آموزش ابزارآلات

پیچ گوشتی ساعتی چیست

پیچ گوشتی ساعتی چیست

پیچ گوشتی ساعتی، یکی از انواع پیچ گوشتی می باشد و از آن برای باز و بسته کردن پیچ های ریز مینیاتوری و ظریف استفاده می کنند.

در گذشته از این پیچ گوشتی ها برای ساعت و عینک استفاده می‌کردند و به همین دلیل به آن ها پیچ گوشتی ساعتی می گویند.

این ابزار به صورت ست و تعدادی پیچ گوشتی با سایزهای مختلف داخل یک جعبه قرار دارد و همچنین بر روی درب جعبه هم یک عدسی کوچک برای دیدن قطعات ریز وجود دارد.

پیچ گوشتی ساعتی، دارای ۶ سایز کاربردی می باشد و یکی از ویژگی های این ابزار به این صورت است که، قسمت انتهایی آن جدا از بدنه می چرخد و به این صورت می باشد که با توجه به ابعاد کوچک و عدم وجود امکان نگه داشتن آن به راحتی در دست، در حالی که قسمت انتهایی در کف دست قرار دارد پیچ گوشتی بین انگشتان می چرخد.

تمامی کاربران و تعمیرکارانی که با پیچ های بسیار ظریف و کوچک کار می کنند مانند: تعمیر موبایل، ساعت و… بسیار کاربردی می باشد.

طرز استفاده از پیچ گوشتی ساعتی

یکی از بهترین ابزارهای موجود در جعبه ابزار، پیچ گوشتی ساعتی می باشد و بیشتر برای انجام تعمیرات ساعت و دیگر کارهای ظریف و دقیق که پیچ های ریز و مینیاتوری دارند، مانند: تعمیر ساعت، تنظیم پیچ دسته عینک، جدا کردن یا مونتاژ یک مبلمان یا کارهای مشابه استفاده می شود.

کار کردن و استفاده از این پیچ گوشتی به تمرکز بالایی نیاز دارد و اگر چنانچه از این ابزار برای کارهای دیگری استفاده کنید، باعث خم، تغییر شکل یا شکستن نوک و دسته ی آن می شود.

این محصول ظریف و حساس، دارای حداکثر ۱۰ سانتی متر می باشد و برای باز و بسته کردن پیچ هایی با ابعاد بسیار کوچک و ظریف مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز استفاده از پیچ گوشتی ساعتی

طرز استفاده از پیچ گوشتی ساعتی و کاربرد آن

نکات مهم استفاده برای استفاده از پیچ گوشتی ساعتی

برای استفاده از این پیچ گوشتی هم مانند دیگر ابزار باید به یک سری نکات توجه داشته باشید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • قطعه ی مورد نیاز تعمیر را نباید در دست نگه دارید، زیرا در این حال پیچ گوشتی بر روی کار می لغزد و به دست آسیب جدی وارد می کند.
  • دسته ی این پیچ گوشتی باید دارای عایق باشد، مخصوصا اگر قرار باشد که وسیله ی مورد نظر دارای برق باشد.
  • هیچ موقع از پیچ گوشتی های ساعتی آسیب دیده استفاده نکنید، زیرا کار به درستی انجام نمی شود و به کاربران آسیب جدی وارد می شود.
  • به دلیل کوچک بودن این پیچ گوشتی ها، هیچ موقع از آن ها به عنوان اهرم استفاده نکنید، زیرا ممکن است بشکند و یا به نوک آن آسیب وارد شود.
  • از دسته ی آن به عنوان چکش و یا از نوک آن برای ایجاد برش استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از لیز خوردن دست ها در زمان کار کردن، آن ها خشک کنید و عرق کرده نباشند.
  • دقت داشته باشید که پیچ گوشتی مناسب برای هر پیچ را انتخاب کنید و از یک پیچ گوشتی بزرگ برای همه پیچ ها استفاده نکنید.
  • معمولا بهترین پیچ گوشتی ها با آلیاژ فولاد و کروم ساخته می شوند و پیچ گوشتی های ساعتی با کیفیت بالا دوام بالا را می توانید سال های سال استفاده کنید.
نکات مهم استفاده برای استفاده از پیچ گوشتی ساعتی

نکات مهم استفاده برای استفاده از پیچ گوشتی ساعتی در انواع کار ها

 کیفیت پیچ گوشتی ساعتی

پیچ گوشتی های ساعتی ارزان قیمت، دارای نقایص بسیار زیادی هستند و معمولا از فلزات بسیار نرم ساخته شده می شوند و باعث می شوند که ساختار خود را خیلی سریع از دست بدهند و با فشاری که به پیچ وارد می کنند تغییر شکل بدهند و یا باعث آسیب و لغزش شوند.

در زمان کار کردن بر روی قطعات ظریف که معمولا کوچک تر از ۱ میلی متر هستند، باید بر روی قطعات و کیفیت ابزار مورد استفاده کنترل داشته باشید.

اندازه پیچ گوشتی های ساعتی

انتهای پیچ گوشتی های ساعتی دارای رنگ جهانی می باشد و در حین کار می توانید به سرعت تشخیص دهید که به کدام اندازه پیچ گوشتی نیاز دارید. در ذیل سیستم کدگذاری رنگ را در تمام برندهای معتبر دنیا بیان می کنیم:

  • سبز-۲۰۰
  • خاکستری-۱۴۰
  • قرمز-۱۲۰
  • سیاه-۱۰۰
  • زرد-۸۰
  • سفید-۶۰

این اعداد در کنار رنگ ها نشان دهنده ی عرض تیغه بر حسب میلی متر می باشد و انتخاب آن ها با اندازه صحیح که متناسب با عرض شکاف پیچ است، باعث می شد که به سر پیچ و یا نواحی اطراف پیچ، آسیب وارد نشود.

این ابزار، معمولا به صورت یک مجموعه به فروش می رسند و بهترین کاربرد را انتخاب سایز درست می باشد. معمولا رنگ های خاکستری، قرمز، سیاه و زرد بیشتری میزان استفاده را دارند.

اندازه پیچ گوشتی های ساعتی

اندازه پیچ گوشتی های ساعتی و مدل های آن

کاربرد پیچ گوشتی ساعتی

این پیچ گوشتی‌های ساعتی، برای باز کردن پیچ‌های ریز استفاده می‌شوند و برخلاف پیچ گوشتی‌ های معمولی دارای ساختار ظریف تر و نازک تری می باشند.

از این ابزار، بیشتر برای انجام تعمیرات ساعت و سایر کارهایی که به ظرافت و دقت بیشتری نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تعمیر ساعت، تنظیم پیچ دسته عینک، جدا کردن یا مونتاژ یک مبلمان یا کارهای مشابه بسیار استفاده می شود و در زمان کار کردن با آن ها باید دقت و ظرافت بسیار زیادی داشته باشید.

اندازه‌ی بزرگ ترین پیچ گوشتی ساعتی، ۱۰ سانتی متر است و این اندازه باعث مدیریت و کنترل آن می شود و می توانید میزان فشار وارده بر پیچ را به خوبی کنترل کنید.

نحوه ی استفاده از پیچ گوشتی ساعتی

مجموعه‌های قدیمی و سنتی پیچ گوشتی دارای چند اندازه پیچ گوشتی تخت و چهار سو می باشند، ولی مدل های امروزه و جدید دارای انواع بسیار متفاوتی پیچ ریز مانند دو سو، چهار سو، ستاره‌ای، آلنی، دو شاخه و مثلثی در دستگاه‌های مختلف هستند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، پیچ گوشتی ساعتی، یکی دیگر از انواع پیچ گوشتی ها در نوع بسیار ظریف می باشد و برای پیچ های ریز و مینیاتوری مورد مانند: گوشی موبایل، لپ تاپ، قطعات کامپیوتر مانندرهارد دیسک، دوربین دیجیتال، اسباب بازی‌ها، ماشین حساب، انواع ساعت و … مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل تنوع بسیار زیادی که پیچ ها دارند، این ابزار به صورت یک مجموعه و در سایزهای مختلف ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *