آموزش ابزارآلات

معرفی ابزارهای باغبانی

لوازم باغبانی

ابزار باغبانی، یک نوع ابزار لازم برای انجام کارهای مختلف باغبانی و کشاورزی می باشد و برای افرادی که باغبانی را به صورت یک شغل و حرفه دنبال می کنند بسیار ضروری است و باید این ابزارها را داشته باشند.

این ابزارها، دارای کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت کشاورزی می باشد و به همین جهت به آن ها ابزار کشاورزی هم می گویند و در صورت داشتن یک باغچه ی کوچک و یا یک باغ وسیع باید از این ابزارها داشته باشید و به وسیله ی آن ها محصولات خوبی را به دست بیاورید.

البته امروزه، این ابزارها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و باید بر اساس نوع فعالیتی که قصد انجام آن را دارید و متناسب با آن را انتخاب و تهیه کنید. در ذیل این ابزارهای ضروری و لازم را که باعث سرعت انجام کار و کیفیت بالای آن می شود را بیان می کنیم.

آشنایی با مهم‌ترین ابزار باغبانی

بسیاری از افراد به باغبانی و کشاورزی علاقه دارند و گاهی به عنوان یک منبع درامد در اوقات فراقت خود از آن استفاده می کنند و برای رسیدگی به گیاهان و باغبانی حرفه ای به تعدادی ابزار مختلفی نیاز می باشد.

اگر چنانچه، از گل ها و یا گیاهان زیادی به صورت حرفه ای نگه داری می کنید، باید به فکر انتخاب ابزار باغبانی باشید و برای انتخاب و خرید آن ها باید به چند مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید. در ذیل تعدادی از این ابزارهای پر استفاده، کاربردی و ضروری را بیان می کنیم:

بیلچه باغبانی

در هر مکانی که بخواهید باغبانی کنید، وجود یک بیلچه ی باغبانی و یا بیلچه ی کشاورزی در هر مکانی برای انجام کارهای باغبانی و کشاورزی ضروری و لازم می باشد و برای حفاری، جابه جا کردن خاک و کندن علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای انتقال خاک به گلدان، کاشت نهال و یا پیاز گل بسیار استفاده می شود.

بهتر است که بیلچه های با رنگ های روشن را انتخاب کنید، تا بتوانید به راحتی در فضای باغ آن ها را پیدا کند و برای جلوگیری از زنگ زدگی آن ها را دور از رطوبت نگه داری کنید.

بیلچه باغبانی

بیلچه باغبانی برای کاشت

دستکش باغبانی

یکی از ابزارهای لازم و ضروری، دستکش ایمنی می باشد و در زمان کار با گل و گیاه خار دار مورد استفاده قرار می گیرد و از کثیف شدن دست و آسیب دیدن آن ها جلوگیری می کند.

هچنین، می تواند از بسیاری از آلرژی ها و حساسیت های مربوط به گل و گیاه و کودهای شیمیایی مانند گزنه و … نیز جلوگیری کند.

به طور کلی، استفاده ی مداوم از ابزار باغبانی و برخورد و اصطکاک آن ها با دست می تواند باعث آسیب به پوست دست شود و با استفاده از دستکش مخصوص می توانید از این آسیب جلوگیری کنید.

قیچی هرس

قیچی هرس، برای برش دادن ساقه ها و شاخه ها، هرس کردن، قطع کردن علف های بلند و کوتاه کردن چمن و شمشاد مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله ی آن می توانید برش هایی تمیز و ظریف را بر روی شاخه ها و بوته ها ایجاد کنید.

همانطور که می دانید هرس کردن یکی از کارهای مداوم می باشد و دقت داشته باشید که یک قیچی هرس راحت و مقاوم همراه با تیغه ی تیز را انتخاب کنید.

قیچی شاخه زن

اگر می خواهید که، درخت یا درختچه ای را هرس کنید، بهتر است که از قیچی شاخه زن استفاده کنید و این ابزار برای برش شاخه ها مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله ی وارد کردن فشار به دسته های آن می توانید، شاخه های بیمار را از درخت جدا کنید و گل های دارای ساقه ی بلند و ضخیم را هم با این قیچی هرس می کنند.

قیچی شاخه زن

قیچی شاخه زن برای هرس درختان

قیچی پرچین

این قیچی، برای برش دادن و شکل دادن به درختچه ها و بوته ها و ایجاد منظره های زیبا مورد استفاده قرار می گیرد و گیاهان را مرتب و تمیز می کند.

قیچی باغبانی

این قیچی، یکی از ابزارهای جانبی و همه کاره در باغبانی و کشاورزی می باشد و برای انجام کارهای ظریف، هرس کرن شاخه های نازک و یا باز کردن بسته های بذر مورد استفاده قرار می گیرد.

بیل

بیل، یک ابزار بسیار مهم و کاربردی در باغبانی و کشاورزی می باشد و برای حفاری و کندن زمین، برداشت، جابه جا کردن خاک و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای حفاری های بزرگ و وسیع نمی توانیم از بیلچه ی باغبانی استفاده کنیم و این کار هم سخت می باشد و هم زمان بر است و بهتر است که از بیل استفاده کنیم.

این ابزار بسیار کاربردی می باشد و برای مخلوط کردن خاک گلدان هم مورد استفاده قرار می گیرد و دقت داشته باشید که با توجه به فشار زیادی که به دسته ی آن وارد می شود، بهتر است که دارای جنس مقاومی باشد و در زمان انتخاب به ارگونومیک بودن دسته ی آن توجه داشته باشید.

کج بیل

این ابزار، برای کندن علف های هرز کل باغ، شکل دادن و یکنواخت کردن سطح خاک مورد استفاده قرار می گیرد و نوع کج بیل، اندازه و شکل تیغه ی آن را باید با توجه به نوع فعالیت باغبانی و یا کشاورزی انتخاب کنید.

شن کش

این ابزار، برای هم سطح خاک، شکستن کلوخه ها، جدا کردن قلوه سنگ ها از سطح خاک و پاک سازی خاک از برگ ها و شاخه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شنکش

شنکشی خاک برای کاشت گیاه

وجین کن

این ابزار، با توجه به لبه ی چنگالی که دارد، به صورت حرکت رفت و برگشتی برای وجین کردن و از بین بردن علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرد.

چنگال باغبانی

این ابزار، قبل از عملیات حفاری و مخلوط کردن خاک برای پوک کردن خاک سخت، هوادهی به خاک، مخلوط کود و یا یونجه و … استفاده می شود و به وسیله ی آن می توانید علف های هرز و توده های سفت شده ی خاک را در محیط های تنگ تر خارج کنید.

چاقوی باغبانی

این نوع چاقو، از ابزار مهم در باغبانی و تقریبا همه کاره می باشد و برای تراشیدن خاک، جدا کردن ریشه، بریدن علف هرز، قلمه زدن و کاشت پیاز مورد استفاده قرار می گیرد و تیغه ی ضد زنگ آن با لبه های تیز و دندانه دار، به صورت خمیده ساخته می شود.

چنگک باغبانی

این ابزار، کوچک و کاربردی می باشد و برای نرم کردن کلوخه های سخت و هموار کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

اره هرس

اره هرس و یا اره باغبانی، برای برش چوب و شاخه های ضخیمی که به وسیله ی قیچی شاخه زن هرس نمی شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

لبه ساز

این ابزار، برای ایجاد لبه و لاین بین باغ و پیاده رو در باغ مورد استفاده قرار می گیرد و برای انجام این کار فقط باید آن را در محلی که می خواهیم لبه ایجاد کنید قرار دهید و با ایجاد فشار، لبه را ایجاد کنید.

لبه زنی باغچه با استفاده از بیل

لبه زنی باغچه با استفاده از بیل باغبانی

پمپ کفکش

پمپ کفکش، برای کشاورزی و باغبانی، بسیار پر کاربرد می باشد وآب های آلوده، شن، گل و لای و … را خارج می کند.

چرخ دستی یا فرغون

چرخ دستی و یا فرغون، کارها را آسان تر می کند و به آنها سرعت می بخشد و به وسیله ی آن می توانید حجم زیادی از خاک و یا برگ، نهال و … را حمل و جابه جا کنید.

داس

داس، یکی از وسایل مورد نیاز در باغبانی و کشاورزی می باشد و دارای یک دسته و یک تیغه است و برای کندن بذرهایی مثل گندم و درو کردن زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نخ

از نخ های سبک، برای آراسته سازی محیط و ایجاد نظم و انضباط و به وجود آوردن یک مسیر خاص استفاده می کنند.

در این مقاله، ابزارهای مورد نیاز برای باغبانی و کشاورزی را بیان کردیم و اگر چنانچه این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهید و یا قصد انجام آن را دارید، بهتر است که برای انجام بهتر کارهای تعدادی از آن ها را انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *