آموزش ابزارآلات

راهنمای خرید دم باریک

راهنمای خرید دم باریک

دم باریک، یکی از پر مصرف ترین ابزارهای مورد استفاده برای انجام کارهای فنی و برق کاری می باشد و برای انجام امور مختلف خانگی، صنعتی و حرفه ای بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

در زمان کار کردن با وسایل الکترونیکی و برقی، بسیار زیاد از این ابزار استفاده می شود و به وسیله ی آن می توانید به ریزترین قطعات دسترسی داشته باشید و به راحتی اقدام به باز و بسته کردن پیچ ها در مکان های دشوار کنید و یا اینکه آن ها را جا به جا کنید.

این ابزار، از نظر ظاهری شبیه به انبر دست می باشد و تفاوت آن هم در قسمت آرواره هایش می باشد و برای نگه داشتن و بریدن سیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرانی که با کارهای برقی سروکار دارند، بیشتر از این ابزار استفاده می کنند و به وسیله ی آن هم می توانند سیم ها کابل ها را برش بزنند.

موارد استفاده از دم باریک

از دم باریک، برای انجام امور مختلف ذکر شده در ذیل هم استفاده می شود:

  • خم کاری های ظریف
  • حالت دادن به سیم هایی از جنس مفتولی
  • انجام کارهای الکتریکی
  • نگه داشتن قطعاتی با سایز کوچک
  • بریدن سیم های قرار گرفته در مکان های سخت و دور از دسترس
  • بریدن سیم و نگه داشتن قطعات در مکان های شلوغ که به دلیل کمبود فضا امکان استفاده از انبردست برای انجام این کارها میسر نمی باشد.
  • استفاده در جواهرسازی برای نگه داشتن قطعات ظریف در ساخت جواهر
  • خم کردن پایه و سازه های نازک مکانیکی
  • درآوردن پایه ها و پین ها و پیچاندن سیم های مفتولی
موارد استفاده از دم باریک

موارد استفاده از دم باریک در کار

راهنمای انتخاب دم باریک مناسب

چنانچه قصد انتخاب و خرید انواع دم باریک ها را دارید بهتر است که به نکات و موارد ذکر شده در ذیل توجه داشته باشید:

انتخاب صحیح نوع دم باریک

با توجه به تنوع بسیار زیادی که این ابزار دارد، بهتر است قبل از انتخاب، نوع نیاز خود را مشخص کنید و با توجه به آن بهترین و کاربردی ترین را انتخاب کنید.

توجه به جنس دسته دم باریک

نوع جنس استفاده شده در این ابزار اهمیت بسیار زیادی دارد و طراحی قسمت دسته و ارگونومیک بودن آن هم بسیار مهم است و کاربران در طولانی مدت و استفاده ی زیاد از این ابزار نباید احساس خستگی کنند و باید بتوانند کار خود را با دقت و سرعت بالایی انجام دهند.

برای عایق کردن دسته، دارای یک روکش پلاستیکی می باشد و این روکش باعث ایمنی بیشتر و ضد لغزش بودن برای کاربران در حین کار می شود.

طول فک دم باریک

یکی دیگر از نکات مهم و مورد توجه، طول فک دم باریک می باشد و با توجه به تناسب نوع نیاز و زمینه کاری که دارید باید مدل و نوع مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

برای انجام کارهای جواهر سازی، دم باریک هایی دارای طول فک باریک تر مناسب می باشد و در مشاغل صنعتی مانند تعمیر خودرو، دم باریک هایی با فک صنعتی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای انتخاب دم باریک مناسب

راهنمای انتخاب دم باریک مناسب در جعبه ابزار

توجه به وزن و ابعاد دم باریک

یکی دیگر از نکات مهم در زمان انتخاب، اندازه و وزن دم باریک می باشد و برای انجام کارهای ظریف و حساس باید دم باریکی با وزن متناسب و سایز ایده آل تهیه کنید.

توجه به برند

برندهای مختلفی در سطح دنیا وجود دارد و دارای دم باریک های متنوعی می باشند هر یک از این برندها برای بالا بردن سطح کیفی محصولات خود در تلاش هستند.

باید به برندهای متفرقه هم توجه زیادی داشته باشید، زیرا این برندهای متفرقه برای داشتن سود بیشتر از مواد و متریال های نامرغوب استفاده می کنند و بهتر است که برای انتخاب و داشتن یک دم باریک مناسب و کاربردی به دنبال برندهای متفرقه برای قیمت پایین تر آن ها نباشید.

توجه به میزان باز شدن دهانه دم باریک

هر یک از دم باریک های موجود در بازار، دارای میزان مشخصی برای باز شدن دهانه ی فک می باشند و حداکثر این میزان بر روی بسته بندی محصول درج می شود.

با توجه به نوع کار مورد نظر و کاربردی لازم، می توانید اقدام به انتخاب و خرید دم باریک مناسب کنید.

انواع دم باریک

با توجه به مطالبی که در بالا بیان کردیم، دم باریک دارای انواع مختلفی برای کاربردهای متفاوت تولید و روانه ی بازار می شوند و در ذیل آنها را بیان می کنیم:

دم باریک دم پهن

این مدل دم باریک، دارای شباهت بسیار زیادی به انبر دست می باشد و فقط در قسمت فک، کمی نازک تر است و در مواردی که برای انجام کارها نمی توان از انبردست استفاده کرد از این نوع انبر استفاده می شود.

دم باریک دم سوزنی

دم باریک دم سوزنی، یکی از انواع رایج، کاربردی و پر فروش می باشد و دارای فک های بسیار باریک و سوزنی شکل می باشد و برای نگه داری سیم هایی که در مکان های غیر قابل دسترس قرار گرفته اند مورد استفاده قرار می گیرد.

دم باریک دم گرد

این مدل دم باریک، معمولا برای درست کردن حلقه های گرد زنجیری و مشاغل جواهر سازی استفاده می شود.

دم باریک دم کج

این مدل از دم باریک ها، دارای دهانه‌ با زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه می باشد و به همین دلیل به آنها دم باریک های دم کج می گویند و در مکان هایی که برای انجام کارها، امکان استفاده از دم باریک های معمولی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دم باریک

انواع دم باریک با توجه به ویژگی های فیزیکی

همان طور که در این مقاله بیان کردیم، دم باریک یکی از پرکاربردترین انبرهای موجود در بازار می باشد.

دارای ظاهری شبیه به انبردست، ولی با فکی کشیده تر و باریک تر می باشد و برای انجام کارهای مختلف در اختیار کاربران برای انجام کارهای مختلفی مانند: تعمیرات و مونتاژ صنایع الکترونیکی، مکانیکی و برقی مورد استفاده قرار می گیرند.

به وسیله ی این ابزار امکان قطع کردن، نگه داشتن و کشیدن سیم هایی که دسترسی محدودی دارند، فراهم می شود.

این محصول، به دلیل فک بلند و باریک یکی از بهترین ابزارها برای جداکردن و قطع کردن سیم در جاهای محدود و غیرقابل دسترس می باشد و دارای انواع مختلف دم پهن، دم کج، دم سوزنی و دم گرد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *