آموزش ابزارآلات

تفاوت لیزر نور سبز و قرمز

دستگاه لیزر

تراز لیزری، یک ابزار حرفه ای و پرکاربرد برای اندازه گیری، تراز کردن، عمود کردن سطوح و ایجاد شیب مشخص طراحی شده و در زمینه های مختلف کاری چون امور ساختمانی و عمرانی، نصب انواع کاشی و سرامیک، معماری داخلی، نصب کاغذ دیواری، دیوار کاذب و … می باشد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

دقت بسیار بالا، کاهش خطا در محاسبات و افزایش سرعت کاری از ویژگی ها و مزایای استفاده از این تراز می باشد و به عنوان یک جانشین بسیار خوب نسبت به ترازهای دستی و کلاسیک شده است.

کارکرد این تراز هم به این صورت است که، با ایجاد خطوط افقی و عمودی بر روی سطوح مورد نظر، فرایند تراز کاری را آسان تر می کند و دقت و سرعت کار را افزایش می دهند.

با توجه به نوع و رنگ لیزر دارای دو مدل نور سبز و قرمز می باشد و هر کدام از آن ها دارای مشخصات و قابلیت های خاصی می باشند.

ویژگی های لیزر نور سبز

از نظر موقعیت مکانی، رنگ سبز در طیف نور مرئی و در وسط قرار می گیرد و باعث راحت تر دیده شدن آن می شود و به همین دلیل است که لیزر نور سبز در فرایندهای کاری مختلف به صورت راحت تر و با وضوح بالاتری دیده می شود.

رنگ سبز، از نظر طول موج در فاصله ۵۲۰ الی ۵۶۰ نانومتری قرار می گیرد و در عین حال بازه فرکانسی ۵۴۰ الی ۵۸۰ هرتزی را نیز به خود اختصاص می دهد.

در مقایسه با مشخصات نور قرمز، به این نتیجه می رسیم که، سطح نور سبز ۴ برابر سطح نور قرمز است و بهتر دیده می شود و حتی کاربران در زمان کار با لیزر سبز رنگ محدوده ی دید بالای ۶۰ فوت نیز دارند.

ساخت و طراحی لیزر سبز

همانطور که گفتیم، قدرت تابش نور سبز از قرمز بیشتر است و برای طراحی و ساخت آن ها از قطعات بیشتری استفاده می شود. همچنین، تهیه و سرهم کردن این قطعات هم زمان و هزینه ی بیشتری دارد.

عمر باتری لیزر سبز

این دستگاه ها، دارای قدرت بیشتری می باشد و باتری زودتر خالی می شود و به همین دلیل عمر باتری پایین تری دارد و با کاهش سطح باتری، سطح دید لیزر هم نیز کاهش پیدا می کند و کارایی آن نیز کم تر می شود.

لیزر سبز

نور لیزر سبز

نوع کاربری لیزر سبز

از این ترازهای لیزری سبز، برای کارهای مختلفی استفاده می شود و این مدل برای کاربرانی که در محیط های مختلف به دنبال دید حداکثری هستند می توان بسیار کاربردی و مؤثر است. برای فضای باز که به یک سطح دید بالا نیاز باشد، لیزر نور سبز یک انتخاب درست و ایده آل می باشد.

قیمت لیزر سبز

در ساخت لیزر، برای افزایش توان و سطح دید بالاتر به قطعات بیشتری نیاز می باشد و به همین دلیل هزینه ی بیشتری را در بر می گیرد و با قیمت بالاتری در بازار ارائه می شود. در مقایسه با نور قرمز حدودا ۲۰ تا ۲۵ درصد گران تر است.

ویژگی های لیزر نور قرمز

بر خلاف رنگ سبز، رنگ قرمز از نظر موقعیت مکانی در طیف نور مرئی در یک انتهای آن قرار می گیرد و این امر باعث می شود که سخت تر دیده شود و در فرایندهای کاری و محیط های مختلف با وضوح و راحتی بالایی دیده نمی شود.

رنگ قرمز، از نظر طول موج در فاصله ۶۳۵ الی ۷۰۰ نانومتری قرار دارد و همین حالت بازه فرکانسی ۴۳۰ الی ۴۸۰ هرتزی نیز بدان اختصاص یافته است.

در واقع، سطح نور قرمز یک چهارم سطح نور سبز می باشد و دشوارتر از آن دیده می شود و کاربران می توانند از آن فقط برای محدوده دید پایین تر از ۶۰ فوت در فضای باز استفاده کنند و اگر قصد استفاده از تراز لیزری در فضای بسته و داخلی خانه را دارید، لیزر نور قرمز برای این فضاها و فواصل ۲۰ الی ۳۰ فوت بسیار مناسب و ایده آل می باشد و به راحتی می توانید مورد استفاده قرار دهید.

تفاوت نور لیزر سبز و قرمز

تفاوت نور لیزر سبز و قرمز در کاربرد صنعتی

ساخت و طراحی لیزر قرمز

این نوع لیزرها، دارای قدرت تابشی پایینی می باشند و در ساخت آن ها از قطعات کمتری استفاده شده است و به همین دلیل است که در فرایند ساخت آن از قطعات کمتری استفاده شده است و هزینه و زمان تولید کمتری هم دارد.

نوع کاربری لیزر قرمز

با توجه به نور کمتری که این لیزرها دارند، دارای سطح دید پایین تری می باشند و از آن ها در تمام زمینه های کاری مخصوصاً برای فواصل طولانی و فضاهای باز با روشنایی و آلودگی نوری بالا نمی توان استفاده کرد.

بیشتر برای فواصل کوتاه، فضاهای داخلی و بسته مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف باتری پایین و قسمت مقرون به صرفه ای دارند.

عمر باتری لیزر قرمز

قدرت پایین این ترازهای لیزری نور قرمز نسبت به مدل های نور سبز باعث شده که باتری این دستگاه دارای طول عمر بالاتری باشد و برای افرادی که به صورت مداوم از این دستگاه ها استفاده می کنند گزینه ی قابل توجهی می باشد، زیرا زمان تعویض باتری افزایش و در عوض هزینه کاهش پیدا می کند.

لیزر قرمز

نور لیزر قرمز

قیمت لیزر قرمز

در این لیزر به دلیل تابش نور با تون پایین تر، قطعات کمتری استفاده شده است و همین امر نیز باعث پایین آمدن هزینه ی ساخت آنها می باشد، زیرا فرایند ساخت آن ها نسبت به مدل با نور سبز کوتاه تر می باشد و به همین دلیل این دستگاه ها با قیمت پایینی در دسترس می باشند.

همانطور که در این مقاله بیان کردیم، تراز با نور قرمزدر محیط های بسیار روشن و دارای آلودگی نوری دارای وضوح پایین تری می باشند و در واقع با افزایش مسافت از شدن نور قرمز کاسته می شود. و خطا در اندازه گیری بالا می رود.

این مشکلات در لیزر نور سبز دیده نمی شود و این دستگاه ها، دارای تکنولوژی قدرتمندتر و برد بیشتری نسبت به لیزر قرمز دارند.

لیزر نور سبز دارای جزئیات بیشتری و استفاده ی آسان تری و به همان نسبت گران تر می باشد و در مقابل مدل نور قرمز دارای قیمت مقرون به صرفه ای است.

مورد دیگر از تفاوت این دو تراز لیزری سبز و قرمز،عم ر باتری می باشد و در مدل نور قرمز در مقایسه با مدل نور سبز باتری دارای عمر بیشتری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *