آموزش ابزارآلات

معرفی پمپ باد بنزینی

معرفی پمپ باد بنزینی

پمپ باد یک نوع ماشین می باشد که برای تراکم سازی سیالات تراکم پذیر مانند بخارات و گازها مورد مصرف قرار می گیرد. این پمپ ها نقش بسیار مهمی در زندگی دارد، زیرا با توجه به عملیات متراکم سازی، فشار بخار و یا گاز را برای استفاده راحت تر در مورد مصرف خانگی بالا می برد. پمپ باد دارای انواع مختلفی مانند: پمپ باد الکترونیکی، پمپ باد دستی، پمپ باد بنزینی که در مصارف پزشکی، صنایع و لوازم خانگی مورد مصرف قرار می گیرد.

در کولرهای گازی، یخچال، جارو برقی، فریزر و… برای مصرف لوازم خانگی و در ریل های دندانپزشکی، در صنایع هواپیمایی برای تامین هوای فشرده موتور توربین ها، سیستم های پنوماتیکی، ذخیره سازی گاز و …  از پمپ باد استفاده می کنند. با توجه به نیاز و موارد مورد مصرف این پمپ ها را در اندازه های مختلف تولید می کنند و با توجه به عملکرد آن در سه نوع: دوار، پیستونی و گریز از مرکز ساخته می شود و در بازار برای مصرف ارائه می شود.

کار پمپ باد

کار پمپ باد

کار پمپ باد:

پمپ باد نیروی لازم برای مکیدن گاز مبرد از اواپراتور، متراکم کردن گاز و فرستادن آن به خروجی یعنی کندانسور را به وجود می آورد و در نهایت گاز به مایع تبدیل می شود. مکندگی پمپ باد باعث انتقال گاز از سمت راست فشار ضعیف به سمت فشار قوی می شود و حجم گاز متراکم شده به مقدار جابجایی پیستون پمپ باد بستگی دارد.

مایع مبرد از بین شیر انبساط به سمت اواپراتور، بر اثر وجود همین اختلاف فشار بین سمت فشار ضعیف و فشار قوی به وجود می آید. در واقع این پمپ، برای تبدیل انرژی و یا قدرت به انرژی جنبشی از موتور بنزینی، موتوردیزلی و موتور الکتریکی استفاده می کند. به همین جهت، پمپ باد دارای موتور بنزینی را پمپ باد بنزینی می گویند.

کمپرسور باد و یا پمپ باد به وسیله فشرده کردن هوا کار می کند و با آزاد شدن با سرعت بالا و ایجاد نیروی زیاد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی پمپ باد بنزینی

ویژگی پمپ باد بنزینی

ویژگی پمپ باد بنزینی:

می توان از این پمپ ها به صورت سیار در جاهایی که دسترسی به انرژی برق ندارند، مصرف کرد. یکی از مصارف عمده پمپ باد بنزینی در شهر و شهرداری، رنگ کاری و نقاشی معابر عمومی، جداول خیابان، ساختمان های در حال ساخت و … می باشد.

امروزه بین ظرفیت و قدرت پمپ باد بنزینی تعادل ایجاد کرده اند و به جای پمپ های عظیم الجثه، ظرفیت آن را کوچک تر کرده اند، ولی قدرت آن را بالاتر برده اند و جابجایی و حمل ونقل آن بسیار آسان و راحت شده است.

در پمپ های بنزینی به جای استفاده از یک جفت مخزن چهارگالونی از دو مخزن پنج گالونی استفاده می کنند و با توجه به نوآوری مورد استفاده، باعث قدرت بیشتر، دمای کار کمتر، طول عمر بیشتر و بازاریابی سریع تر شده است.

سیلندر چدنی، پیستون با قطر زیاد، پمپ دو قلو به شکل ۷ که دارای مکانیزم روغن کاری و از جنس چدن بوده است، همان نوآوری مورد استفاده می باشد. استفاده از این سیلندرهای چدنی باعث کارایی بهتر پمپ و همچنین بیستون قطرزیاد باعث تعداد دور کمتر پمپ ها وخروج هوای بیشتر در دقیقه می شود.

از دیگر ویژگی های این پمپ ها، کم شدن دمای کار آن ها می باشد که باعث کم شدن فرسودگی پمپ باد و طول عمر بیشتر می شود.

پمپ باد پیستونی بنزینی

پمپ باد پیستونی بنزینی

پمپ باد پیستونی بنزینی:

پمپ باد پیستونی بنزین دارای دور موتور پایین تر و روان کاری کارآمد و موثر می باشد که به وسیله قطعات با کیفیت برای صنایع مختلف تولید شده است. این پمپ ها دارای دوام وکارایی بسیار بالایی می باشند و به صورت پرتابل، در کارگاه های برون شهری و سرویس های جاده ای که دسترسی به برق ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

از ویژگی های این پمپ، استارت اتوماتیک، دور موتور پایین، کارآمد و با دوام، قابلیت کارکرد در شرایط محیطی سخت، مونتاژ شده بر روی مخزن، انتقال نیرو به وسیله تسمه، دارای فیلترهوا، محافظ ایمنی، کلاج گریز از مرکز، ساختار یک پارچه، مواد اولیه با کیفیت، فیلتر هوا، کاهش فضا برای نصب، شیرخودکار برای کار در حالت های کاری و بی بار می باشد.

یکی از ویژگی های محبوب این پمپ ها، قابل رویت بودن تمامی گیج ها، کوپلرها وکنترل ها و قابل دید در مرکز و در پنل جلوی پمپ می باشد. این ویژگی بسیار مهم می باشد، زیرا برای تعمیر دیگر مشکل نمی باشد.

معایب پمپ باد بنزینی:

به دلیل اینکه این پمپ های بنزینی دارای مزایای بالایی می باشند، نسبت به مدل برقی بیشتر مورد مصرف قرار می گیرند، ولی در زمان استفاده دارای سر و صدای زیادی می باشد و به دلیل استفاده از سوخت بنزین، هوا را آلوده میکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *