آموزش ابزارآلات

تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟ مقایسه مزایا و معایب

تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟ مقایسه مزایا و معایب

برای نظم دادن به سیستم های کابل‌ کشی به یک سری تجهیزات مانند داکت و ترانک نیازمند می باشید و به وسیله ی آن ها می توانید مسیرهای مختلف کابل کشی را نظم دهید و سیم و کابل های مختلف را در این مسیرها جای دهید.

تفاوت داکت و ترانک هم برای کاربرد هر کدام از آن ها می باشد و در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مانند شرکت‌ها و ادارات برای نگه داری و نظم دادن به کابل ها از آن ها استفاده می شود.

ترانک و یا ترانکینگ چیست

در واقع، ترانک مانند یک قاب بسته طراحی شده است و برای ساخت آن از متریال PVC و ABS استفاده شده است و کابل‌ها از درون آن عبور می کند و باعث ایجاد نظم دهی می شود و در این صورت به غیر از نظم دهی، کابل ها هم دچار آسیب نمی شوند.

این وسیله به صورت شاخه های دو متری همراه با متریال پلاستیکی و فلزی طراحی و در بازار ارائه شده است و از مهم ترین آن ها می توان به ترانک دیواری، ترانک دفنی، ترانک ستونی اشاره کرد و هر کدام از آن ها دارای وظیفه ی خاص خود می باشند.

ترانک و یا ترانکینگ چیست

ترانک و یا ترانکینگ چیست

داکت چیست

داکت، یک محفظه ی پلاستیکی در انواع مختلف و رنگ بندی گوناگون می باشد و برای انتقال کابل و سیم درون دیوار و کف استفاده می شود و معمولا برای عبور شبکه ها از آن ها استفاده می کنند.

این وسیله معمولا به صورت ضد آب طراحی و تولید می شود و با توجه به نیازتان می توانید نمونه ای از آن ها را انتخاب و خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که تعداد کابل و قطر آن‌ها در اندازه ی داکت تاثیر بسیار زیادی دارد.

این داکت ها، دارای انواع مختلفی مانند: داکت ساده، داکت شیاردار، داکت پارتیشن‌دار، داکت قرنیزی و داکت کف خواب می باشند و هر یک از آن‌ها هم ویژگی و کاربردهای مخصوص به خود را دارد.

تفاوت بین داکت و ترانک

همانطور که در بالا هم ذکر کردیم، با توجه به کاربرد داکت و ترانک، دارای تفاوت هایی می باشند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

  • داکت مانند یک کانال پلاستیکی می باشد و برای نظم دادن و دقیق نگه داشتن کابل ها و سیم ها مورد استفاده قرار می گیرد و این سیم ها و کابل ها درون آن جای میگیرد.
  • ترانک، دارای قابلیت نصب کلید و پریز می باشد و به وسیله ی کابل‌های داخل ترانک، تمام ادوات شبکه و برق می توانید را به یکدیگر متصل کنید.
  • داکت‌ها، دارای سایزبندی‌های کوچک می باشند، ولی ترانک دارای سایزبندی‌های بزرگ ‌تر تهیه شده اند و به همین دلیل بزرگ تر بودن، دارای استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به داکت می‌باشند.
  • برای داشتن مقاومت باید به برندهای سازنده ی آن هم توجه داشته باشید، ولی به صورت کلی مقاومت ترانک نسبت به داکت بیشتر می باشد و دارای انواع نسوز، ضد آب و … است.
  • ترانک‌ها دارای انواع ادوات مختلف همراه با اتصالات زیادی مانند زاویه‌ها، درزگیرها و … موجود هستند، ولی داکت‌ها دارای تنوع زیادی نمی باشند.
  • هزینه ی نصب ترانک، به دلیل کیفیت، تجهیزات و ادوات متنوعی که در این محصول مورد استفاده قرار گرفته شده است، از داکت بیشتر می باشد.
تفاوت بین داکت و ترانک

تفاوت بین داکت و ترانک در چیست

مزایای استفاده از ترانک

برای استفاده از داکت و یا ترانک، باید با مزایای آن ها آشنا شوید، در ذیل مزیای استفاده از ترانک را بیان می کنیم:

  • به وسیله ی ترانک، بهتر می توانید کابل ها را مدیریت کنید.
  • در برابر پوسیدگی، ضربه، فشار و … از کابل ها محافظت می کند.
  • گاهی برای کاهش دادن میزان نویز، از این وسیله استفاده می کنند و کابل‌های شبکه را در کنار یکدیگر قرار می دهند.
  • زمانی که کابل ها زیادی باشند امواج الکترومغناطیس افزابش پیدا می کند و از نصب پارتیشن استفاده می شود و تمامی کابل ها را از یکدیگر جدا می کنند.
  • زمانی که کابل ها افزایش پیدا می کنند، بی نظمی در مجموعه به وجود می آید و استفاده از این وسیله در شبکه بسیار واجب و الزامی می شود و ترانک را می توانید به راحتی نصب کنید و حجم بالایی از کابل را درون آن قرار دهید.
  • اگر چنانچه، داخل بعضی از سازه ها سیم کشی از داخل نداشته باشد و شرایط خراب شدن دیوار هم وجود نداشته باشد، بهتر است که از ترانک استفاده کنید.

نصب داکت و ترانک

برای نصب هر کدام از این دو وسیله و استفاده ی بهینه از هر کدام از آن ها، به این نکته توجه داشته باشید که معمولا نصب ترانک در بازار دارای هزینه ی بیشتری می باشد و در مقابل، هزینه ی نصب داکت کمتر است.

فرایند نصب داکت، راحت تر انجام می شود و برای نصب ترانک به پیچ و رولپلاک نیاز می باشد.

کاربرد داکت

داکت‌ یک نوع کانال سیم کشی و مستحکم از جنس پلاستیک و یا فلز می باشد و معمولا برای کابل‌ها و سیم‌ها به ‌صورت محفظه‌های الکتریکی و برای سامان‌دهی و محافظت از آن ها در تأسیسات ساختمانی داخلی و نیز در تابلوهای برق مورد استفاده قرار می گیرد.

داکت ها باعث ایجاد یک مسیر مشخص و محافظت شده برای سیم ها و کابل ها به وجود می آورند و در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و حیوانات جونده از آن ها محافظت می کنند.

این داکت ها، دارای کربردهای مختلفی می باشند و به همین دلیل از مواد مختلفی مانند: پلاستیک، فولاد ضد زنگ و … ساخته می‌شوند و برای مدیریت کابل برق ساختمان‌ها، منازل و ادارات نیز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلف ترانک

انواع مختلف ترانک و کاربرد آنها

انواع مختلف ترانک

از این وسیله، برای مدیریت کابل ها استفاده می شود و در آن لولاها و یا دریچه هایی تعبیه شده است و در صورت نیاز می توانید به انواع پریز و درگاه برق و شبکه دسترسی داشته باشید و به همین دلیل دارای انواع مختلفی می باشند:

  • ترانک دیواری: برای ساختمان ها و اداره ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ترانک دفنی: به صورت توکار و دفنی معمولا در زیر سقف های کاذب می باشد و معمولا در سیستم های فشار قوی و فشار ضعیف، تلفن و شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ترانک ستونی: در اتاق های همایش، سالن های کنفرانس، محیط های آموزشی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از ترانکینگ

  • راحت تر کردن مدیریت کابل ها.
  • در برابر پوسیدگی، خوردگی، وارد شدن ضربه، فشار و … از کابل ها محافظت می کند.
  • دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد و بر روی این تجهیزات می توانید از کلید و پریز شبکه و … نیز استفاده کنید.
  • برای کاهش دادن میزان نویز دریافتی، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • با زیاد شدن کابل در یک مجموعه، امواج الکترومغناطیسی نیز افزایش پیدا می کند. به کمک ترانینگ و نصب پارتیشن می توانید تمامی کابل ها را از هم جدا کنید.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، داکت و ترانک برای زیباسازی و نظم بخشیدن به یک مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله ی آن ها، کنترل کردن و مدیریت سیم‌ ها بسیار راحت تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *