آموزش ابزارآلات

نکات مهم درباره باتری ابزارآلات شارژی و انواع آن ها

نکات مهم درباره باتری ابزارآلات شارژی و انواع آن ها

باتری های شارژی، از قطعات بدون سیم و یا شارژی هستند و نحوه ی عملکرد و رعایت نکته های مهم در استفاده از این باتری اهمیت بسیار زیادی دارد. در صنایع مختلف از این باتری ها استفاده می شود و برخی از آن ها با برق ۲۲۰ ولت مستقیم (AC) و برخی دیگر با کمک باتری‌های شارژی (DC) فعالیت می کنند.

این ابزارآلات شارژی، دارای قدرت و یا کیفیت کافی لازم برای استفاده در فعالیت‌های سنگین را ندارند و یا عمر مفید آن ها بسیار کمتر از ابزارهای دیگر می باشد.

ابزارهای برقی، با کیفیت تر هستند و عمر بالاتری دارند، ولی در شرایطی که برق مستقیم وجود داشته باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد. ابزارآلات شارژی برای استفاده، دارای محدودیتی نیستند و به راحتی و در هر محیطی می توانید از آن ها استفاده کنید.

باتری چیست

باتری، یک قطعه‌‌ ی مهم است و از یک یا چند سلول الکتروشیمیایی با اتصالات خارجی تشکیل شده است و از آن برای تأمین انرژی دستگاه‌های الکتریکی مانند: چراغ‌ قوه، تلفن‌های همراه و خودروهای برقی استفاده می کنند. زمانی که یک باتری به یک بار الکتریکی خارجی متصل ‌شود، یک واکنش اکسایش، کاهش و واکنش دهنده‌های پر انرژی را به محصولات کم انرژی تبدیل می‌کند و اختلاف انرژی آزاد به عنوان انرژی الکتریکی به مدار خارجی تحویل می‌شود.

باتری های اولیه، جزء باتری های قلیایی هستند و برای فعال کردن چراغ قوه و بسیاری از دستگاه‌ های الکترونیکی قابل حمل قرار می گیرند. باتری های امروزه، دارای قابلیت شارژی می باشند و می‌ توانند چندین بار تخلیه و شارژ شوند. باتری‌های اسید، سرب در وسایل نقلیه تعبیه می‌شوند و باتری‌های لیتیوم، یون برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل مانند لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می گیرند.

باتری چیست

باتری چیست و ویژگی هایی دارد

انواع باتری

باتری ابزار آلات شارژی دارای انواع مختلف می باشد و در ذیل آن ها را توضیح می دهیم:

باتری لیتیوم- پلیمر

این نوع باتری، برای گوشی های هوشمند استفاده می شوند و کامل شده باتری های لیتیوم-یون هستند و از نظر خطر انفجار، سایز و وزن نسبت به نوع لیتیوم-یون، بهینه شده اند.

باتری نیکل- کادمیوم

این باتری ها، دارای عمر بالایی می باشند و قبل از شارژ مجدد، باید کاملا تخلیه و بعد از آن شارژ شوند. به دلیل قیمت پایین تر، طرفداران بیشتری دارند و نسبت به نوع لیتیوم- یون در مقابل ضربه قوی تر هستند. حدوداً ۸۰۰ بار قابلیت شارژ دارد. نسبت به نوع لیتیوم- یون وزن پایین تری دارند.

باتری نیکل- متال- هیدرید

این نوع باتری شبیه به مدل نیکل- کادمیوم است و برای شارژ مجدد باید خالی از شارژ باشد. حتی اگر، قصد رها کردن باتری را برای مدتی دارید، باید با شارژ خالی این اتفاق بیافتد. وزن و عمر کمتری و قیمت بالاتری دارد.

 باتری لیتیوم- یون

باتری ‌های لیتیوم- یون از پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع باتری های ثانویه می باشند و از قابلیت شارژ دوباره برخوردار هستند. در زندگی روزمره‌ کاربرد بسیر زیادی دارند و برای گوشی ‌های تلفن همراه، لپ تاپ ‌ها به عنوان باتری ابزارآلات شارژی مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع باتری ها برای ابزارآلات شارژی با برندهای معتبر مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند شارژ بیشتری را در خود نگه دارد و با ظرفیت مشابه با حداکثر توان و در مدت زمان بیشتری کار کنند.

این مدل باتری، نسبت به سایر باتری ها قیمت بالاتری دارد، ولی وزن و حجم کمتری به ابزار اضافه می کنند. تعداد دفعات شارژ آن ها هم به طور متوسط ۱۵۰۰ بار می باشد. زمان شارژکم تری دارند و دراصطلاح فست شارژ هستند.

 باتری لیتیوم- یون

باتری لیتیوم- یون و مشخصات آن

مزایای استفاده از باتری لیتیوم- یون

  • دارای سازگاری کامل با محیط زیست هستند و حتی در طبیعت به سادگی تجزیه می شوند.
  • وزن کم تری نسبت به انواع دیگر دارند.
  • دچار تأثیر حافظه نمی شود و به همین دلیل برای ابزارآلات شارژی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • دارای عملکرد مناسبی در دمای پایین و محیط های سرد، می باشند.
  • در صورت استفاده نشدن، مدت زمان دیرتری تخلیه بار در آن اتفاق می افتد.

معایب استفاده از باتری لیتیوم- یون

  • نسبت به دیگر مدل ها، دارای قیمت بالاتری می باشد.
  • در صورت قرار گرفتن در معرض اشتعال، دارای قابلیت انفجار می باشد.
  • عمر کمتر و یا یکسانی نسبت به انواع دیگر دارد.
معایب استفاده از باتری لیتیوم- یون

معایب استفاده از باتری لیتیوم- یون و مشکلات استفاده از آن

راهنمای نگه داری از باتری های لیتیوم- یون

  • به هیچ عنوان به این باتری ها ضربه نزنید و ضربه ی شدید باعث خراب شدن آن می شود.
  • معمولاً برندهای تولید کننده ابزار آلات شارژی، دو عدد باتری همراه محصول ارائه می دهند و معمولا کاربران هم از یکی از این باتری ها استفاده و باتری دیگر را به عنوان باتری یدک نگه داری می‌کنند و این کار باعث خراب شدن باتری می شود، زیرا یک باتری لیتیوم- یون در صورت عدم استفاده، خراب می شود.
  • بر اساس نظر برخی از کارشناسان، پوشاندن باتری در داخل کیسه نایلونی و نگه داری از آن در محیطی سرد مانند یخچال می توان از خراب شدن آن جلوگیری کند.
  • برای شارژ مجدد باتری، باید اجازه دهید که به صرت کامل شارژ آن به پایان برسد و دوباره آن را به صورت کامل شارژ کنید و در این حالت، باتری در بهترین حالت ممکن شارژ می شود.
  • کاتالوگ و دفترچه راهنمای ابزار شارژی را مطالعه کنید و از روش شارژ اولیه آن آگاه شوید. برخی از باتری ها نیاز دارند که در شارژ اولیه به مدت ۱۲ ساعت شارژ شوند و سپس آماده بهره گیری خواهند بود.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله و صحبت در مورد انواع باتری، پیشنهاد ما به شما این است که از باتری مناسب، حرفه‌ای و قدرتمند استفاده کنید و استفاده از یک باتری نامناسب و ضعیف باعث آسیب به ابزار شارژی شما می شود. باتری های ابزارآلات قابل شارژ، یک راه مناسب و مقرون به صرفه برای تامین انرژی آن ها هستند و نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام استفاده از این باتری ها در نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *