آموزش ابزارآلات

آموزش کار با مغار

کار با مغار

مغار یا اسکنه، یک ابزار بسیار مفید و البته کاربردی برای کار نجاری می باشد و هر نجاری برای انجام این کار و ایجاد آثار هنری با کیفیت زیبا به این وسیله نیاز دارد.

تیغه ی مغارهای نو و فابریک، به وسیله ی ماشین های پیشرفته در کارخانه ها و در زمان تولید، به صورت تیز تولید می شوند و هر زمان که تیغه ی آن ها به صورت کند شد، دارای روش های جداگانه ای برای تیز شدن می باشد.

برای انجام این کار، باید بدانید که تیز کردن تمامی مغارها مثل هم نمی باشند، به عنوان مثال: یک مغار تخت با یک مغار شفره یا مغار گلویی دارای تفاوت هایی در تیز کردن می باشد و در زمان پرداخت و تیز کردن سر و نوک مجدد مغار، باید زوایای برشی را که در کارخانه تنظیم شده است را رعایت کنید. البته پشت تیغه ی آن هم باید هم صاف و صیقلی شود.

دقت داشته باشید که، یک سری نکات دیگری هم مانند: وسایل و ابزار درست، سنباده ی دستی و سنباده ی برقی، درجه ی زبری سنباده ها، میزان تیزی مغار، ایتروپ و یا چرم کشی و … برای تیز کردن مغار باید رعایت شود.

نگه داری و استفاده از مغار

در ابتدا برای کار نجاری، باید یک سری مغار به همراه پتک و یا چکش خریداری کنید و مهم گران قیمت بودن ابزار شما نمی باشد، بلکه روش استفاده از آن بسیار مهم است و در صورت استفاده ی صحیح و اصولی از ابزار کارتان می توانید تا سالیان سال از آن ها استفاده کنید. در ذیل یک سری اصول برای نگه داری درست از ابزارها بیان می کنیم:

دقت داشته باشید که پتک یا چکشی که برای کار نجاری انتخاب می کنید، از جنس چوب، لاستیک یا پلاستیکی باشد تا در اثر ضربه به اسکنه دچار آسیب نشود.

این مغارها، با انواع مختلف و کاربردهای متفاوت در بازار وجود دارند و باید بر اساس نوع کاری که می خواهید انجام دهید، آن ها را انتخاب و خریداری کنید.

نگه داری و استفاده از مغار

نگه داری و استفاده از مغار برای داشتن طول عمر بالا

تیز کردن مغار

ابتدا برای شروع کار نجاری و کار با مغار، باید قبل و بعد از استفاده از این وسیله، لبه های آن را بررسی کنید و از تیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آسیب دیدگی های مغار، ممکن است در حین انجام کارتان، دیده نشود و بعد از پرداخت چوب و در انتهای کار متوجه خرابی نوک مغار شوید، بنابراین دقت داشته باشید و با صرف مدت زمان کوتاهی می توانید لب پریدگی، خراب شدن و … را درست کنید.

نحوه ی کار کردن با مغار

برای انجام کار با یک مغار، ابتدا با یک دست محکم مغار را به لبه چوب فشار دهید و با دست دیگر آن را کنترل و هدایت کنید، زیرا تیزترین انواع مغار هم برای بریدن سطح چوب، به مقداری نیرو نیاز دارد.

طرز نگه داشتن مغار

برای کار کردن با مغار، باید آن را در زاویه ۱۶ تا ۲۰ درجه، نسبت به سطح کار قرار دهید و مرحله به مرحله مقدار کمی از سطح چوب را برش بدهید، زیرا در صورت باربرداری بیش از اندازه و نادرست، ممکن است از سطح مورد نظرتان آسیب ببیند و یا شکاف بردارد.

نحوه استفاده از مغار

برای استفاده از هر وسیله ی نجاری باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهید و ما در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • زمانی که، در حین کار کردن با چوب به گره ی چوب برخورد کردید برای ایجاد فشار و از بین بردن آن، از چکش و یا پتک استفاده کنید و برای این کار هم در ابتدا به وسیله ی پتک و یا چکش ضربه ای آرام به انتهای مغار بزنید و بعد در صورت نیاز فشار بیشتری را اعمال کنید.
  • همیشه مغار را به صورت اریب بر روی چوب قرار دهید و با دستی که دارای تسلط بیشتری بر روی آن می باشید مغار را در دستتان بگیرید و با دست دیگرتان آن را هدایت کنید.
  • زاویه ی مغار را باید با توجه میزان برش از چوب تنظیم کنید و بعد آن را به سمت بالا بچرخانید تا چوب خرد شده جدا شود.
  • برای برش میزان زیادی از چوب، باید از اره استفاده کنید و یا اینکه مغار را به صورت عمودی قرار دهید و چوب را در جهت بافت آن برش دهید.
  • به این نکته خوب توجه داشته باشید که بعد از اتمام کار با مغار، آن را به خوبی تمیز کنید و بعد به آن روغن بزنید تا از زنگ زدگی جلوگیری شود.
نحوه استفاده از مغار

نحوه استفاده از مغار در نجاری های مبتدی و حرفه ای

ابزارهای تیز کننده مغار

اولین مرحله برای تیز کردن مغار، داشتن تمام ابزارهای مناسب و مخصوص این کار می باشد و تصور اینکه با یک سنگ سنباده ی دستی و یا رومیزی می توانید مغار را تیز کنید کاملا اشتباه است.

سنگ سنباده، برای ابزارآلات برشی کاملا تخت و مغارهایی که چوب را به صورت عمقی شکاف می دهند مناسب می باشد و برای تیزکاری مغارهای مخصوص حکاکی، خراطی و ظریف کاری، نمی توان ا این سنباده ها استفاده کنید، زیرا به پرداخت دقیق ‌تر و عمیق ‌تری نیاز دارند و برای تیز کردن آن ها به مجموعه ‌ای از ساینده‌ها مانند: سنگ سنباده برقی یا دستی، سنگ الماس یا سنگ سیلیکونی با درجه زبری متفاوت احتیاج است.

همچنین، برای تیز کردن بهتر و کامل مغار به سنباده ی کاغذی کوچک و بزرگ نرم و سخت و یا سنباده ی پوست با درجه زبری های متفاوت از گریت ۲۵۰ به بالا، گیره نگه دارنده مغار، پارچه فیبری، صفحه کنفی یا پارچه چرمی، مایع روان کننده و لغزنده مانند روغن و یا آب مخصوص سطح تیغه مغار، ابزارهای تشخیصی مثل ذره بین، چراغ با نور متمرکز و … هم نیاز می باشد.

فاکتورهای تیز بودن مغار

قبل از شروع کردن نجاری و استفاده از مغار، ابتدا باید از معیارهای تیز بودن نوک مغار اطلاع داشته باشد و ما در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

تخت بودن پشت تیغه:

سطح پشتی تیغه ی مغار که محل برش هم نمی باشد باید به صورت کامل تخت باشد و هیچ انحراف، برآمدگی و … نداشته باشد، به همین دلیل قبل از شروع کار پشت تیغه ی مغار نو و تازه از بسته بندی درآمده را هم چک کنید.

سطح برشی تیغه:

کل سطح مخروطی سر مغار باید با تمام امتداد لبه ی پشتی ارتباط مستقیم داشته باشد و شعاع تقاطعی صفر بسازد و هیچ نقطه ی ناهموار، برجستگی و خمیدگی ناخواسته نباید وجود داشته باشد.

بررسی کلی:

بعد از پروسه ی تیز کردن، باید سر و لبه برشی نوک مغار پولیش شده بررسی کنید و تمام ایرادات قبلی باید از بین رفته باشد.

مغار ابزار نجاری برای ایجاد برش روی چوب

مغار ابزار نجاری برای ایجاد برش دقیق روی چوب

میزان تیز بودن مغار:

روش های مختلفی برای تست میزان تیزی مقار مانند برش یک تار مو، برش یک جسم نازک مثل کاغذ و … وجود دارد، ولی این روش ها هم تیزی نوک مغار را به درستی نشان نمی دهد و یک مغار تیز باید بتواند با یک ضربه دست یا یک ضربه نرم چکش به راحتی یک لایه از چوب را در تمام سطح نوک و لبه تیز خود بدون هیچ ایراد و پرتی، بردارد و خوردگی و ناهمواری هم وجود نداشته باشد.

در این مقاله، با نحوه ی کار با مغار آشنا شدیم و روش های تیز کزدن آن را شرح دادیم و دیگر می دانیم که برای استفاده از آن باید به چه نکاتی دقت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *