آموزش ابزارآلات

راهنمای خرید دریل بتن کن

دریل بتن کن

یکی از مهم ترین و ضروری ترین ابزارها در عملیات عمرانی و صنعت ساختمان سازی، دریل بتن کن می باشد و کاربرانی که در این صنعت با بتن و تخریب آن سر و کار دارند، لازم و ضروری است که این ابزار را داشته باشند.

این ابزار کاربردی، برای انجام کارهایی مانند تخریب و حفاری مورد استفاده قرار می گیرد و در حین استفاده از آن باید به ایمنی آن هم توجه داشته باشید، زیرا هر کدام از آن ها، خصوصیات و عملکردهای خاص خود را دارند.

این ابزارها، دارای نوعی عملکرد ترکیبی می باشد و به غیر از خاصیت تخریب دارای حالت چرخشی هم هستند و برای ضربه زدن به پیستون مجهز می باشند و به همین جهت قدرت تخریب در آن‌ها بالا می‌ رود و به وسیله ی نوع مکانیزمی که دارند، حفاری‌ های بسیار بزرگی را انجام می دهند.

بتن کن‌ها به وسیله ی مکانیزم مته و قلم گیر پیشرفته تخریب را انجام می دهند و نوع دسته بندی آن ها هم بر مبنای وزن و نوع قلم گیر در آن ‌ها است.

دریل بتن کن چیست

این دریل، یک نوع چکش برقی سنگین و قدرتمند است و در عملیات‌های عمرانی و تخریب ساختمان‌ها، انواع دیوار، بتن و همچنین برای کندن آسفالت سطح خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ابزار، دارای قدرت بالایی می باشد و به همین دلیل می تواند پروژه های حفاری را بدون هیچ عیب و نقصی انجام دهد و شامل دسته بلند فلزی و بدنه سنگین باشد و کاربران می توانند با عمود کردن آن به محل مورد نظر، نیروی بسیار زیادی به نقطه مورد نظر وارد کنند و در نتیجه تخریب را انجام دهند.

به این نکته توجه داشته باشید که کاربران برای کار با این دستگاه، باید دارای قدرت بدنی بالایی باشند و در غیر این صورت می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی در حین کار با چکش تخریب به آن ها وارد شود و یا اینکه باعث ایجاد جراحت در آن ها شود.

این دستگاه، به وسیله ی ضربات وارد شده از سوی چکش، عملیات تخریب را انجام می دهد و اندازه گیری واحد سنجش قدرت چکش‌های تخریب، بر اساس تعداد ضربات وارده شده به نقطه ی مورد نظر در هر دقیقه است.

این دریل ها، بر اساس وزنشان هم دسته بندی می شوند و برای انجام عملیات‌های تخریب بزرگ، از چکش‌های تخریب صنعتی استفاده می‌شود. این میزان سرعت ضربات در بعضی از مدل ها قابل تنظیم است و توسط آن‌ها می‌توان میزان قدرت را به نسبت محل کار تنظیم کرد.

انواع دریل بتن کن

انواع دریل بتن کن در کار با مصالح

کاربرد دریل بتن کن

استفاده از این دریل ها، باعث می شود که از نیروی دست برای کندن و برداشتن بتن ها استفاده نکنیم و کاربران به راحتی و با استفاده از آن ها می توانند هر نوع بتن با هر میزان ضخامت را در کوتاه ترین زمان تخریب کنند.

همچنین، برای سوراخ کاری دیوارهای بسیار سخت و تخریب ستون‌های بتنی از این دستگاه استفاده می شود و پیمانکاران هم در نصب تاسیسات ساختمانی از آن استفاده می‌کنند.

به دلیل کاربرد فراوانی که این دستگاه ها دارند، باعث شده است که افراد برای هر نوع سوراخ‌ کاری و تخریب از آن استفاده کنند. در ذیل کاربردهای مختلف این دستگاه را بیان می کنیم:

قابلیت سوراخ‌کاری:

دارای قابلیت سوراخ کاری با تراکم و استاندارد بالا می باشد و برای سوراخ کاری با تراکم و استاندارد بالا، قطرهای متفاوت در اجسامی مانند فلز و چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

قابلیت تخریب:

برای ایجاد حفره و تخریب لازم است که از یک مکانیزم چکشی‌ استفاده کنید و این دستگاه دارای این قابلیت می باشد و با ایجاد ضربه‌هایی سخت به محل هدف کار تخریب را انجام می دهد.

قابلیت سوراخ‌کاری چکشی:

برای ایجاد تخریب و یا سوراخ هایی در بتن ها، می توانید از این دستگاه استفاده کنید و دارای دو حالت چکشی و چرخشی با هم می باشد.

انواع بتن کن‌ها

این دستگاه ها با توجه به نوع مته گیر و وزنشان، دسته بندی می شوند و به همین دلیل دو نوع بتن کن که شامل: بتن کن چهار شیار و بتن کن پنج شیار می‌باشد در بازار وجود دارد.

  • چهارشیار: مجهز به سیستم SDS PLUS
  • پنج شیار: مجهز به سیستم SDS MAX

همچنین، بر اساس حالت های مختلفی که دارند نیز به سه دسته مجزا تقسیم می شوند:

  • تک حالته: فقط دارای حالت چکشی می باشد.
  • دو حالته: دارای حالت های چکشی و چکشی-چرخشی می باشد.
  • سه حالته: دارای حالت های چکشی و چکشی-چرخشی و حالت چرخشی می باشد.

به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که، بتن کن های چهارشیار هم می توانند دو حالته و هم سه حالته باشند و بستگی به نوع کاربری آن ها قابل انتخاب می باشند.

انواع دریل بتن کن

انواع دریل بتن کن در کار ساختمانی

رعایت نکات ایمنی در زمان استفاده از دریل ها

در زمان استفاده از این دستگاه هم مانند دیگر دستگاه ها، باید یک سری نکات مهم را در نظر داشته باشید و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • این بتن کن ها، دارای وزن بالایی می باشند و کاربرانی که از آن ها استفاده می کنند، باید توانایی کنترل و نگه داری از آن را داشته باشند.
  • در زمان استفاده از دستگاه و انجام عملیات تخریب، باید استفاده از تجهیزات ایمنی مانند عینک، دستکش، ماسک، محافظ گوش و لباس مناسب استفاده کنید.
  • علت و زمان انجام عملیات تخریب باید حتما اطلاع داده شود تا فرد دیگری در محل حضور نداشته باشد.
  • برای داشتن یک عملیات تخریب بسیار موفق، باید نسبت به نقطه ی مورد نظر سعی کنید کمی زاویه دار بایستد.
  • برای داشتن یک عملیات بدون عیب و نقص، باید در موقع کار کردن با چکش تخریب به صورت مداوم و ثابت به دستگاه فشار بیاورید.
  • قبل از کار کردن با این دستگاه ها، بهتر است که فیوزی را که می‌خواهید برای برق از آن استفاده کنید را به یک محافظ مجهز کنید.
  • به این نکته دقت داشته باشید که، بزرگی کابل‌های برق این دریل‌ها، برای اپراتور دست و پاگیر می شود و خطراتی را به همراه دارد.
  • قبل از شروع کار، از عدم وجود هرگونه لوله آب، گاز و کابل برق در آن منطقه ی مورد حفاری اطمینان داشته باشید، زیرا حفاری کردن روی کابل‌های برق بسیار خطرناک است.

مهم ترین فاکتورها ی خرید بتن کن

برای داشتن انتخاب یک بتن کن خوب باید به یک سری از فاکتورها توجه داشته باشید، و سپس با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید، اقدام به خرید کنید. در ذیل این نکات را بیان می کنیم:

قدرت و توان الکتریکی:

موتور، تعیین‌ کننده‌ قدرت و سرعت دستگاه برحسب وات می باشد و هر چقدر که این عدد بیشتر باشد، قدرت دستگاه بالاتر است و موتورها در دو نوع ساده و گیربکسی می باشند.

نوع مته :

نوع مته این دستگاه ها ممکن است چهارشیار SDS PLUS یا پنج شیار SDS MAX باشد و نوع چهارشیار تا مته ۳۲ میلی متری و نوع پنج شیار از مته ۳۴ میلی متر به بالا را پشتیبانی می کند.

نوع قلم:

معمولا قلم های بتن کن های پنج شیار قطورتر و قلم های بتن کن های چهار شیار نازک تر و کمی سبک تر می باشند.

وزن:

بتن کن های دو کاره و بیشتر نوع سه کاره آن در وزن های ۳، ۵ و ۷ کیلویی تولید می شوند و نوع تک کاره که فقط کار تخریب را انجام می دهند، دارای وزن های ۶، ۱۱، ۱۵، ۱۷ و ۳ کیلویی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *