آموزش ابزارآلات

کدام دریل برای مصرف خانگی مناسب است

انواع دریل

دریل خانگی، یکی از انواع ابزارهای لازم برای انجام انواع فعالیت های سوراخ کاری و تعمیرات برای خانه می باشد و در انواع برقی، شارژی و بادی تولید و ارائه می شود.

البته این دریل ها، علاوه بر کاربردهای خانگی، در انواع صنایع هم استفاده می شوند و در واقع یک نوع ابزار فنی می باشند که برای انجام کارهایی مانند: سیم کشی، نصب انواع پنل، حفاری و دیگر موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به کاربرد که این ابزارها دارند، در انواع مختلفی با کاربردهای متفاوتی تولید و در بازار ارائه می شوند. بعضی از مدل های آن ها دارای موتور گیربکسی می باشد و برخی دیگر قابلیت تنظیم سرعت دارند.

یکی از قطعات بسیار مهم تشکیل دهنده ی این دریل ها هم سه نظام می باشد و مته بر روی آن قرار می گیرد و باعث انتقال قدرت در موتور می شود.

ما در این مقاله، سعی می کنیم که نکات بسیار مهمی را در مورد دریل های خانگی بیان کنیم و اگر قصد خرید آن را دارید، می توانید یکی از بهترین آن را انتخاب و خریداری کنید.

اجزای تشکیل دهنده ی دریل

دریل ها، هم مانند دیگر ابزار برقی دارای قطعات مختلفی می باشند و برای انتخاب بهترین دریل خانگی، ابتدا باید با قطعات تشکیل دهنده ی آن آشنا شوید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

موتور

موتور، جزء اصلی ترین و مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده می باشد و قدرت و سرعت دریل را تعیین می کند و دارای مدل ساده و گیربکسی است.

دریل هایی که دارای موتور گیر بکسی می باشند، قابلیت تنظیم سرعت و تغییر گشتاور را دارند و نوع دیگر آن ها قابلیت چکشی و ضربه زدن به سطح مورد نظر را دارند و این ویژگی ها باعث متمایز کردن این دریل ها از هم می شود.

میزان قدرت موتور این دریل ها بر حسب وات می باشد و از ۲۰۰ وات شروع می شود و هرچقدر میزان قدرت آن بیشتر باشد برای انجام کارهای سنگین تر مناسب می باشد.

سه نظام

قطعه ی سه نظام، بر روی دریل نصب می شود و مته بر روی آن بسته می شود و دارای دو نوع آچارخور و خودکار می باشد و نوع آچارخور به وسیله ی آچار مخصوص باز و بسته و نوع خودکار و اتوماتیک به وسیله ی دست باز و بسته می شوند و البته که دارای سرعت بیشتری هم می باشد.

اجزای تشکیل دهنده ی دریل

اجزای تشکیل دهنده ی دریل های ساده

مته

مته ها، مانند مته ی الماسه، فولادی و … بخشی از دریل هستند و در اندازه های گوناگون تولید و ارائه می شوند و به وسیله ی آن ها می توانید سطوج مختلف را سوراخ کنید و انتخاب مته ها، بر اساس کیفیت فعالیت مورد نظر، جنس سطوح و نوع فعالیت می باشد.

دریل مناسب، برای انجام کارها

برای انتخاب یک دریل مناسب، ابتدا باید به انتظار خود از دستگاه توجه داشته باشید و با توجه به کاربرد خود آن را انتخاب کنید. اگر فقط قصد انجام کارهای فنی لازم برای خانه را دارید، بهتر است که یک دریل ساده را انتخاب کنید، ولی برای انجام فعالیت های صنعتی و کارگاهی بهتر است قدرتمند تر و مستحکم تری را انتخاب کنید.

دریل مناسب برای مصارف خانگی

انتخاب دریل های شارژی برای مصارف خانگی به دلیل، باتری، طول عمر و تاریخ انقضای آن، دارای محدودیت می باشند و به دلیل عدم استفاده ی مداوم از آن، ممکن است که باتری فاسد و یا منقضی شود.

دريل برقی برای استفاده در کارهای فنی خانه، مناسب تر می باشد و به دلیل عمر طولانی که دارد، هزینه ی تعمیر و نگه داری کمتری دارند.

دریل مناسب، برای انجام فعالیت های خانگی دارای سایز محدود و مشخصی می باشد و برای کارهایی مانند: سوراخ كردن ديوار براي نصب پرده و تابلو و سوراخ كردن فلزات و چوب نظير درب ها و پنجره ها، باز و بست نمودن پيچ، بعضی فعاليت تراش و برش و … مورد استفاده قرار می گیرد.

توان مصرفی مورد نیاز برای انجام این کارها هم بین ٦٠٠ وات الي ٩٠٠ وات می باشد و به همین دلیل است که به دريل هاي گيربكسی با توان بالا نیازی نمی باشد و انتخاب مدل گیربکسی برای انجام کارهای خانگی مناسب نیست.

دریل مناسب برای مصارف خانگی

دریل مناسب برای مصارف خانگی و افراد مبتدی

انواع دریل براساس کاربرد

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، با توجه به کاربرد مختلف دریل ها، دارای مدل های مختلفی می باشند و در ذیل انواع رایج و کاربردی آن ها را توضیح می دهیم:

دریل ساده

متداول ترین و معمولی ترین نوع دریل به صورت ساده می باشد و با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، قابلیت هایی مانند تنظیم سرعت و تغییر گشتاور، به ساختار این دریل ها اضافه شده است و برای انجام فعالیت های حفاری مواد گوناگون مانند: چوب، فلز و پلاستیک و باز و بسته کردن انواع پیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع مته در این دریل ها، با توجه به جنس قطعه ی مورد نظر انتخاب می شود و داشتن یکی از این نوع دریل ها در منازل و یا واحد های صنعتی کوچک می تواند لازم و ضروری باشد.

دریل چکشی

دریل های چکشی، دارای انواع مختلف می باشند و به دلیل قدرت بالای موتور برای حفاری سطوح سخت مانند: سیمان و بتن استفاده می شود و در زمان چرخش مته، به صورت عمودی به سطح مورد نظر برخورد می کند.

دریل بتن کن

دریل های بتن کن، به دریل های چکشی چرخشی هم معروف هستند و مانند همان دریل های چکشی هم عمل می کنند و برای حفاری سطوح سنگی و بتنی استفاده می شوند.

این دریل ها، دارای قابلیت خاموش شدن حالت چرخشی هستند و در این حالت می توانید تنها به صورت ضربه ای برای انجام فعالیت هایی مانند: تعویض کاشی، تخریب دیوارهای کاذب، سیم کشی داخلی و … از آن ها استفاده کنید.

دریل های بتن کن، به دلیل وزن بالا و ابعاد بزرگی که دارند، برای انجام فعالیت های سبک منزل مناسب نمی باشند.

دریل ستونی

این نوع دریل ها، دارای قابلیت برش عمودی می باشند و برای انجام فعالیت هایی مانند: حفاری سطوح مختلف، انجام کارهای حساس مانند طلاسازی در کارگاه های صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه صحیح استفاده از دریل

نحوه صحیح استفاده از دریل در منزل

نحوه صحیح استفاده از دریل

استفاده از انواع دریل، دارای اصول خاصی می باشد و در صورت نداشتن تجربه ی لازم و عدم رعایت این اصول، فعالیت مورد نظر شما کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است که اصول و روش های استفاده از آن را که در ذیل بیان می کنیم به خوبی رعایت کنید:

  • قبل از شروع کار، به اندازه ی کابل توجه کنید و باید به میزان لازم باشد و در صورت کوتاه بودن کابل آن می توانید از سیم سیار استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از دریل های شارژی، باید از کامل بودن شارژ باتری اطمینان حاصل کنید و در صورت لازم یک باتری اضافه هم همراه داشته باشید.
  • در صورت استفاده از دریل دارای سه نظام آچارخور، آچار مخصوص آن را در محل مناسب قرار دهید و در صورت نیاز بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  • برای تعویض مته باید، محفظه ی نگه دارنده ی آن را با توجه به اندازه مورد نیاز باز کنید و مته را داخل آن قرار دهید و در نهایت آچار را درجهت عقربه های ساعت بچرخانید و مته به خوبی در سر جای خود قرار بگیرد.
  • قبل از روشن کردن دریل، از محکم بودن مته در سر جای خود اطمینان داشته باشید.
  • پیش از شروع انجام هر نوع سوراخ کاری، برای نوک مته در جای درست بهتر است که نقطه ی مورد نظر از سطح کار را علامت گذاری کنید.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، برای داشتن یک دریل خانگی، بهتر است که یکی از انواع سبک و ساده را انتخاب کنید و به دلیل عدم استفاده ی مداوم از این دریل ها بهتر است که نوع شارژی هم نباشد، زیرا ممکن است که باتری در اثر استفاده ی کم، شارژش را از دست بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *