتفاع به ساختار داخلی کار استحکام بدهد.
  • این اتصال، بسیار قوی باشد و البته باید به درستی انجام شود.
  • برای قطعاتی که ضخامت لازم را دارند، از این اتصال استفاده کنید.

اتصال پرچی چوب

این اتصال شبیه به اتصال کام و زبانه است و تفاوت آن هم به این صورت است که دو قطعه با یک میله به هم متصل می‌شوند و این میله یک جسم استوانه‌ای شکل جداگانه برای اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر است.

از این اتصال بیشتر برای کارهایی که نمی خواهند با با میخ و یا پیچ متصل شوند مانند: درود گری‌های نفیس، کتابخانه و پلکان داخل منازل استفاده می‌شود.

در گذشته این اتصال به ‌صورت دستی انجام می شد، ولی امروزه میله‌های استوانه‌ ای شکل در بازار وجود دارد و شما می‌توانید آن ها را آماده تهیه کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از حرکت چوب‌ها در حین دریل کاری، بهتر است که دو قطعه ی چوب را با چسب بچسبانید و یک شبانه ‌روز اجازه دهید تا به‌ خوبی خشک و محکم شود و بعد از دریل برای سوراخ کردن چوب‌ها استفاده کنید.

اتصال کام و زبانه چوب

در قدیم به وسیله ی ایجاد حفره درون یک چوب و قرار دادن انتهای چوب دیگر در قسمتی از چوب یک اتصال بسیار قوی ایجاد می کردند و امروزه از این اتصال برای ساختن سازه‌های سنگین استفاده می شود.

از این نوع اتصال بیشتر برای ساخت مبلمان و اتصال دسته و یا پایه ی مبل استفاده می‌شود و برای درست کردن کام باید از دریل پرسی یا دستگاه سوراخ ‌زن استفاده کنید.

اتصال کام و زبانه چوب

اتصال کام و زبانه چوب با استفاده از ابزار

اتصال شیار و زبانه چوب

از این اتصال شیار و زبانه برای متصل کردن موادی که روی سطح صافی قرار می‌گیرند مانند: کف‌ پوش‌های چوبی، دیوار پوش چوبی و سقف کاذب استفاده می‌شود.

برای این کار ابتدا، در یک سمت هر تخته چوب یک شیار و در سمت دیگر آن، یک زبانه قرار دارد. میخ‌ ها را از وسط زبانه به شیار می‌زنند و پس از قرارگرفتن شیار و زبانه، میخ‌ ها پنهان می شوند و ظاهر کار را خراب نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *