آموزش ابزارآلات

دریل چکشی یا بتن کن چرخشی یا چکش تخریب

ویژگی های دریل بتن کن

دریل چکشی، یکی از انواع دریل های موجود در بازار می باشد و برای سوراخ کاری و تخریب دیوارهای سخت و سطوح بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول، دارای قدرت بالا، مته گیر و قلم گیر می باشد و به همین دلیل برای عملیات تخریب در ساختمان ها بسیار مناسب می باشد و به وسیله ی آن به راحتی می توانید عملیات تخریب را انجام دهید.

همچنین، به غیر از عملیات تخریب زمانی که قصد انجام سوراخ کاری بر روی بتن را داشته باشید، می توانید از این دریل استفاده کنید و به دلیل سیستم ضد لرزش AVS تا حد بالایی در زمان کارکردن دارای لرزش نمی باشد.

در این دریل ها، ‌پیستون در یک سیلندر قرار دارد و هنگام حرکت به جلو فشار هوا ایجاد می‌کند و در نهایت این فشار هوا باعث ایجاد مکانیسم چکش و به حرکت در آمدن آن می شود.

دقت داشته باشید که، بتن کن ‌ها نسبت به دریل‌های چکشی دارای قدرت بیشتری می باشند و به دلیل دوام بسیار بالایی که دارند برای کارهای سنگین مناسب می باشند.

ویژگی های دریل بتن کن

دریل بتن کن، دارای دو نوع چهار شیار و پنج شیار می باشد و نوع چهار شیار، قلم نازک و وزن کمتری دارد و به همین دلیل به راحتی حمل می شود و کاربران هم راحت تر کار می کنند. اندازه قابل قبول مته در این نوع دریل بتن کن،‌ ۲۳ میلی متر می باشد.

دریل بتن کن پنج شیار، دارای قلمی با ضخامت بیشتری می باشد و به همین دلیل وزن بیشتری هم دارد. دارای قابلیت ضربات محکم تر در عملیات حفاری و تخریب می باشد و تا حدی می تواند کار چکش تخریب را انجام دهد. اندازه ی مته در این مدل ۳۴ میلی متر می باشد.

  • این دریل بر اساس وزن و سیستم قلم‌ گیرش، دارای انواع بتن کن چهار شیار، پنج شیار و ستاره ای می باشد.
  • مقدار شیار بالاتر نشان دهنده ی بیشتر بودن قطر قلم و قابلیت استفاده برای کارهای سنگین تر می باشد.
  • برای کارهای نصب و تاسیساتی که به سوراخ کاری و کندن سطح بتن نیاز می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.
دریل چکشی یا بتن کن چرخشی یا چکش تخریب

دریل چکشی یا بتن کن چرخشی یا چکش تخریب در کار با بتن

نکات ایمنی کار با دریل بتن کن

برای کار با انواع دریل، باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید و در ذیل این نکات را بیان می کنیم:

  • در زمان کار کردن با این دریل کاربرای باید از عینک ایمنی، دستکش ایمنی، لباس کار و … استفاده کنند.
  • دریل بتن کن دارای ابعاد زیادی می باشد و به همین دلیل در زمان کار کردن با آن، هر دو دسته را نگه دارید.
  • این دریل، دارای کابل بلندی می باشد و به همین دلیل در زمان کار کردن باید مراقب باشید که به دست و پای شما گیر نکند.
  • به این نکته توجه داشته باشید که قبل از شروع کار، حتما سلامت دو شاخه و کابل را چک کنید.
  • بهتر است کاربران در زمان استفاده از این دریل، برای داشتن تسلط بیشتر پاهای خود را به اندازه ی عرض شانه باز کنند.
  • برای داشتن ایمنی بیشتر دستگاه، بهتر است که از یک محافظ برق استفاده کنید.

تفاوت دریل چکشی و بتن کن

در ذیل، تفاوت دریل چکشی و بتن کن را از نظر اندازه، قابلیت حمل،‌ قدرت، اثربخشی و تجهیزات را مورد بررسی قرار می دهیم:

اندازه

نوع کار و پروژه ی مورد نظر کاربران، یکی از مهم ترین پارامترها در انتخاب دریل می باشد و برای تخریب ساختمان بهتر است که از یک دریل بزرگ تر استفاده کنید.

بنابراین بهتر است که برای انجام این کار از چکش تخریب که دارای اندازه ی بزرگ تری نسبت به دریل بتن کن می باشد استفاده کنید.

اگر چنانچه، قصد سوراخ کردن بتن، سنگ و سطح سخت را دارید بهتر است که از دریلی با ابعاد کوچک تری استفاده کنید و یک دریل بتن کن و دریل چکشی معمولی برای کار شما مناسب می باشد، زیرا دریل چکشی دارای ابعاد کوچک تری نسبت به بتن کن می باشد و برای کارهای سبک تر، مناسب‌ است.

تفاوت دریل چکشی و بتن کن

تفاوت دریل چکشی و بتن کن ویژگی آنها

قابلیت حمل

دریل بتن کن، نسبت به چکش تخریب دارای ابعاد کوچک تر و وزن کمتری می باشد و جابه جایی و همچنین کارکردن با آن راحت تر می باشد.

قدرت

با توجه به مطالب که در بالا بیان کردیم، دریل بتن کن دارای قدرت بالاتری می باشد و اگر با این دستگاه کار کرده باشید به راحتی متوجه این مزیت و ویژگی شده اید.

اثر بخشی

نیروی ضربه در ژول چکش تخریب بیش تر از ۲۰ ژول و برای دریل بتن کن تنها ۱۵ ژول می باشد و در دریل چکشی معمولی خیلی کمتر است و با توجه به این موضوع اثربخشی دریل بتن کن از دریل چکشی بیشتر است و به همین دلیل است که می تواند برش و سوراخ کردن بتن را بسیار ساده تر انجام دهد.

تجهیزات لازمه در کار با بتن

تجهیزات لازمه در کار با بتن و برش آن

تجهیزات

دریل های بتن کن، دارای تجهیزات مختلفی مانند انواع مته با قطرهای مختلف برای انجام کارهای بزرگ مانند سوراخ کردن بتن و یا تخریب واحد مسکونی، می باشند و ضد ضربه و ضد لرزش بودن نیز از دیگر ویژگی های این نوع دریل می باشد.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، دریل چکشی و یا دریل های معمولی گشتاور بالایی دارند و به همین دلیل برای سوراخ کاری چوب، فلز، دیوار بلوکی با قطر سوراخ کاری کم و مناسب هستند و این ضربه ها را به وسیله یک چرخ دنده انجام می دهند. این عملکرد برای سوراخ کاری بلوک سیمانی با قطر کم هم مناسب می باشد.

در بتن کن چرخشی، ضربه به وسیله ی پیستون الکتروپنوماتیک تولید می شود و از فرایند رهاسازی قدرت فشرده ی باد در هر ضربه بهره مند می باشد. این ابزار برای سوراخ کاری با قطر بشتر و اجسام سخت تر مناسب تر است.

چکش تخریب هم، یک سایز بزرگ تر از بتن کن های چرخشی می باشند و در این نوع چکش ها چرخش بیت وجود ندارد و با توجه به وزن بالایی که داردن برای سوراخ کاری دیوار مناسب نمی باشند و فقط برای تخریب بتن و یا بتن مسلح در سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرند. البته دارای نمونه های بزرگ تری هم می باشند که به صورت ترولی و یا چرخ دستی هستند و به صورت راحت تری تخریب را انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *