آموزش ابزارآلات

مینی فرز دیمر دار چیست

مینی فرز دیمردار

مینی فرز در واقع، کوچک شده ی فرز می باشد و برای موارد مختلف برش کاری و ساییدن مورد استفاده قرار می گیرد و به صورتی طراحی شده است که آرمیچر آن با چرخش حرکت می کند و با متصل کردن تیغه و یا صفحه ی مخصوص به هر کاری، در قسمت مشخص دستگاه با سرعت بالای دستگاه می توان در هر سطح و با هر ساختاری برش و یا سایش مورد نظر را انجام داد و به وسیله ی آن می توانید فلزات، چوب، سنگ و … سایش و برش دهید.

دیمر هم یک کلید است که از درجه ی ۱ تا ۶ بر روی آن مندرج شده است و در قسمت انتهای مینی فرز ها تعبیه شده است و برای تنظیم سرعت گردش تیغه ی وصل شده به دستگاه می باشد.

معمولا، مینی فرزها دارای سرعت ۰ تا ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه می باشند و با تعبیه ی کلید دیمر بر روی آن از ۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه متغیر می شود.

کاربرد مینی فرز دیمر دار

از این مینی فرزها برای برش و سایش فلزات، چوب، سنگ و … استفاده می کنند و به همین دلیل به دور بالای چرخش در هر دقیقه نیاز دارد، ولی دقت داشته باشید که اگر دستگاه دارای دیمر هم باشد، بهتر است که از نهایت سرعت آن یعنی ۱۱۰۰۰ دور استفاده کنید.

صفحه های برش این دستگاه هم معمولا از جنس آهن، استیل، فیبر و … می باشد و با ایجاد برش از قطر صفحه کاسته شده و نهایتا به اتمام می رسند.

از عمده کاربردهای مینی فرز دیمر دار برای برش انواع سنگ، گرانیت، سرامیک و … می باشد و چرخش لازم برای برش آن ها هم ۸۵۰۰ دور در دقیقه است.

تیغه های مخصوص برش برای سنگ مرمر مانند فلزات می باشد و از فیبر و چسب ساخته می شود.

کاربرد مینی فرز

کاربرد مینی فرز دیمر دار

برای برش گرانیت، از تیغ گرانیت بر که دارای جنسی از فلز همراه با سگمنت های مقطع قرار گرفته در دورتادو می باشد استفاده می شود و چرخش آن هم باید به گونه ای باشد که جهت چرخش نمایش داده شده به روی خود تیغ توسط فلش جهت دار، با جهت چرخش دستگاه یکسان قرار بگیرد و به این طریق می توانید بهترین برش همراه با کمترین مصرف سگمنت ها را داشته باشید و همچنین عمر صفحه را نیز بالا ببرید.

تیغ سرامیک بر هم از فلز ساخته شده است و دارای سگمنت غیر مقطع و کامل در دورتادور می باشد و موارد ذکر شده در قسمت بالا را هم باید در مورد این صفحه هم حتما رعایت کنید.

حالت قرار گرفتن دور موتور در این دو صفحه هم باید مانند صفحه ی برش سنگ بر روی چرخش ۸۵۰۰ دور در دقیقه که شامل اعداد ۴ و ۵ در کلی گردشی دیمر است، باشد.

برای پولیش کاری یا لایه روبی و سطح زدایی هم از این مینی فرزها استفاده می کنند و برش ۱ و ۲ که تقریبا شبیه هم می باشند و چرخش مورد نیاز آن ها تفاوت چشمگیری ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل بزرگ بودن و سنگین بودن دستگاه های دیگر برای خودرو و سطوح فلزی نیاز به براق کاری و یا سطح زدایی از فلزات یا سطوح زنگ زده (اکسید شده)، از این دستگاه استفاده می کنند و چرخش مورد نیاز آن هم بین ۲۵۰۰ الی ۴۵۰۰ دور می باشد.

برای پولیش کاری به وسیله این دستگاه، از پد پولیش که دارای حالت نرم و لطیفی می باشد استفاده می شود و بر روی دستگاه قرار می گیرد و با تنظیم به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

لایه روبی و سطح زدایی مخصوصا برای موارد زنگ زدگی فلزات هم از این دستگاه استفاده می کنند و به وسیله ی فرچه ها و برس های کاسه ای و تخت که خود دارای تنوع زیادی نظیر افشان و بافته و … می باشد استفاده می کنند و آن ها را بر روی دستگاه نصب می کنند و موتور را بر روی دور کمتر چرخشی تنظیم می کنند و علت تنظیم بر روی دور کم هم جدا شدن و پرتاب تارهای سیمی فرچه و برس می باشد.

برش فلزات گوناگون توسط مینی فرز دیمردار

یکی از مهمترین انواع کاربرد مینی فرز دیمردار، برش فلزات می باشد و بیشتر انجم این کار هم باید دستگاه را در حداکثر سرعت خود قرار دهید و در بسیاری از مینی فرزها، حداکثر سرعت کاری حدود ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه است این میزان به ما کیفیت مناسبی از برش فلزات می دهد و در صورت پایین بودن سرعت در زمان برش کاری فلز رون کاری به درستی پیش نمی رود و زمان زیادی هم صرف می شود.

البته این کار باعث می شود که فشار بیشتری هم به دستگاه وارد شود و در نتیجه عمر آن و صفحه ی مورد نظر کم شود.

برش فلزات گوناگون توسط مینی فرز

برش فلزات گوناگون توسط مینی فرز دیمردار

برش سرامیک، گرانیت و سنگ

یکی دیگر از کاربردهای مینی فرز دیمردار، برش کاری روی سرامیک، سنگ، گرانیت و… می باشد و برای داشتن کیفیت بالا در این برش ها، بهتر است که سرعت را بر روی حداکثر قرار ندهید و با توجه به جنس سرامیک، سنگ و مدل دستگاه، سرعت را مشخص کنید.

افراد فکر می کنند که برای برش این سطوح نیاز به سرعت بیشتری دارند، ولی توجه داشته باشید که سرعت پایین تر برای سطوح سرامیکی، سنگی و دیگر موارد مشابه مناسب تر می باشد و باعث می شود که فشار متعادل و برش بدون تلفات باشد.

با توجه به تمام موارد ذکر شده به این نکته هم توجه داشته باشید که، استفاده از مینی فرز دیمر دار برای برش سرامیک، گرانیت و سنگ باعث کاهش عمر دستگاه می شود.

سطح زدایی و پولیش کاری

سطوح فلزی و یا چوبی به وسیله ی پولیش کاری، دارای ظاهر بهتری می شوند و یکی از مهمترین کاربردهای مینی فرز دیمردار برای این کار می باشد و به وسیله ی آن می توانید بخش های زنگ زده، رنگ های قدیمی و پوسیده، مواد مزاحم خارجی و… را از روی سطح مورد نظر پاک کنید و آن ها را از بین ببرید.

برای انجام این کار، باید سرعت مینی فرز را در ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دوربر دقیقه قرار دهید و برای براق کردن سطوح فلزی ویا تمیز کردن آن ها و یا سایش بیشتر و زدودن بخش هایی مانند زنگ زدگی و کثیفی بهتر است از برس های سیمی و برای پولیش کاری هم از پدهای نرم استفاده کنید.

سطح زدایی و پولیش کاری

سطح زدایی و پولیش کاری با استفاده از دستگاه فرز

برش چوب با مینی فرز دیمر دار

برای برش چوب با این مینی فرزها، تیغه های مخصوصی وجود دارد و سرعت چرخش حداکثر دستگاه هم باید حدود ۱۱۰۰۰ دور باشد چنانچه از سرعت بالاتری استفاده کنید، ممکن است مشکلات و نتایج نا مناسبی به دست بیاورید.

اما اگر برای این کار، سرعت آن را تا ۴۵۰۰ دور تنظیم کنید، بدون هیچ مشکلی می توانید از آن استفاده کنید. به طور کل بر روی هر اره که به مینی فرز وصل می شود سرعت مناسب برای آن کار هم ذکر شده است و به همین جهت حتما برای تنظیم دیمر به این اطلاعات توجه داشته باشید.

ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با مینی فرز دیمر دار آشنا کنیم وکاربرد مختلف آن را توضیح دادیم، و برای انجام کار با این دستگاه باید به دور موتور و نوع صفحه ی مورد استفاده توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *