آموزش ابزارآلات

دریل گیربکسی چیست

دریل گیربکسی چیست

دریل، یکی از ابزار آلات بسیار پرکاربرد برقی است و برای انجام انواع سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف استفاده می شود و برای فنی کاران که در کارهای مختلف فنی مشغول به کار می باشند، یک وسیله ی ضروری محسوب می شود. این ابزار، بسیار کاربردی است و در مصارف صنعتی و خانگی برای سوراخ کردن، باز و بستن پیچ و مهره­ ها و سمباده­ کاری استفاده می شود و به دلیل نوک برش­دار دوار و چکش یا مته ی سوراخ کننده در دسته ی ابزار حفاری طبقه ­بندی می­شود.

دریل، دارای انواع مختلفی مانند: دریل چکشی، گیربکسی، ستونی، دریل پیچ­گوشتی شارژی، دریل شارژی و … است و انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق و یا باتری تامین می کنند و در صنعت و به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله در مورد دریل گیربکسی صحبت می کنیم:

دریل گیربکسی

طراحی دریل گیربکسی، به صورتی است که در آن یک گیربکس که عمدتا دو حالته می باشد، در جلوی موتور قرار داده می­­شود و به وسیله ی آن کاهش سرعت و افزایش قدرت ممکن می­شود. به دلیل ویژگی قدرت ضربه ­ای و چکشی که دارند، معمولا برای باز کردن پیچ، قلاویزکاری و سوراخ کاری با سرعت کم مورد استفاده قرار می­گیرد.

دارای سرعت در حدود ۲۸۰۰ دور در دقیقه می باشد و قطر مته­ کاری مته کاری که در سطوح مختلف مانند فلز، چوب و بتن انجام می دهد، متفاوت است. به عنوان مثال این قطر در فلز ۱۳ میلی­متر در چوب۳۰ میلی­متر و در بتن ۱۶ میلی­متر می­باشد.

وظیفه گیربکس در دریل

وظیفه گیربکس در دریل و آشنایی با آن

وظیفه گیربکس در دریل

گیربکس می تواند نیروی محرکه تولیدی توسط موتور را تغییر دهد و در گیربکس دریل مورد نظر شما، نوع چرخ دنده ها و تعداد آن ها تعیین کننده ی میزان انتقال قدرت و توان خروجی گشتاور نهایی می باشد. در واقع گیربکس سرعت و قدرت مورد نیاز را در خروجی دریل تنظیم می کند.

امروزه از این وسیله در تمام دریل ها حتی برخی از دریل های چکشی هم استفاده می شود و روند انتقال نیرو به وسیله ی گیربکس به این صورت است که، آرمیچر که وظیفه ی تولید قدرت را بر عهده دارد با درگیر شدن چرخ دنده های گیریبکس با آن، سرعت و قدرت تولید شده به وسیله ی آرمیچر به سه نظام دریل منتقل می شود و در اصل تفاوت دریل گیربکسی و چکشی در مدل و تعداد چرخ دنده های درون ساختار آن ها است.

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

یکی از عمده تفاوت های دریل گیربکسی و دریل چکشی تعداد چرخ دنده های به کار رفته در آن ها است و در دریل گیربکسی چرخ دنده های بیشتری دارد و یک محفظه ی مشخص در جلوی دستگاه وجود دارد و چرخ دنده ها به صورت پله ای درآن قرار داده شده اند. در اصل، تعداد بالای این چر دنده ها، باعث می شود که نیروی گشتاور خروجی بر روی سه نظام افزایش پیدا کند. در ذیل تفاوت بین دریل گیربکسی و دریل چکشی را بیان کنیم:

  • در دریل گیربکسی از چرخ دنده های بیشتری استفاده شده است و می توان دستگاه را به وسیله ی کلیدی در دو حالت دریل سرعتی و دریل قدرتی تنظیم کرد.
  • این دو حالت با یکدیگر، رابطه ی عکس دارند و زمانی که دریل را در حالت سرعتی قرار می دهیم، قدرت آن کمتر و زمانی که دریل را در حالت قدرتی می گذاریم سرعت کم تر است.
  • در دریل گیربکسی، چرخ دنده در محفظه ای جدا گانه قرار دارد و جنس آن محفظه از فلز است و به همین دلیل است که به دریل های گیربکسی، دریل های نیم تنه فلزی هم می گویند.
  • در دریل های چکشی این چرخ دنده ها در بدنه ی پلاستیکی خود دستگاه قرار دارند و محفظه جدا گانه ای وجود ندارد.
  • دریل گیربکسی، به دلبل چرخ دنده ی بیشتر، قدرت بالاتری و بر عکس دریل چکشی به علت به دلیل تعداد کمتر چرخ دنده، قدرت کمتری دارد.
تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی در عملکرد آن

تفاوت در کاربرد دریل گیربکسی و دریل چکشی

با توجه به اینکه، کاربرد اصلی تمامی دریل ها باز و بسته کردن پیج ها و سوراخ کاری است، ولی این دو دستگاه در ساختار و قدرت خود دارای چند اختلاف جزئی هستند. دریل های گیربکسی برای باز و بسته کردن پیچ های سخت و بزرگ در سطوح بتنی، سیمانی و سنگی و هم چنین سوراخ کاری در سطوح سخت مثل فولاد و آهن تا سطوحی با سختی متوسط مورد استفاده قرار می گیرد و از دریل چکشی فقط برای سوراخ کاری و یا باز و بسته کردن پیچ در سطوح با سختی متوسط استفاده می شود.

تفاوت در سه نظام و مته

تمامی فنی کاران که با انواع دریل کار می کنند، می دانند که دریل ها دارای دو نوع سه نظام اتومات و یا آچارخور می باشند و به طور دقیق نمی توان مشخص کرد که در دریل گیربکسی یا دریل چکشی کدام یک از این سه نظام ها استفاده می شود، ولی در دریل گیربکسی مته تا سایز ۱۳ و در دریل چکشی مته تا سایز ۱۰ مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت در وزن و حجم دو دریل

به طور دقیق نمی توانیم بگوییم که کدام نوع از این دریل ها نوع سبک تر است و یا حجم کمتری دارد، زیرا این ویژگی به وزن دیگر اجزاء دریل بستگی دارد، ولی نمونه های دریل های گیربکسی به دلیل تعداد چرخ دنده های بیشتری که در آن ها استفاده شده است وزن سنگین تری دارند البته این ویژگی برای همه دریل های گیربکسی در نظر گرفته نمی شود.

تفاوت در وزن و حجم دو دریل

تفاوت در وزن و حجم دو دریل و مته های آن

دریل چکشی و یا دریل گیربکسی کدام بهتر است

به طور دقیق نمی توانیم مشخص کنیم که کدام دریل بهتر عمل می کند و یا ویژگی بیشتری نسبت به دیگر دارد، باید با توجه به حیطه ی کاری و هدف مورد استفاده از دریل و در نهایت ویژگی ها و کاربردهای هر کدام از دریل ها، نوع مناسب کار خود را انتخاب کنید.

ما در این مقاله، به طور کاملا دقیق و علمی تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی را بیان کردیم و دیگر برای انتخاب نوع مورد نظر خود دچار سردرگمی نمی شوید و بهترین نوع آن را انتخاب و خریداری می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *