آموزش ابزارآلات

تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP چیست؟

تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP چیست؟

پیستوله و یا رنگ پاش های مختلفی در بازار وجود دارند و تقریبا مشابه هم هستند و به همین دلیل بسیاری از مردم تفاوت آن ها را نمی دانند.

امروزه یکی از پرکاربردترین رنگ پاش ها، HVLP می باشد که مخفف جمله ی حجم پاشش بالا با فشار هوای کمتر است.

در واقع به وسیله ی این پیستوله، در مقابل فشار بسیار کمی که استفاده می کنید، حجم بالایی از رنگ را پاشش می دهید.

این دستگاه را به راحتی می توانید کنترل کنید و کیفیت رنگ و نتیجه ی کار بسیار بالایی را داشته باشید.

پیستوله های HVLP، برای کاربران مبتدی و افرادی که برای اولین بار می خواهند از رنگ پاش استفاده کنند، می باشد و به دلیل عملکرد آهسته تری که دارد معمولا، برای افراد حرفه ای توصیه نمی شود.

کاربرد پیستوله LVLP

این پیستوله حجم پاشش را با فشار کمی اعمال می کند و می تواند تمام نیازهای شما را براورده کند.

یکی از ویژگی های این مدل، به این صورت می باشد که از راندمان انتقال رنگ به خوبی و با کیفیت بالا انجام می شود و رنگ تلف شده ای بر جای باقی نمی ماند.

بزرگترین تفاوت بین این دو پیستوله به این صورت است که LVLP ها، مقدار کمتری PSI نیاز دارند و با هر پمپ هوا، حتی ارزان ترین آن که در بازار موجود است کار می کند. البته استفاده از پمپ های بدون کیفیت و ارزان، توصیه نمی شود، زیرا بر کیفیت رنگ آمیزی تأثیر می گذارد.

به این نکته توجه داشت باشید که برای رنگ آمیزی شیء ضخیم، بهتر است که از پیستوله های HVLP استفاده کنید.

کاربرد پیستوله LVLP

کاربرد پیستوله LVLP در کار

حجم پاشش بالا با فشار هوای کمتر (HVLP)

حجم پاشش بالا با فشار هوای کمتر این پیستوله های رنگ به صورت معمولی می باشد و به وسیله ی یک کمپرسور برای تامین هوا کار می کنند.

خود پیستوله به فشار پایین (LP) نیاز دارد و از حجم هوای بالا (HV) هوا برای اسپری استفاده می شود و رنگ را در فشار هوا پایین می آورد.

در نهایت، یک نسبت بالاتری از رسیدن رنگ به سطح هدف با کاهش میزان اشباع، مصرف مواد و آلودگی هوا به وجود می آید و معمولا، لازم است که فشار هوا از یک کمپرسور معمولی برای روی پیستوله HVLP کاهش پیدا کند.

از سیستم های اسپری HVLP برای خودرو، تزئینی، دریایی، پوشش معماری، اتمام مبلمان، نقاشی منظره و صنایع آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم استفاده از این پیستوله به این صورت است که، مخزن هوای کم با پاشش بالا مورد استفاده قرار می گیرد و از حجم زیاد هوا استفاده می کنند و آن را به فشار کم تری تبدیل می کنند.

ویژگی استفاده از این پیستوله ها، به این صورت است که، باعث تخریب سطوح زیاد و کاهش ضایعات پوشش می شود و هزینه های رنگ را کاهش می دهد.

معمولا، پوشش های ضخیم قادر به تمیز کردن نیستند و اسپری پوشش های ویسکوزیته پایین است، استفاده از این پیستوله ها، بهترین راه برای صرفه جویی در پوشش و به پایان رسیدن با کیفیت بالا است.

حجم پاشش کم با فشار باد کم (LVLP)

این مدل پیستوله، حجم کمتری از هوا را می گیرد و فشار متوسطی ​​را تولید می کند و در واقع از هوای کمتری نسبت به HVLP استفاده می کند، ولی با پاشش فشار کم تر نسبت به HVLP می باشد.

استفاده از این پیستوله ها، باعث می شد که بازده انتقال شبیه به پیستوله بادی HVLP درحدود ۶۰٪ است، ولی نتیجه ی کار دقیق تر می باشد و می تواند برای لکه های چوب و پوشش های نازک می باشد مناسب باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که، این پیستوله برای محیط زیست مضر و گرمایش زمین و لایه ازن خطرناک می باشد.

انواع پیستوله‌های بادی

از پیستوله‌های بادی برای انجام پروژه هایی که به دقت بالایی در رنگ آمیزی نیازمند هستند، استفاده می شود، زیرا می توانند نوع پاشش، عرض پاشش و کنترل فشار هوا را تنظیم کنند. در ذیل انواع پیستوله ها را بیان می کنیم:

کاسه رو

کاسه رنگ این نوع پیستوله ها در قسمت فوقانی آن قرار دارد و دارای دو نوع دو و سه تنظیم می باشند و یکی از پر فروش ‌تر و پر مصرف ‌ترین انواع پیستوله ها هستند و دارای دارای مکانیزم است. E70، RP، HTE، LVLP و HVLP از مهم ترین مکانیزم‌های پاشش رنگ در این پیستوله هستند.

کاسه بغل

در این پیستوله ها، کاسه با بدن یک زوایه ۴۵ درجه می‌سازد و باعث افزایش سطح دید کاربر می شود.

انواع پیستوله‌های بادی

انواع پیستوله‌های بادی و کاربرد آن

کاسه زیر

مخزن این مدل در زیر بدنه قرار گرفته است و به آن مدل سیفونی هم می گویند و انواع دو و سه تنظیمی این پیستول، دارای مکانیزم‌های پاشش رنگ E70، RP، HTE، LVLP و HVLP هستند.

ایرلس

با استفاده از این پیستوله ها، می توانید عرض پاشش را کم و زیاد کنید و حداقل و حداکثر عرض پاشش ۵ الی ۵۰ سانتی‌متر می باشد و به جای کمپرسورباد از دستگاه ایرلس استفاده می‌کند و دقت داشته باشید که عرض پاشش باید بر اساس سایز نازل مشخص و معین شود.

سایه پاش

پیستوله سایه پاش، برای صنایع خودرو سازی استفاده می شود و مخزن رنگ این پیستوله محدود و در حدود ۱۲۵ الی ۲۵۰ سی سی است.

دارای ظاهری شبیه به پیستوله های کاسه رو و کاسه بغل می باشند و از نظر ابعاد و وزن نسبت به پیستوله کاسه رو و کاسه بغل کوچک‌تر و سبک‌تر است.

دو جزئی

به وسیله ی این نوع پیستوله، می توانید دو رنگ و یا ماده را همزمان اسپری کنید و بیشتر برای پاشش موادهایی مثل فانتاکروم، جیوه و آبکاری نقره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زاویه نازل‌ها در این پیستوله به صورتی است که، مواد خروجی از دو رنگ پاش در یک نقطه با یکدیگر ترکیب و روی آن اسپری می شوند.

اتوماتیک

از پیستوله های اتوماتیک برای رنگ آمیزی تولیدات و مونتاژ کارخانجات صنعتی به صورت انبوه و وسیع استفاده می‌شود و رنگ آمیزی با آن ها به وسیله ی یک ربات برنامه نویسی شده انجام می شود.

پرشر (بدون مخزن)

این نوع پیستوله ها، بدون مخزن هستند و به جای مخزن، دارای دو ورودی یکی برای باد با فشار قوی و دیگری برای رنگ از مخزن بزرگ رنگ آن می باشند.

نداشتن مخزن کوچک، یک مزیت عالی برای رنگ آمیزی ساختمان‌های بزرگ محسوب می شود و از شارژ چندین باره ی آن جلوگیری می‌کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، با تعریف و مفهوم پیستوله های بادی آشنا شدیم و مکانیزم‌های پیستوله‌های بادی را به دقت بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *