دسته بندی ها: آموزش ابزارآلات

بهترین نوع چسب برای پلاستیک کدام است

از گذشته برای اتصال بسیاری از اجسام، از انواع چسب استفاده می کردند و تولیدکنندگان نیز تغییراتی در ساختار و مواد اولیه تهیه چسب به وجود آورده اند و کاربرد این ماده را افزایش داده اند. در حال حاضر از چسب برای اتصال فلز، چوب، شیشه، پلاستیک و … استفاده می‌شود.

در بیشتر پروژه های خانگی، بهترین چسب های مورد استفاده برای پلاستیک، شامل سوپر گلو، اپوکسی، سیمان حلال و غیره می باشد، اما چسب مناسب برای شما به نوع محصول و مدت زمانی که در اختیار دارید، بسیار وابسته است. پلاستیک یک ترکیب آلی پیچیده می باشد و بر اساس پلیمرها ساخته می شود. برای چسباندن قطعات، لازم است فقط از مخلوط های با کیفیت بالا استفاده کنید.

سوپر گلو یا سیانوآکریلات، یک انتخاب بسیار مناسب، برای تعمیرات روزمره و یکی از بهترین چسب ها برای پلاستیک می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب به سرعت خشک می شود و یکی از چسب های واکنشی می باشد و پس از پشت سر گذاشتن یک واکنش شیمیایی، سفت و سخت می شود.

هدف و ویژگی چسب های پلاستیک:

پلاستیک گروهی از مواد است که برای چسبیدن از دیگر مواد سخت تر می باشد و این برای ترکیب شیمیایی، ساختار سطحی و خواص پلاستیک، به ویژه فقدان منافذ یا اندازه کوچک آن ها، چسبندگی کم، فعالیت شیمیایی کم تعدادی از پلیمرها و غیره می باشد. به همین دلیل جوشکاری پلاستیک معمولا در صنعت، ساخت و ساز و دیگر صنایع استفاده می شود که به طور قابل توجهی، قابل اعتماد تر از پیوند است.

در زندگی روزمره، جوشکاری پلاستیک در دسترس نیست و دیگر روش های اتصال مکانیکی قطعات پلاستیکی را نمی توانید اعمال کنید، به همین دلیل، چسب های ویژه ی پلاستیک، اغلب برای تعمیر قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی چسب های پلاستیک

بهترین نوع چسب برای پلاستیک:

برای چسباندن دو قطعه پلاستیکی، به ماده چسبنده خاصی نیاز داریم که این دو شیء را از هم جدا نکند. دقت داشته باشید که هر چسبی برای پلاستیک قابل استفاده نمی باشد، زیرا پلاستیک یک ماده غیر متخلخل است و چسباندن آن روش های خاص خود را دارد. در بعضی موارد ممکن است که مواد در برخورد با چسب های پلاستیک واکنش خوبی نشان ندهند و بنابراین تنها کاربرد چسب های پلاستیک، برای اتصال پلیمرها و انواع آن می باشد.

انواع مختلف پلاستیک:

شاید برای شما شناخت انواع پلاستیک، جالب باشد و بسیار مهم است که قبل از انتخاب چسب پلاستیک مناسب، از نوع پلاستیک مورد نظر اطلاع داشته باشید، زیرا ممکن است چسبی را که مناسب نباشد، تهیه کنید.

پلی وینیل کلرید:

این نوع پلاستیک بیشتر در تولیداتی مانند بطری های پلاستیکی روغن زیتون یا اسباب بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم لوله کشی معمولااز لوله های PVC ساخته شده است و این پلاستیک، انعطاف پذیر و نرم می باشد و این موضوع باعث می شود در بسیاری از موارد مانند لوازم موجود در خانه شما، دارای کاربرد باشد.

پلی وینیل کلرید

آکریلیک:

آکریلیک یک پلاستیک براق می باشد و معمولا به عنوان جایگزین شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا آکریلیک را در قاب عکس ها پیدا می بینید، زیرا جایگزین بسیار خوبی برای شیشه می باشد. این نوع پلاستیک، حتی در آشپزخانه، کابینت ها و حتی برای محافظت از کاشی ها در برابر ریختن لکه های ناشی از پخت و پز نیز، استفاده می شود.

پلی اتیلن با چگالی پایین:

پلی اتیلن با چگالی کم را، برای بسیاری از موارد مانند: لوله ها، برخی از قطعات پلاستیکی برای لوازم الکترونیکی، ظروف و … استفاده می کنند.

انواع مختلف چسب

انواع مختلف چسب پلاستیک:

در مورد انواع مختلف پلاستیک هایی که ممکن است، در خانه خود پیدا کنید آگاهی پیدا کرده اید. حالا می خواهیم به انواع مختلف چسب های پلاستیک بپردازیم و با کارکرد و ویژگی آن ها آشنا شویم. باید بدانید که کدام چسب مناسب پلاستیک شما می باشد و اگر می خواهید بیش از یک محصول را تعمیر کنید، ممکن است به انتخاب چند مدل چسب مختلف نیاز داشته باشید.

چسب سیانو اکریلات:

بدون شک با این چسب، قبلاً روبرو شده اید. این چسب بی نظیر برای انواع تعمیرات و پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و برای استفاده در پلاستیک مورد مصرف قرار می گیرد.

این چسب در واقع یک مونومر آکریلیک است، به همین دلیل برای استفاده در وسایل ساخته شده با پلاستیک آکریلیک، به هیچ عنوان مناسب نمی باشد، اما برای لوازم ساخته شده از پلی استایرن، پلاستیک ABC و PVC مناسب است. این چسب، به سرعت محکم می شود و تنها چند ثانیه پس از استفاده آن، می توانید نتیجه را مشاهده کنید.

چسب اپوکسی:

چسب اپوکسی، حاصل واکنش شیمیایی بین دو ترکیب محکم کننده و رزین می باشد و وقتی این دو ترکیب با هم مخلوط شوند، یک چسب فوق العاده قوی تولید می کنند و به عنوان اپوکسی شناخته می شود. این محصول، بسیار قدرتمند و همه فن حریف می باشد و به راحتی برای طیف وسیعی از مواد از جمله پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. دقت داشته باشید که چسب اپوکسی بلافاصله بعد از مخلوط شدن، باید مورد استفاده قرار بگیرد، در غیر این صورت محکم و غیر قابل استفاده می شود.

این چسب همه کاره و مناسب پلاستیک می باشد و به راحتی و با داشتن قابلیت بالا، در بسیاری از اتصالات، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهید دو سطح پلاستیکی ناهموار را، به هم بچسبانید، این چسب به خوبی این کار را، برای شما انجام می دهد و به عنوان یک ماده پرکننده ی مؤثر برای هرگونه شکاف در پلاستیک، دارای کارایی می باشد.

چسب پلاستیک

نحوه استفاده از انواع چسب پلاستیک:

برای استفاده از چسب پلاستیک و چسباندن قطعات پلاستیکی، بهتر است که سطح مورد نظر را که می خواهید چسب را بر روی آن بریزید، کاملا خشک و تمیز کنید و در صورت نیاز به وسیله کاغذ سمباده آن را ناهموار کنید. دقت داشته باشید که از تماس چسب با پوست دست خود جلوگیری کنید و این کار را با یک اپلیکاتور انجام دهید و در صورت استفاده از اپوکسی، قبل از مصرف، آن را آماده کنید.

در صورت اعمال چسب بر قطعات مورد نظر، در صورت نیاز با یک گیره دو قطعه را به هم بچسبانید و اضافات چسب را قبل از خشک شدن، پاک کنید و سطح مورد نظر را به گونه ای که از اضافات چسب مشخص نباشد، تمیز کنید و اجازه دهید که دو قطعه کاملا به هم بچسبد.

برای خرید چسب مناسب می توانید از مشاوران ما در فروشگاه ابزار غفوری مشاوره بگیرید.

نمایش دیدگاه ها

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

آخرین نوشته ها

همه چیز درباره آچار شلاقی

امروزه ابزار آلات بسیاری تولید می شوند و نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا…

2 هفته قبل

تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری چیست؟

سیم ‏جوش، یک سیم مفتولی بدون پوشش و یا با پوشش نازک است. ولی الکترود،…

3 هفته قبل

نکات مهم در انتخاب دریل سرکج

دریل سرکج، یکی از انواع دریل ها است که سری بسیار کوتاه دارد و در…

4 هفته قبل

طرز استفاده از رنده برقی (کاربرد رنده برقی نجاری)

رنده ی نجاری برقی، یکی از وسایل برقی در نجاری است که با این وسیله…

4 هفته قبل

نحوه نصب وینچ برقی

وینچ یک مکانیزم است و از انواع مختلفی مانند: موتور، ترمز، درام، گیربکس و قلاب…

1 ماه قبل

مینی فرز دسته کوتاه بهتر است یا دسته بلند

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های زیادی ابداع شده است و در صنایع مختلف از…

2 ماه قبل