آموزش ابزارآلات

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

فرز مینیاتوری و فرز انگشتی دو ابزار پر کاربرد می باشند و در حجم و اندازه دارای تفاوت هستند. فرز انگشتی بزرگ تر از فرز مینیاتوری می باشد. توان موتور، حجم و وزن دستگاه در فرز انگشتی بزرگ تر و بیشتر می باشد، اما مهمترین تفاوت این دو فرز در سایز کولت و یا کارگیر آن ها می باشد.

فرز مینیاتوری چیست:

کوچکترین فرز در میان فرزها، نوع مینیاتوری آن است و دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنعت، هنر و خانگی می باشد. دلیل نام این فرز به خاطر نصب حتی کولت یا سه نظام بر روی آن می باشد. این فرز دارای مدل های مختلف مانند: مینیاتوری شارژی، مینیاتوری برقی، مینیاتوری پدالی، مینیاتوری خرطومی و… می باشد، ولی دارای کارایی یکسانی هستند.

با فرز مینیاتوری می توانید روی چوب، سنگ، شیشه، چرم و مواد دیگر، کار منبت کاری، صنایع دستی، مجسمه سازی و دیگر کارهای هنری و صنعتی انجام دهید

کاربرد فرز مینیاتوری

کاربرد فرز مینیاتوری

کاربرد فرز مینیاتوری:

  • به وسیله این فرز می توان بر روی چوب، فلز، چرم، پلاستیک، شیشه و… حکاکی کرد. دارای قابلیت تعویض ابزارهای مورد استفاده می باشد. برای استفاده ابتدا طرح مورد نظر را بر روی سطح مورد نظر می کشند و به وسیله ابزارهای مختلف می تراشند و طرح را ایجاد می کنند.
  • با این وسیله می توانید روی چوب کنده کاری انجام دهید و به آن منبت کاری نیز می گویند. البته توجه داشته باشید که منبت کاری دستی هم در بازار موجود می باشد.
  • برای مجسمه سازی و ساخت احجام از این فرز استفاده می کنند. با نصب ابزارهای مختلف می توانند حجم هندسی و دیگر احجام را از درون قطعات بیرون آورند و اشکال بسیار ظریف و زیبایی را به وجود بیاورند.
  • مجسمه سازان از این فرز برای حجم سازی و کار بر روی گچ، گل، سفال، شیشه، فلزات، چوب و پلاستیک استفاده می کنند و آثار هنری زیبایی را به وجود می آورند.
  • علاوه بر مصارف خانگی و هنری در صنعت هم از این فرض برای تراش و فرزکاری فولاد و قطعات فلزی استفاده می کنند. برای کارهای بسیار دقیق و ظریف بهتر است که از فرز مینیاتوری استفاده کنید.
  • به وسیله این فرز می توانید برش کاری انجام دهید، ولی دقت داشته باشید که برش کاری با فرز مینیاتوری محدود و ظریف می باشد.

فرز انگشتی چیست:

فرز انگشتی جزء خانواده بزرگ فرزها می باشد و از فرز مینیاتوری کمی بزرگ تر است. این فرز دارای دو نوع انگشتی گلو بلند و انگشتی گلوکوتاه می باشد. برخی موارد از این فرز برای حکاکی و ظریف کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

در فرز انگشتی شف خروجی و یا اسپیندل در راستای شف خروجی موتور قرار گرفته و بر خلاف سنگ فرز و یا مینی فرز که با موتور به صورت زاویه ۹۰ درجه قرار گرفته است، در یک راستا قرار دارد. این نوع از فرز نسبت به نوع مینیاتوری صنعتی تر می باشد و برای تراش و فرزکاری مورد استفاده قرار می گیرد. البته توجه داشته باشید که ابزارهای مورد استفاده در فرز انگشتی ظریف تر و کاملا متفاوت تر از ابزارهای سنگ فرز و یا مینی فرز می باشد.

کاربرد فرز انگشتی

کاربرد فرز انگشتی

کاربرد فرز انگشتی:

  • یکی از مهمترین کاربرد این فرز، تراش و فرزکاری فلزات می باشد و برای سنگ زنی، ساب زدن جای جوش، سنگ زنی آهن و قطعات فولادی و فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع مختلف برای ساب زدن و از بین برد جای جوش قالب های پلاستیکی و قاب های تولیدی صنعتی و جاهایی که دسترسی به آن ها دشوار می باشد، از این فرز استفاده می کنند.
  • برای براده برداری و شکل دهی به مواد و متریال های مختلف مانند قطعات فولادی، فلزی، چوبی و دیگر موارد صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در برش کاری با تیغ برش و یا فرز پولکی روی یک دنباله ۶ میلی متری با فرز انگشتی انجام می شود. با همین روش برای برش مواد مختلف مانند تمامی فلزات، انواع فولاد، چوب و دیگر مواد صنعتی استفاده می کنند.
  • با نصب انواع سنباده بر روی دستگاه می توانید سنباده زنی انجام دهید. انواع سنباده موجود در بازار شامل: سنباده چتری، سنباده حلقوی و سنباده های دیگر می باشد. سنباده ها امکان نصب بر روی فرز انگشتی را دارند و می توان به وسیله آن انواع فلزات، چوب، شیشه و … را سنباده زنی کنید.
  • از دیگر کارایی های این فرز، نصب فرچه سیمی بر روی آن می باشد. فرچه سیمی در شکل ها و سایزهای مختلف وجود دارد و مناسب با هر فضایی می توان از آن استفاده کرد. فرچه های سیمی معمولا برای رنگ بری، زنگ بری و تمیزکاری قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

فروشگاه غفوری ارائه دهنده فرز انگشتی گلو کوتاه توسن مدل ۳۳۱۴GD برای خرید اینترنتی و یا حضوری می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *