آموزش ابزارآلات

تفاوت تراش کاری و فرزکاری

تفاوت تراش کاری و فرزکاری

تراش کاری و فرزکاری، جزو حرفه های تخصصی در صنایع مختلف می باشند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. توجه داشته باشید که این دو حرفه، دارای تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر می باشند و ابزارهایی که در تراشکاری و فرزکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند از تخصصی ترین و حرفه ای ترین ابزار آلات در صنایع مختلف هستند.

دستگاه و ماشین های تراش کاری و فرز جزء دستگاه های ضروری برای صنعت می باشند و هر دوی آن‌ها از یک نوع ابزار برش برای حذف مواد اضافی از روی قطعات استفاده می‌کنند.

تراش کاری، یک فرآیند ماشین کاری است و در آن از ماشین تراش استفاده می شود. این ماشین ها سنگین و همه کاره هستند و دارای یک ابزار برش ثابت و یک قطعه ی کار چرخان هستند.

در پروسه ی تراش کاری، قطعه ی کار به دستگاه وصل می شود و سپس یک ابزار برش در حالی که روی آن فشار می دهد می چرخد.

نیروی چرخشی ابزار برش تراش، مواد را از قطعه ی کار بیرون می آورد و با کاهش اندازه هم زمان شکل آن را تغییر می دهد.

فرزکاری نیز یک فرآیند ماشین کاری است و در آن از ماشین فرز استفاده می شود. این ماشین، دارای یک ابزار برش و یک قطعه ی کار می باشد و در مقایسه با ماشین تراش، قطعه ی کار در برابر یک ابزار برش ثابت می چرخد.

در ماشین فرز، ابزار برش در برابر یک قطعه ی کار ثابت می چرخند و با کمک چند تیغه، می تواند مقدار بیشتری از مواد را نسبت به ابزار برش تراش که معمولاً دارای یک تیغه است، از قطعه کار جدا کند.

روکش فرز دارای یک فرآیند ماشین کاری می باشد و با قرار دادن قطعه ی کار در برابر یک ابزار برش دوار و چند تیغه، مواد را از قطعه کار حذف می کند.

تراش کاری و فرزکاری

تراش کاری و فرزکاری در کارگاه صنعتی

تراش کاری و فرزکاری

تراش کاری و فرزکاری، دارای تفاوت بسیار زیادی می باشد و یکی از روش های برش فلزات محسوب می شود.

دستگاه تراش کاری، سطح داخلی و یا خارجی قطعات فلزی و یا غیر فلزی را شیار می دهد و در این عملیات، ابزار تراشکاری، ثابت و قطعه ی مورد نظر در حال چرخش است.

برای انجام این عملیات، باید به جنس قطعه ی مورد نظر، شکلی که قرار است داشته باشد، شرایط کار، هزینه و … توجه داشته باشید.

عملیات تراشکاری شامل چه مواردی است

تراش کاری برای برش قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و به چهار دسته ی مختلف تقسیم می شوند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • تراشکاری طولی
  • کف تراشی (پیشانی تراشی)
  • کپی تراشی در زوایای مختلف
عملیات تراشکاری شامل چه مواردی است

عملیات تراشکاری شامل چه مواردی است و مراحل آن چیست

پروفیل های گرد

تراش کاری دارای دو ترکیب مشخصه اصلی یعنی دوران قطعه کار و پیشروی ابزار روی قطعه تشکیل می شود. اگر این پیشروی ابزار تراش کاری در راستای محور قطعه باشد، قطر قطعه کم کم کاهش پیدا می کند و اگر پیشروی ابزار از انتهای قطعه به سمت مرکز باشد، به این معنا می باشد که می خواهیم طول قطعه را کاهش دهیم.

بعد از انجام عمل برشکاری، برای جدا کردن براده ها از روی کار، از رنده یا قلم های تراشکاری استفاده می کنند. ابزار کار باید دارای ویژگی هایی مانند: مقاومت بالا در برابر حرارت و سائیدگی، داشتن سختی کافی برای نفود به قطعه مورد نظر، داشتن مقاومت کافی برای برخورد با لبه های برنده قطعه و … باشد.

دقت داشته باشید که از دو نوع فولاد مختلف آلیاژ و غیر آلیاژ برای ساختن ابزار تراش کاری استفاده می کنند. فولاد، ابزار غیر آلیاژ می باشد و تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد و به همین دلیل است که برای سرعت برش های بالا مناسب نمی باشد و معمولا برای ساخت رنده های تراش کاری از آن استفاده می شود.

فولاد آلیاژ دار هم دارای ولفرام، کروم، وانادیوم، مولیبدن و .. است و تا دمای ۶۰۰ درجه دارای مقاومت می باشد. آلیاژ ولفرام دارای بیشترین تاثیر برای مقاومت ابزار می باشد و به همین دلیل فلزی گران قیمت محسوب می شود و برای قسمت برنده ای ابزار از آن استفاده می شود.

رنده های الماسه جزء یکی دیگر از رنده های تراش کاری می باشند که جنس و مقاومت بسیار خوبی در برابر سائیدگی دارند و برای ظریف کاری قطعات بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از این فلز، برای انواع تراش کاری مانند: روتراشی، پرداخت کاری، سوراخ کاری، پیچ تراشی و … استفاده می شود و باید از قلم مناسب استفاده شود.

تراش کاری

تراش کاری، یک فرآیند صنعتی است و در آن از ماشین تراش برای ماشین کاری استفاده می کنند. این دستگاه سنگین است و از یک عضو ثابت به نام ابزار برش و یک عضو متحرک به نام قطعه ی کار که به صورت دورانی می‌چرخد، تشکیل شده است.

تمام این مراحل و فرایند، یعنی چرخش و تراشیده شدن قطعه‌ی کار برای تبدیل آن به یک شی و قطعه‌ی جدید، تراش کاری گفته می‌شود.

تراش کاری به وسیله‌ی ابزارهای برشی مانند الماس تراش کاری انجام می‌شود و الماس های تراش کاری ابزارهای برشی بسیار تخصصی هستند و در برش مواد سختی مانند: سنگ و فلز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در انجام این فرایند، قطعه ‌ی کار برای برش به دستگاه تراش کاری وصل می‌شود و سپس ابزار برش بر روی آن جهت براده برداری، شروع به چرخش می‌کند.

نیروی چرخشی ابزار برش تراش، مواد را از قطعه ی کار بیرون می آورد و در نتیجه اندازه آن را کاهش می دهد و هم زمان شکل آن را تغییر می دهد.

پروفیل های گرد

پروفیل های گرد و کار سی ان سی

فرزکاری

فرزکاری هم مانند تراش کاری یک فرآیند ماشین کاری است و در آن از انواع دستگاه فرز استفاده می‌شود. در این ماشین ها، ابزار برش به صورت ثابت و قطعه‌ی کار به صورت متحرک و در حال چرخش هستند و در برابر فرزکاری، دستگاه فرز متحرک و قطعه‌ ی کار ثابت می باشد و در واقع ابزار برش را برای فرزکاری حول محور قطعه‌ی کار می‌چرخانیم.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، تراش کاری و فرزکاری جزء عملیات روکشی می باشند و به صورت گسترده در صنعت تولید برای تغییر اندازه و تغییر شکل قطعات کار با قرار دادن آنها در معرض ابزار برش استفاده می شوند. تفاوت بین روکش تراش و روکش فرز هم به این صورت می باشد که اولی شامل استفاده از دستگاه تراش کاری و دومی شامل استفاده از دستگاه فرز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *