آموزش ابزارآلات

روش استفاده از جک روغنی

روش استفاده از جک روغنی

جک روغنی، یک وسیله برای بلند کردن ماشین و اجسام بزرگ می باشد و همچنین دارای کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف مانند خودرو و ساخت‌ و‌ ساز می باشد.

یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی که در زمان استفاده از این جک ها وجود دارد، وجود هوا در مخزن هیدرولیک آن‌ها می باشد و این مساله می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ورود هوا در زمان تعویض روغن هیدرولیک، تعویض قطعات داخلی دستگاه و… به وجود بیاید.

در جک‌های روغنی، برای بلندکردن بار یا وسیله ی نقلیه از روغن هیدرولیک استفاده می‌شود و دارای دو مخزن کوچک و بزرگ با سطح مقطع مختلف می باشند و زمانی‌ که کاربر به‌ وسیله ی اهرم قرار گرفته در دستگاه به جک نیرو وارد می‌کند، روغن هیدرولیک قرار گرفته در مخزن کوچک، به مخزن بزرگ منتقل می شود و به پیستون‌های این مخزن فشار وارد می‌کند و به همین وسیله باعث بلند شدن بار یا وسیله نقلیه مورد نظر می شود.

دقت داشته باشید که، در زمان حمل و جابه جایی جک مقداری هوا وارد بخش هیدرولیکی آن می شود و قبل از استفاده باید این مشکل را برطرف کنید.

مزایای جک روغنی

جک­های روغنی دارای مزایای بسیار زیادی هستند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

مقرون به صرفه

این جک ها به دلیل قیمت مناسبی که دارند مقرون به صرفه هستند و محبوبیت بسیار زیادی دارند و اگر چنانچه برای خرید جک بودجه ی کمی دارید، خرید جک روغنی یک گزینه ی بسیار عالی است.

وزن سبک

طراحی این جک ها به صورتی است که بسیار سبک هستند و بر خلاف دیگر انواع جک ­ها، به راحتی حمل می شوند و از مکانیک­های DIY برخوردار می باشند.

اندازه کوچک

این جک ها، دارای اندازه ی نسبتا کوچکی هستند و به راحتی و در هر فضایی بدون هیچ مشکلی قرار می گیرند و اگر برای استفاده دارای فضای کمی می باشید انتخاب این جک ها گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.

بسیار کارآمد

طراحی منحصر به فرد این جک ها به صورتی است که برای بلند کردن بار بسیار کارآمد هستند و بارهای سنگین را به راحتی از ۲ تن تا ۵۰ تن را بلند می کنند.

استفاده آسان

استفاده از این جک ها بسیار ساده و راحت می باشد و سیال استفاده شده در آن ها معمولا ماندگاری طولانی دارد و به همین دلیل به کارگیری آن بسیار راحت است.

 مزایای جک روغنی

مزایایو معایب جک روغنی

معایب جک روغنی

جک­های روغنی، با توجه به مزایای زیادی که دارند، معایبی هم دارند و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

نسبتاً ناپایدار

این جک ها، دارای بدنه ی باریکی هستند و به همین دلیل به راحتی واژگون می شوند و دیگر اینکه به دلیل اندازه ی کوچکی که دارند و وزن وسیله نقلیه در یک منطقه ی کوچک توزیع می­شود و آن را ناپایدار می­کند.

دارای حداقل ارتفاع بالابر

این جک ها، دارای حداقل ارتفاع بالابر هستند و این اندازه از جک­های کفی بیشتر است و برای کامیون‌ها و وسایل نقلیه همراه با فاصله ی زیاد از سطح زمین مناسب ‌تر هستند، ولی برای خودروهای دارای فاصله ی استاندارد با سطح زمین کمتر ترجیح داده می شوند.

نحوه ی کار با جک روغنی

برای استفاده از این جک ها، باید آن را در زیر وسیله ی نقلیه خود قرار دهید و بعد پیستون کوچک آن را به سمت خلاف جهت عقربه­های ساعت بچرخانید و ارتفاع پیستون را تنظیم کنید.

دقت داشته باشید که، جک روغنی دارای پمپاژ نرمی می باشد و این امکان را به شما می دهد که وسیله ی نقلیه ی خود را کاملا آهسته بالا ببرید، زیرا استفاده از این جک ها قابل اعتماد و ایمن می باشد و معمولاً از روغن یا مایع هیدرولیک برای ایجاد فشار کافی برای بلند کردن اتومبیل یا بار سنگین استفاده می­شود.

بر طرف کردن هوای وارد شده در جک روغنی

قبل از استفاده از این دستگاه، باید آن را مورد بررسی قرار دید و مقدار هوای وارد شده در بخش هیدرولیکی را چک کنید و در صورت وجود این مشکل آن را حل کنید.

برای این کار ابتدا شیر دستگاه را در جهت خلاف عقربه های ساعت باز کنید و دسته پمپ را چند مرتبه ی متوالی و به سرعت تکان دهید.

با انجام این کار هوای موجود در بخش هیدرولیکی دستگاه خارج می شود و جک برای استفاده آماده می گردد.

در این مرحله باید شیر دستگاه را که در جهت عقربه های ساعت چرخانده بودید حالا ببندید و سریعا دستگیره پمپ را تکان دهید.

در صورت حرکت دسته ی پمپ به وسیله ی بازوی جک، این وسیله آماده برای استفاده می باشد و در غیر این صورت لازم است این فرایند مجدداً تکرار شود.

بر طرف کردن هوای وارد شده در جک روغنی

بر طرف کردن هوای وارد شده در جک روغنی و تعمیر آن

دستورالعمل ها لازم در زمان بالا بردن جک روغنی

قبل از شروع به کار با این جک ها، ابتدا از وزن بار مورد نظر و تناسب آن با ظرفیت تعریف شده برای جک اطمینان پیدا کنید و برای این کار هم می توانید از دفترچه ی راهنما آن استفاده کنید و از محل دقیق جای گرفتن جک در زیر خودرو اطمینان پیدا کنید.

سپس جک را در زیر وسیله ی نقلیه جای دهید و دسته ی آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر کاملا محکم شود.

دقت داشته باشید که در زمان استفاده از این جک ها، اصلا به آن ها ضربه وارد نکنید و در تمام زمان و مسیر استفاده، جک در تماس کامل با وسیله نقلیه باشد و دقیقاً آن را در مرکز نقطه ثقل قرار دهید، این کار باعث بخش مساوی فشار بر روی جک می شود و دستگاه دیگر نمی لغزد.

با بالا و پایین کردن دسته جک، نشینمنگاه به کف وسیله ی نقلیه نزدیک می شود و وسیله از سطح زمین بلند می شود.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که، میزان ارتفاع خودرو از سطح زمین را مناسب با نیاز کاری که دارید تنظیم کنید و حتما یک وسیله مانند خرک را همراه با ظرفیت مناسب در زیر خودرو قرار دهید تا در زمان آزاد شدن جک، تحت فشار نباشد.

دستورالعمل های لازم در زمان پایین آوردن جک روغنی

برای پایین آوردن، ابتدا شیر دستگاه را به آرامی و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و با انجام این کار، وسیله ی نقلیه به حالت اولیه خود بر می گردد.

قبل از پایین آوردن جک، مقدار کمی آن را بالا ببرید تا بتوانید خرک را خارج کنید و بعد خورو را به آرامی پایین بیاورید. در این مرحله، جک را به آرامی از زیر وسیله نقلیه خارج کنید تا به خرک آسیبی وارد نشود.

تعویض روغن و سرویس جک سوسماری

آموزش تعویض روغن و سرویس جک سوسماری

تعویض روغن و سرویس جک سوسماری

فرایند تعویض روغن و سرویس این دستگاه ها به شرح ذیل می باشد:

  • تمیز کردن جک
  • باز کردن درپوش سیلندر
  • خالی کردن مایع هیدرولیک
  • تعویض مایع هیدرولیک
  • تعویض درپوش سیلندر
  • تست و آزمایش

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، جک روغنی برای بلند کردن وسایل نقلیه، در ساختمان سازی و در انواع سنگین تر در پالایشگاه ها و حفاری ها مورد استفاده قرار می گیرد و یک وسیله ی کاربردی در خودروها مخصوصا در خودروهای سنگین می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *