آموزش ابزارآلات

ادوات قابل نصب بر روی تیلر

تیلر

تیلر کشاورزی، دستگاه شخم زن و یا تراکتور دو چرخ یا کولتیواتور یکی از وسایل لازم در کشاورزی و باغبانی می باشد و به دلیل ابزارهای گسترده ای که بر روی آن نصب می شود در صنعت کشاورزی و باغبانی دارای جایگاه ویژه ای می باشد.

این دستگاه، برای به هم ریختن خاک و یا همان خاک ورزی، نرم کردن، همزدن سطح، هوادهی و خارج کردن خاک زمین کشاورزی از حالت یک دست و یکنواخت مورد استفاده قرار می گیرد و در قسمت جلو و پشت ماشین بسته می‌شود و به وسیله ی هدایت کشاورز و باغ دار همراه با ابزار بسته شده، کار مورد نظر را انجام می دهد.

انواع ادوات و ابزارهای جانبی تیلر

این دستگاه، دارای کاربری متفاوتی می باشد و به همین دلیل دارای سایزهای مختلفی است و هم به صورت تیلر کلتیواتور دستی و موتوری و هم تیلر دو چرخ یا تراکتور دو چرخ ساخته می‌شود.

با توجه به این کاربردهای متفاوت، گروه وسایلی که روی آن ها بسته می‌شوند هم دارای تنوع و تعداد بسیار زیادی می باشد و در ذیل تعدادی از آن ها را بیان می کنیم:

گاو آهن تیلر

در مرحله ی اول کشت و کار، باید بر روی زمین شخم زنی و یا خاک وزری انجام دهید و این کار را می توانید به وسیله ی گاو آهن تیلر انجام دهید.

این کار بسیار مهم می باشد و در جایگاه اصلی کشاورزی قرار دارد و در دو مرحله اصلی خاک ورزی اولیه و ثانویه انجام می شود.

ابتدا در زمین سفت شده و با سطح نه چندان نرم، به وسیله ی یک گاو آهن تک خیش و یا چند خیش کار شخم زنی را انجام می دهند.

گاو آهن تک خیش تراکتور دو چرخ، دارای یک میله و محور، یک تیغه خاک برگردان بزرگ، یک پایه و شاسی و یک سوک گاو آهن می باشد و میزان قدرت آن به قدرت خود دستگاه تیلر و سایز تیغه بستگی دارد.

در مدل‌های دو خیش و یا بیشتر، بر تعداد این سوک و تیغه‌ها افزوده می شود و به صورت موازی در کنار هم قرار می‌گیرند و می توانید کار شخم زنی را سریع تر انجام دهید.

این وسیله به شفت خروجی و یا همان مالبند تیلر بسته می شود و قسمت مصرفی آن یعنی سوک گاوآهن، کار بهم ریختن خاک را انجام می‌دهد.

تیلر

تیلر گاو اهن

روتیواتور تیلر

رتیواتورکه همان هم زن خاک می باشد، به صورت مستقل و موتوری و هم به شکل نصب شونده و روتیواتور پشت تیلری است و یکی از محبوب ‌ترین ابزار قابل نصب روی دستگاه می باشد و برای آماده کردن زمین کشاورزی و کاشت بذر مورد استفاده قرار می گیرد.

در روتیواتور، چند تیغه در یک محفظه و شاسی فلزی قرار دارد و به صورت یک مجموعه به شفت خروجی بسته می شود و با نیروی محرکه ی دستگاه، تیغه های روتیواتور به گردش در می‌آیند.

تریلی حمل بار تیلر

ترولی و گاری تیلر یا تریلر، یک تراکتور دو چرخ در سایز و طراحی متنوع می باشد و به صورت ست چند وسیله که شامل: گاری حمل، صندلی و جای سرنشین، شاسی و شفت اتصال بلند و البته ۲ عدد چرخ بزرگ معمولا فرغونی می باشد.

این وسیله، با مالبند قدرتمند به پشت یک تیلر نصب می‌شود و یکی از همراهان همیشگی و پر استفاده در مصارف تراکتور دو چرخ کشاورزی و باغی محسوب می شود و به وسیله ی آن می توانید ابزارهای جانبی دیگر، محصولات برداشت شده و درو شده، ادوات متنوع تیلر مثل تیغه ها، گاوآهن، تانکر سمپاش، تیغه نهرکن، پمپ، بیل، و … را جابه جا کنید.

صندلی نفر بر تیلر

صندلی تیلر، یک صندلی معمولی تک چرخ و یا دو چرخ با شفت است که همراه با ۱ یا ۲ تایر و لاستیک فرغونی عرضه می‌شود و تیلر به یک وسیله برای حمل شخص و نفر تبدیل می شود و برای جابه جایی شخص روی زمین کشاورزی و نظارت بر محصولات و مورد استفاده قرار می گیرد.

سمپاش تیلر

سمپاشی با تیلر، دارای دو حالت می باشد:

  • از یک تراکتور و یا تیلر مخصوص این کار استفاده کرد.
  • متعلقات سم پاشی مناسب و مخصوص یک تیلر باغی و کشاورزی عمومی را روی یک تراکتور ۲ چرخ نصب کنید.

انتخاب این دو روش بالا هم به نوع محصول مورد کشت بستگی دارد و سمپاش پشت تیلری برای سطح پایین و بوته‌ها مناسب می باشد.

یک مجموعه سمپاش تیلر شامل: مخزن حجیم، تفنگی، پمپ و شلنگ بلند می باشد و به یک گاری یا تریلر مناسب حمل این ادوات در پشت، مرکز و یا جلوی تیلر نیاز است.

سمپاش تیلر

سمپاش تیلر کشاورزی

پمپ آب تیلر

آب دهی محصولات کاشته شده جزء جدا نشدنی از مراحل کشاورزی می باشد و این پمپ در نوع توربینی غلاف دار و بدون غلاف ساخته می شود.

پمپ آب به همراه گاری حمل مخصوص در پشت تیلر نصب می‌شود و برای منتقل کردن و کشیدن آب از نهرها و رساندن آن به سایر نقاط و تمام محصولات کشت شده مورد استفاده قرار می گیرد.

نهر کن تیلر

شیار کن یا نهرکن تیلر، شبیه به گاوآهن می باشد و کارد آن هم تقریبا شبیه به همان گاو آهن است و از ۲ عدد تیغه و پره تشکیل شده و به شکل حرف وی V انگلیسی به یکدیگر متصل می شوند و به وسیله ی انتقال و حرکت، در خاک و زمین کشاورزی یک نهر یا شیار آبرسانی به محصولات را به وجود می‌آورد.

دروگر تیلر

پروسه برداشت هم یکی دیگر از قسمت های مهم کشاورزی می باشد و هر محصولی با توجه به قسمت مصرفی آن یعنی ریشه، ساقه، برگ و … باید به روش خاصی چیده شود.

این وسیله، یکی از ابزارهای خاص برداشت می باشد و با توجه به نوع محصول و نوع درو کردن آن ها، با ساختار، سایز و اشکال مختلفی تولید می‌شوند.

این دستگاه، بر روی تیلر نصب می شد و با به حرکت در آمدن رفت و برگشتی برای قطع ساقه، چیدن غلات و علوفه و یا کندن علف هرز و … مورد استفاده قرار می گیرد.

علف تراش دیسکی تیلر

علف زن تیلر، یکی دیگر از انواع دروگرهای بشقابی می باشد و دارای ۲ عدد هد دیسکی گرد و سری دایره ای برای قطع منظم علف، علوفه و گیاهانی از این دست می باشد و سری ها با سرعت چرخش بالا، علوفه را از پایین ترین قسمت ساقه جدا می کنند و به وسیله ی نظر ایجاد شده در برش، آن ها را بسته بندی می کنند.

مرز کش تیلر

مرزکش تیلر، برای عملیات کرت بندی و تعیین اندازه ی قطعه و منطقه بندی کردن زمین کشت مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله ی ابزاری مانند: یک محور اتصال، یک محور نصب به مال بند تیلر و دو عدد یا چند عدد بشقابی قابل تنظیم می شود و البته که در مرزکش های حرفه‌ای قابلیت تغییر ارتفاع، تغییر زاویه و باریک و پهن شدن فاصله بین بشقابک‌ها وجود دارد و در واقع به وسیله ی آن مرزبندی زمین کشاورزی به راحتی انجام می شود.

 بیل صاف کن تسطیح خاک تیلر

بیل صاف کن تسطیح خاک تیلر کشاورزی

بیل صاف کن تسطیح خاک تیلر

گاهی به دلیل چند با خاک ورزی و آبیاری متعدد، نیاز به مسطح کردن زمین می باشد و این تیغه ی پهن، بزرگ و یک پارچه با شفت مخصوص به پشت، مرکز و یا جلوی تیلر وصل می شود و زمین را برای توزیع عادلانه و مساوی آب در سطح آماده می کند.

فرچه و برس تیلر

فرچه، یک نوعی برس محوری می باشد و الگوی ساختاری و شکلی مشابه تیغه‌های روتیواتور دارد و فقط به جای تیغه ی فلزی تیز، برش های مویی دارد و برای تمیزکاری سطحی زمین، برداشتن گرد و غبار بین شیارهای بذر، تمیز کردن و حذف سنگ ریزه‌ها، جمع کردن شن و ماسه، برداشتن برگ های خیس و سایر آشغال‌های تر و نمناک مورد استفاده قرار می گیرد.

تیغه های تیلر

برخی لوازم دیگر و تیغه‌های خاص برای نیازهای مشخص باغی و کشاورزی مانند: تیغه سه شکن زعفران یا تیغه زعفرانی سه شاخه، تیغه کلنگی، تیغه جداگانه روتیواتور، تیغه حلزونی و … می باشد و وظیفه ی کاشتن بذر یا مخلوط کردن خاک با کود را بر عهده دارند و مانند یک دستگاه مخلوط کن و همزن، محتویات خاک زمین کشاورزی را به خوبی با یکدیگر ترکیب می‌کند.

در این مقاله، به صورت خلاصه انواع ادوات قابل نصب بر روی تیلر باغ و کشاورزی را که در این صنعت برای بهره مندی درست از ماشین ها استفاده می کنند، بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *