دسته بندی ها: آموزش ابزارآلات

مینی فرز دسته کوتاه بهتر است یا دسته بلند

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های زیادی ابداع شده است و در صنایع مختلف از انواع آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از این دستگاه های کاربردی، فرزها هستند و در کارهای سنگین و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. با مینی فرزها مشاغل زیادی توسعه یافتند و به همین دلیل محبوبیت این دستگاه‌ها بسیار زیاد است و به دسته کوتاه و یا بلند تقسیم می شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که، هنگام خرید مینی فرز باید به قدرت موتور، سیستم خنک ‌کننده، دیمردار بودن و … دقت داشته باشید، زیرا این مشخصات فنی دستگاه در نحوه ی کاربرد آن تاثیرگذار خواهد بود. معمولا، از مینی فرز دسته بلند برای مصارف خانگی و نیمه ‌صنعتی و برش دهی پلاستیک، برش کاشی، سیمان و … تیز کردن برخی از ابزارها و … استفاده می کنند. این دستگاه ها دارای مزایا و معایب مختلف می باشند و یکی از معایب مینی فرز های دسته بلند، عدم مانور کاربر را در فضاهای بسته است.

مینی فرز دسته کوتاه

به طور کلی، مینی فرز‌ها در سه دسته ی شارژی، برقی و بادی طراحی شده اند و برای انتخاب به کاربرد، مهارت کاربر و … باید توجه داشته باشید. این فرز، دارای دسته ی کوتاه تری است و باعث بالا رفتن مانور کاربر را در انجام کارهای خاص می شود، ولی کاربران مبتدی نمی‌توانند از آن به سادگی استفاده کنند. البته با توجه به طراحی متفاوت مینی فرزها، همه ی افراد می توانند در مصارف مختلف از آن‌ها استفاده کنند.

مینی فرز دسته کوتاه و آشنایی با کاربرد های آن

کاربردهای مینی فرز دسته کوتاه

برای استفاده از مینی فرزها، ابتدا باید آن را متناسب با متریال قطعه، انتخاب و سرعت دستگاه را تنظیم کنید. از مینی فرزهای دسته کوتاه برای موقعیت‌هایی که دسترسی کمتری دارند مانند گوشه‌های بسته مورد استفاده قرار می گیرند. البته که کاربردهای این دو دستگاه به هم نزدیک است و از هر دو برای مصارف نیمه‌ صنعتی و خانگی مانند: حذف دوغاب از بین کاشی‌ها، ساخت مبلمان و …استفاده می شود.

مزایا و معایب مینی فرز دسته کوتاه

برترین مزیت مینی فرز دسته کوتاه، نوع طراحی، قدرت مانور زیادی در جاهای دستگیر و گوشه است و می توانید با انتخاب یک مدل قدرتمند از یک برند معروف از این محصول در مصارف صنعتی نیز استفاده کنید.

مقایسه فنی فرز با مینی فرز

این دو ابزار جزء پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین ابزار هستند و افراد حرفه ای مشغول در صنعت، برای برش و سایش به این دستگاه نیاز دارند.

  • برای برش قطعات مختلف، از بین بردن بیرون زدگی های سنگ و فلز، تیز کردن ابزارآلات باغبانی، صفحه تراشی، شیار زنی، فرم تراشی، کنار تراشی و رنده تراشی از این وسیله ی قدرتمند استفاده می شود،
  • در واقع برای کارهای سنگین، بزرگ و به طور گسترده در امور بازسازی و نوسازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • برای برش و ساب مواد مختلف و همچنین برداشتن مواد اضافی از یک قطعه دارای برای مصارف خانگی و کارگاهی کاربرد دارد.
  • پاک کردن رنگ، برش پلاستیک، کاشی، گچ و سیمان، سنگ، فلزات و تیز کردن تیغه ابزار برشی و برداشتن مواد اضافی از مهمترین ویژگی های این دستگاه است.

بررسی وجه تمایز فرز و مینی فرز

با توجه به بررسی وجه تمایز فرز و مینی فرز و ویژگی های ظاهری و نوع کاربری هر کدام، می توانید بهترین آن را انتخاب کنید:

قطر صفحه

مینی فرز قطر کوچک تری دارد و به همین دلیل صفحه ی برش و یا ساب قابل نصب، عمق برش کمتر و توان ساب زنی کمتری نسبت به فرزهای معمولی دارد. برای برش و یا ساب با عمق و سطح زیاد در مدت کم بهتر است از فرز معمولی استفاده کنید.

بررسی وجه تمایز فرز و مینی فرز از نظر قطر

وزن دستگاه

مهم ترین علت استفاده از مینی فرزها، وزن پایین تر و ابعاد کوچک تر نسبت به فرز های معمولی است. با استفاده از این وسیله، کارهای مورد نیاز را با سهولت بیشتر و انعطاف پذیری بالاتری انجام می دهید. مینی فرزها، برای خرده کاری و کارهای سبک هستند.

قدرت و توان

برای انجام کارهای سنگین و مدت طولانی، از یک فرز معمولی با قدرت و توان بالاتر استفاده کنید. مینی فرز، دارای قدرت و توان بسیار کمتری نسب به فرزهای معمولی است و برای انجام کارهای سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع کاربری

فرزهای معمولا برای کارهای سنگین و بزرگ مانند ساختمان سازی، بازسازی و نوسازی مورد استفاده قرار می گیرد. مینی فرزها، برای کارگاه های کوچک و مصارف خانگی استفاده می شود.

مزیت مینی فرز نسبت به فرز

مینی فرزها به دلیل وزن پایین و کمی که دارند، دارای حمل و نقل آسان تری هستند و کاربران در حین انجام کار با آن ها، کمتر خسته می شوند.

انواع فرز و مینی فرز

در ذیل انواع فرز و مینی فرز را بیان می کنیم:

  • فرز آهنگری
  • فرز بیسکویتی
  • فرز پولیش
  • فرز سنگبری
  • فرز مینیاتوری
  • مینی فرز دم بلند
  • مینی فرز دم کوتاه
  • مینی فرز دیمردار

انواع فرز و مینی فرز و معیار های مهم برای انتخاب مناسب

معیارهای مهم برای انتخاب مینی فرز

نکته های کلیدی که قبل از انتخاب مینی فرز باید بدانید را در ذیل بیان می کنیم:

  • ارگونومی دستگاه: دستگاه باید رد دست شما راحت باشد و از کار با آن احساس خستگی نکنید و وزن و اندازه جزء این معیارها هستند.
  • نوع دسته مینی فرز: دسته ی مینی فرز به دو مدل دسته کوتاه و دسته بلند تقسیم می شود. مینی فرز با دسته کوتاه در موقعیت های مختلف مانند گوشه های بسته که امکان ورود را ندارند، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • دسته کمکی: به شما این امکان را می دهد که در زمان کار کردن کنترل بیشتری داشته باشید.
  • سیم مینی فرز: این سیم باید طول مناسبی داشته باشد تا در مواقعی که از پریز دور هستیم، بتواند به راحتی عملیات برش را انجام دهیم.
  • وات مینی فرز: مینی فرز با قدرت بیشتر دارای وزن بیشتر، صدای بیشتر و حتی ارتعاش بیشتر است.
  • سهولت تعویض ذغال: مدیریت زغال موتور الکترونیکی به صورتی است که در صورت نیاز به تعویض زغال، کاربر بتواند به راحتی و بدون ارسال دستگاه به سرویس، زغال دستگاه را تعویض کند.
  • سرعت مینی فرز: مینی فرز هایی با سرعت قابل تنظیم هستند و به آن ها مینی فرز های دیمردار می گویند.
  • منبع تغذیه: مینی فرزها دارای سه نوع برقی، بی سیم و پنوماتیک هستند و نوع برقی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و پر کاربرد است.
  • قطر صفحه برش: قطر دیسک برش و یا اندازه ی دیسک بیشتر باعث قدرت بیشتر موتور می شود.
  • استارت نرم: برخی از مدل ها دارای استارت نرم هستند و با فشار دادن دکمه پاور سرعت دستگاه به آرامی افزایش می یابد و دستگاه شوکه نمی شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، امروزه برای کارهایی مانند برش‌دهی پلاستیک، پاکسازی رنگ، برش کاشی، تیز کردن تیغه‌های مختلف و … از مینی فرزها استفاده می‌کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

آخرین نوشته ها

همه چیز درباره آچار شلاقی

امروزه ابزار آلات بسیاری تولید می شوند و نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا…

3 هفته قبل

تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری چیست؟

سیم ‏جوش، یک سیم مفتولی بدون پوشش و یا با پوشش نازک است. ولی الکترود،…

3 هفته قبل

نکات مهم در انتخاب دریل سرکج

دریل سرکج، یکی از انواع دریل ها است که سری بسیار کوتاه دارد و در…

4 هفته قبل

طرز استفاده از رنده برقی (کاربرد رنده برقی نجاری)

رنده ی نجاری برقی، یکی از وسایل برقی در نجاری است که با این وسیله…

1 ماه قبل

نحوه نصب وینچ برقی

وینچ یک مکانیزم است و از انواع مختلفی مانند: موتور، ترمز، درام، گیربکس و قلاب…

1 ماه قبل

نکات مهم قبل از خرید جک استوانه ای روغنی

ابزاری به نام جک، باید در هر وسیله ی نقلیه مانند خودرو موجود باشد و…

2 ماه قبل