آموزش ابزارآلات

تفاوت کارواش ذغالی با دینامی

تفاوت کارواش ذغالی با دینامی

کارواش، یک دستگاه برای شستشو است و آب را به وسیله ی یک نازل، با فشار بالا بر روی سطح مورد نظر می پاشد و با این کار، آلودگی و جرم از روی سطح پاک می شود و در انواع مختلف و برای کارهای متفاوت تولید و طراحی شده است.

استفاده از این دستگاه، باعث صرفه جویی در وقت می شود و زمان کمتری را صرف شستشو و نظافت می کنید و با توجه به قدرت موتور برای مصارف کوچک و خانگی تا مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دستگاه ‌ها با توجه به نوع موتور، به دو دسته ی کارواش با موتور ذغالی و کارواش با موتور دینامی تقسیم ‌بندی می‌شود و تفاوت آنها هم در قدرت موتور، ابعاد دستگاه، نوع موتور و… می باشد.

برای داشتن یک انتخاب مناسب، باید تفاوت کارواش ذغالی و دینامی را بدانید و بعد با توجه به کاربرد هر کدام مناسب ترین را انتخاب کنید.

کارواش دینامی و ذغالی

در ابتدا باید با انواع کارواش دینامی و ذغالی آشنا شویم و تفاوت های هر کدام از این کارواش ها بشناسیم.

در ذیل کاربرد و تفاوت های هر کدام از این کارواش ها را توضیح می دهیم:

آموزش اجزا و آشنایی با موتور القایی و ذغالی

کارواش دینامی

دینام، یک وسیله همراه با کاربردهای بسیار زیادی مانند خوردوها می باشد و به دو نوع موتور القایی تک فار و موتور القایی سه فاز تقسیم می شود و اختلاف آن ها در تعداد سیم پیچ ها و اجزای داخلی با یکدیگر می باشد. برای درک بهتر عملکرد آن ها در کارواش ها باید اجزای آن را کاملا بشناسید:

استاتور:

استاتور یکی از قسمت های مهم دینام می باشد و به آن بالشتک هم می گویند و دارای دو قسمت هسته و سیم پیچ می باشد.

چندین لایه ی آهنی نازک شیاردار و عایق شده به وسیله ی پرچ یا خار روی هم، در قسمت هسته قرار می گیرند و شکل یک حلقه ی دایره ای شکل توخالی را ایجاد می کنند و دسته ی سیم پیچ ها درون آن حلقه جای گذاری می شوند.

جنس این سیم پیچ ها معمولا از جنس مس و یا آلومینیوم می باشد و به صورت دسته ای در لابه لای شیار های هسته پیچیده شده اند.

هر دسته از این سیم پیچ ها در سه و یا چهار نقطه به یکدیگر متصل می شوند و تعداد این سیم پیچی ها و جنس آن ها در هر دسته باعث ایجاد تنوع در موتور های دینامی شده است.

کارواش دینامی

کارواش دینامی و اجزای موتور آن

روتور:

روتور یک قطعه ی مغناطیسی است و نام دیگر آن، آرمیچر می باشد و در مرکز دینام قرار می گیرد و انرژی مغناطیسی تولید می کند.

این قطعه، دارای یک محور اصلی با نام دیگر شفت می باشد و معمولا از جنس فولاد است. به صورت یک پوسته ی آهنی و مانند تکه های مستطیلی روی محور اصلی قرار می گیرد، است.

به این نکته توجه داشته باشید که، در بسیاری از آرمیچرهای موتورهای القایی، سیم پیچی وجود ندارد و به صورت هسته ای می باشند.

رگلاتور:

رگلاتور، یکی دیگر از قسمت های موتور دینامی می باشد و جریان ورودی به آرمیچر را کنترل می کند.

توان الکتریکی تولید شده به وسیله ی استاتور، به نیروی مغناطیسی تولید شده توسط آرمیچر وابسته است و تاثیر غیر مستقیم در توان خروجی دستگاه و کنترل جریان ورودی به آرمیچر یا همان روتور را دارد.

واحد یک سو کننده:

نام دیگر این واحد، دیود می باشد و جریان خروجی متناوب استاتور و جریان AC با عبور از این دیود ها به جریان ثابت DC تبدیل می شود.

در دینام ها، تعداد این دیودها به تعداد خروجی ها از استاتور متفاوت می باشد و به دلیل عبور جریان با دمای بالا، دیود ها را بر روی صفحات خنک کننده هیت سینک نصب می کنند.

موتور ذغالی:

موتورهایی که دارای ذغال هستند، به نام موتور ذغالی معروف می باشند و دارای شباهت بسیاری به موتورهای القایی هستند، ولی تفاوت های کمی هم دارند.

یکی از این تفاوت ها، روتور و یا آرمیچر است، زیرا در مدل ذغالی آرمیچر دارای سیم پیچی می باشد، ولی آرمیچر در موتورهای دینامی بیشتر به صورت هسته ای است.

کموتاتور یکی از اجزای موتورهای ذغالی است و وظیفه ی اصلی آن، انتقال جریان بین قسمت ثابت و متحرک به وسیله ی ذغال و تغییر جهت جریان خروجی روتور است.

نحوه عملکرد موتور دینامی (القایی) در کارواش

یک کارواش، دارای قسمت های مختلفی مانند: موتور، پمب آب، شلنگ فشار قوی، نازل و…. می باشد و این موتور می تواند، پمپ آب را به حرکت در آورد.

در زمان استفاده از موتور دینامی، جریان AC بعد از عبور از استاتور به نیروی الکترومغناطیس تبدیل می شود و بعد بر اثر میدان های متقابل روتور و استاتور، روتور شروع به چرخش می کند و موتور دستگاه کارش را آغاز می کند. در این حالت، انرژی الکتریکی باعث حرکت مکانیکی و فشار آب خروجی می شود.

نحوه عملکرد موتور دینامی (القایی) در کارواش

نحوه عملکرد موتور دینامی (القایی) در کارواش و کار با آن

نحوه عملکرد موتور ذغالی در کارواش

موتور ذغالی در این کارواش، جریان مستقیم را به روتور منتقل می کند و همین موضوع باعث تماس مستقیم ذغال با روتور درحال چرخش می شود، ولی باید به مشکلات بسیاری مانند: افزایش اصطکاک، جرقه الکتریکی و… دقت داشته باشید.

تفاوت کارواش ذغالی و دینامی

وجود ذغال، همین جز کوچک باعث ایجاد تفاوت هایی در کارواش ذغالی با دینامی می شود. در ادامه این تفاوت ها را به همراه علت های آن ها بررسی می کنیم:

طول عمر:

در کارواش های ذغالی، اصطکاکی که بین روتور و ذغال ایجاد می شود، باعث فرسایش بیشتر و کاهش طول عمر نهایی دستگاه هم می شود.

صدا و لرزش:

با توجه به وجود ذغال و تماس آن با روتور در کارواش های ذغالی، به دلیل تماس ذغال با روتور صدا و لرزش بیشتری ایجاد می شود و همچنین باعث افزایش اصطکاک می شود و در صورت افزایش اصطکاک دو قطعه، دچار سایش و صدای بیشتری تولید می شود.

عدم وجود ذغال، در کارواش های دینامی باعث کاهش اصطکاک و درنتیجه کاهش فرسایش و صدا و لرزش کمتر می شود.

توانایی و قدرت:

کارواش های دینامی دارای قدرت بیشتری هستند، زیرا همین اصطکاک بین ذغال و روتور در دور، بالا باعث هدر رفتن انرژی و گرم شدن موتور می شود و در نتیجه طول عمر موتور کاهش پیدا می کند و توانایی و قدرت آن هم کم می شود.

اندازه و وزن:

ساختار موتورهای دینامی پیچیده تر می باشد و به همین دلیل، اندازه و وزن بیشتری هم دارند، ولی کارواش های ذغالی اندازه و وزن کمتری دارند. به همین دلیل به راحتی قابل حمل و جابه جایی می باشند.

هزینه تعمیرات:

داشتن گارانتی باعث کاهش، هزینه های جانبی می شود و در کارواش های ذغالی به دلیل فرسایش بیشتر تعداد دفعات مورد نیاز برای بررسی و تعمیر بیشتر است، ولی هزینه این تعمیرات و بررسی کم می باشد، ولی به دلیل پیچیدگی در کارواش های دینامی هزینه ی تعمیرات زیاد است، ولی باید توجه داشته باشید که خیلی کم نیاز به تعمیر پیدا می کنند.

میزان استفاده از آب:

مصرف آب در کارواش دینامی، به دلیل قدرت بالاتر موتور، بیشتر است و در نتیجه منجر به مصرف بیشتر آب می شود.

راهنمای خرید کارواش ذغالی یا دینامی

راهنمای خرید کارواش ذغالی یا دینامی

راهنمای خرید کارواش ذغالی یا دینامی

برای خرید کارواش ذغالی و یا کارواش دینامی باید نکات ذکر شده در ذیل را مورد توجه قرار دهید:

  • توان و قدرت کارواش
  • فشار آب ورودی و خروجی دستگاه
  • حجم آب خروجی
  • نوع موتور
  • مدت زمان روشن بودن دستگاه
  • میزان توانایی مکش دستگاه
  • موجود بودن لوازم و قطعات جانبی دستگاه
  • نوع شلنگ و لانس
  • میزان دمای آب قابل استفاده در کارواش
  • نوع مواد شوینده قابل استفاده
  • قیمت مناسب
  • مارک و برند بودن دستگاه

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، کارواش ذغالی و یا دینامی دارای تفاوت هایی می باشند، ولی با توجه به این تفاوت ها هر کدام از آن ها دارای مزیت ها و کاربرد های مخصوص به خود می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *