آموزش ابزارآلات

ترفندهای کاربردی متر نواری

مترنواری

یکی از مهم ترین ابزارها برای اندازه گیری، مترها می باشند و در صنایع مختلف ساختمانی، تاسیسات، نجاری، آهنگری و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل است که باید نوع مناسب برای انجام پروژه های خود را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

مترهای نواری از نوع فلزی، همراه با ظاهر مختلفی که دارند بسیار پرکاربرد می باشند و اولین و مهم ترین مورد برای انتخاب مترها، حداکثر طول تیغه ی متر که اندازه گیری شما را محدود به همان اندازه می کند، می باشد.

بنابراین باید حداکثر میزان اندازه گیری را داشته باشید و به عنوان مثال، می توانید برای مصارف خانگی و کارهایی با قطعات کوچک، مترهایی با متراژ کمتر را انتخاب کنید، زیرا بین سایزها علاوه بر متراژ متر، تفاوت قیمت هم وجود دارد.

معمول ترین، متداول تر و قابل دسترس ترین سایزهای متر های نواری شامل: ٣ متری، ٥ متری، ٥/٥ متری ، ٧/٥ متری و نهایتا ١٠ متری می باشند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که، برای اندازه گیری های بالای ١٠ متر بیشتر از مترهای پارچه ای، فایبر گلاس و یا متر مهندسی فلزی استفاده می کنند و این مترها دارای متراژ های مختلفی مانند: ۱۵، ۲۰، ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ متری می باشند و برای اندازه گیری ساختمانی و زمین ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ترفندهای استفاده از متر نواری

متر نواری یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد برای نجاران، بناها، مهندسان، دست فروشان و … می باشد و تعداد کمی از مردم، ویژگی ها و توانایی های کامل مترها را می دانند.

در واقع مترها علاوه بر متراژ یک وسیله و یا یک محیط مشخص، دارای ویژگی های پنهان بسیار زیادی می باشند و به وسیله ی آن ها می توانید ایده های بسیار زیادی داشته باشید و کارهایی متفاوتی هم انجام دهید.

اندازه گیری با متر

اندازه گیری با مترنواری

بدنه متر

جنس بدنه و محفظه ی متر، در نوع کاربری و البته قیمت متر دارای تاثیر بسیار زیادی می باشد و امروزه بدنه ی مترها بیشتر از مواد پلاستیکی یا ترمو پلاستیکی می باشد و به وسیله ی یک روکش لاستیکی محافظت می شوند و در اصطلاح به این نوع مترها، مترهای روکش دار نیز می گویند.

این نوع مترها به دلیل داشتن قابلیت عدم صدمه و شکستن، مورد توجه بسیاری از استادکاران می باشد، زیرا احتمال زمین خوردن متر بسیار زیاد است و این نوع مترها در صورت استفاده ی مداوم دچار آسیب نمی شوند.

مترهای بدنه فلزی، نوع قدیمی تری از این مترها می باشند و به دلیل وزن بالایی که داشتند از گردونه ی مصرف خارج شده اند.

تیغه متر نواری

در زمان انتخاب و خرید متر، باید به دو نکته ی مهم، اول ضخامت تیغه و دوم سایز عرض تیغه یا پهنای آن توجه داشته باشید و تیغه های ضخیم تر برای انجام کارهای مداوم و حرفه ای دارای کاربرد بهتر همراه با عمر بیشتر می باشند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، چاپ روی تیغه مترها می باشد و با توجه به رواج سیستم متریک در اندازه گیری های کشورمان، بهترین انتخاب تیغه های دو طرف متریک می باشد.

این اندازه ها به این صورت می باشد که در هر دو طرف تیغه برحسب میلی متر درجه بندی دارد و مترهایی که دارای یک طرف میلی متر و طرف دیگر اینچ می باشند، بسیار متداول تر هستند.

برای مشاغلی که اندازه گیری به صورت تکرار می باشد، بهتر است که از مترهایی استفاده کنید که دارای تیغه ی فلزی پشت و رو چاپ می باشند و به این صورت است که هم روی تیغه و هم پشت تیغه قابلیت استفاده در اندازه گیری را دارد.

مترهایی که دارای روکش نایلونی می باشند، به دلیل عدم ایجاد خط و یا پاک شدگی درجه بندی ها به مراتب حرفه ای تر می باشند و قیمت بالاتری هم دارند.

قلاب متر

در ابتدای تیغه متر نواری، قلاب فلزی و یا لاستیکی نصب می شود و برای اندازه گیری بسیار مهم می باشند و در دقت اندازه گیری و سهولت کاربری بسیار موثر است.

این قلاب، باعث می شود که متر شما، به راحتی به قطعه ی کار و یا ابتدای محدوده اندازه گیری متصل شود و کاربران به راحتی بتوانند کار خود را انجام دهند.

مترهایی با قلاب های مگنتی و یا آهن ربایی در بازار ارائه شده است و در کاربری های فلزی به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد و به کاربران کمک می کند.

کار با متری و اندازه گیری

کار با متر و اندازه گیری نوار

ترمز متر

مترهای نواری، دارای ترمز متر می باشند و این ترمز ممکن است که ۳ عدد هم باشد و اصلی ترین ترمز متر روی قسمت جلویی بدنه و در دسترس ترین نقطه محفظه متر قرار می گیرد و با حرکت دکمه ترمز به طرف پایین، حرکت تیغه نواری متر کاملا متوقف و ثابت می شود.

معمولا دیگر ترمزها هم با توجه به طراحی متر، در زیر محفظه و یا در جنب متر قرار می گیرند و به صورت ترمز های ایستگاهی و یا مقطعی هستند و با نگه داشتن دکمه ی ترمز، توقف جمع شدن تیغه متر اتفاق میفتد و برای استادکاران بسیار کاربرد دارد.

انواع متر و کاربردهای آن‌ها

مترها، دارای کاربرد بسیار زیادی هستند و یکی از ابزارهای لازم و ضروری در جعبه ی ابزار استادکاران می باشند. دقت، کیفیت مواد استفاده شده در ساخت آن ها از موارد مورد توجه در زمان انتخاب و خرید متر می باشد و برای ساخت از روش‌های اصولی و استانداردهای مشخص جهت درجه بندی آن‌ها استفاده شده باشد.

به همین دلیل، با توجه به زمینه‌های کاری و متناسب با هر کدام از آن ها، یک نوع متر مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ابزار کاربردی بر اساس محل و محیط مورد استفاده به دسته های ذکر شده در ذیل تقسیم بندی می شود:

متر روکش دار پی وی سی:

دارای یک بدنه ی نرم و مقاوم به ضربه می باشد و به همین دلیل به نوار متر آسیبی وارد نمی شود و از آن برای اندازه‌ گیری فواصل کوتاه کمک گرفته می‌شود. مشتریان این دسته از مترها، نصاب‌ها، نجاران، کابینت کارها هستند و در کارگاه‌ها و تولیدی‌های صنعتی مختلف که نیاز به متر باشد، از این مدل استفاده می شود.

متر فلزی:

دارای بدنه ای از جنس فلز می باشد و در محیط هایی که احتمال آسیب زیاد باشد، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع متر و کاربردهای آن‌ها

انواع متر و کاربردهای آن‌ها در صنعت

متر فایبر گلاس:

این دسته از مترها دارای عمر طولانی ‌تر و استفاده ی راحت تر می باشند و به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی هم دارد و از آن ها برای اندازه‌گیری مواد منعطی مانند سیم، گونی و … استفاده می کنند.

متر باطری دار:

دارای بدنه ای مقاوم و ضد ضربه می باشند و تفاوت اصلی آن هم در جمع شدن متر به صورت خودکار می باشد.

متر مهندسی:

برای ساخت بدنه ی این دسته از مترها از پلاستیک و یا آلومینیوم استفاده می شود و با متراژهای ۳۰ و ۵۰ متری در بازار وجود دارد.

متر لیزری:

این دسته از مترها، در اغلب کاهای مهندسی، پروژه های راه و ساختمان، کارهای تخصصی و حساس مورد استفاده قرار می گیرد و دقت بسیار بالایی دارند.

متر چرخ دار:

برای مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای یک چرخ بزرگ همراه با یک دسته می باشند.

متر تاشو:

از جنس چوب و یا فایبر گلاس می باشند و استفاده از آن ها بسیار محدود شده است.

متر خیاطی:

دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند و اندازه ‌گیری نواحی مختلف، گوشه‌ها و انحناها مورد استفاده قرار می گیرند.

گونیا متر:

برای کپی کردن از یک قطعه و یا اندازه‌گیری زوایای مختلف در محل‌ها و قطعات گوناگون مانند: کابینت کاری، موزاییک کاری، دکوراسیون داخلی، نصب انواع سرامیک و پارکت از متر گونیا استفاده می شود.

ترفندهای استفاده از متر نواری

ترفندهای استفاده از متر نواری

متر تلسکوپی:

متر تلسکوپی با طول ۱۰ متر برای اندازه گیری طول مورد استفاده قرار می گیرد.

متر جیبی:

بدنه ی بیشتر این مترها به شکل نیمه می باشد و هیچ فنری برای جمع کردن آن‌ها وجود ندارد و حالت منحنی نوار باعث بازگشت آن در سر جای خود میشود.

متر قد سنج:

برای اندازه گیری قد در مطب پزشکان و یا مراکز مختلف پزشکی استفاده می شود.

متر چند کاره:

این نوع جديدی از مترها است که دارای قابلیت تمامی مدل‌ها می باشد و باعث کاهش نیاز کاربر برای تهیه مترهای مختلف می باشد و دارای ویژگی های ذکر شده در ذیل است:

  • کاملا منعطف برای اندازه‌گیری های خاص
  • مجهز به نمایشگر دیجیتالی
  • دارای یک رول چرخان مانند چرخ برای اندازه‌گیری منحنی ها و قوس‌های مختلف

در این مقاله انواع مختلف مترها به همراه کاربردی هر کدام از آن ها معرفی شد و برای داشتن یک انتخاب مناسب و صحیح، باید شرایط کاری و محیط مورد استفاده را در نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *