آموزش ابزارآلات

معرفی انواع دریل

معرفی انواع دریل

دریل جزء ابزراهای دستی و یا الکتریکی می باشد و برای سوراخ کاری سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به انواع دریل و انواع مته های مورد استفاده بری آن، می توانید سوراخ های مختلف در سطوح مختلف مانند: چوب، فلز، بتن و … ایجاد کنید.

همچنین با توجه به پیشرفت ابزارها، از این وسیله علاوه بر سوراخکاری، برای ساییدن، گرد بر، عمود بر، هم سطح کردن سطوح و … می توانید استفاده کنید. در این مقاله، ما شما را با انواع مختلف دریل، کارایی های مختلف آن ها، معایب و مزایای آن ها آشنا و راهنمایی می کنیم.

از این وسیله برای کارهای مختلف خانگی مانند: نصب پرده، ‌نصب لوستر، تابلو و … از دریل استفاده می شود و به وسیله ی یک دریل معمولی و ساده می توانید این کارهای ساده ی خانگی را انجام دهید و دقت داشته باشید که هرچقدر که انجام کارها تخصصی تر و صنعتی باشد، به انواع دریل های پیشرفته تری نیاز پیدا می کنیم.

اجزای تشکیل دهنده دریل

اجزای تشکیل دهنده دریل

اجزای تشکیل دهنده دریل:

شناخت اجزای تشکیل دهنده دریل، برای انتخاب یک دریل مناسب، می تواند به شما در خرید آن کمک فراوانی داشته باشد.

در ذیل اجزای تشکیل دهنده ی دریل را ذکر می کنیم:

  • کلید روشن و خاموش
  • کلید تنظیم سرعت چرخش
  • کلید فعال و غیر فعال کردن حالت چکشی
  • کلید قفل برای روشن نگه داشتن دریل
  • کلید تعویض جهت چرخش
  • عمق سنج برای تنظیم پیمایش مته در سطح مورد نظر
  • سه نظام: این قطعه مته را در سر دریل قفل می کند و به ثابت بودن مته کمک می کند و دارای دو قسمت آچار خورو اتوماتیک می باشد.
  • دسته نگه دارنده
  • آرمیچرو دقت داشته باشید که سیم آرمیچر باید تماما مسی باشد و دارا قابلت تحمل ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه باشد.
  •  کالکتور و این صنعت از آرمیچر جزء اجزایی بسیار مهم می باشد و بهتر است که دارای ضخامت بالا و آلیاژمس باشد.
  • لاک
  • بالشتک و سیم به کار رفته در آن باید مسی باشد و دارای تحمل حداقل دمای ۱۸۰ درجه تا ۲۲۰درجه باشد و پوشش الکترولایز داشته باشد.
  • ذغال و اگر زیاد نرم باشد زود تمام می شود و اگر خیلی سخت باشد به کالکتور آسیب می رساند و بهتر است که بین بدنه ی دستگاه و ذغال دارای یک عایق حرارتی باشد و در اثر داغ شدن ذغال، به بدنه ی دستگاه بر اثر حرارت بالا آسیب نرسد.
  • گیر بکس، آلیاژ، میزان سختی آن ، نحوه CNC کاری و درگیر شدن اجزا گیربکس بسیار مهم می باشد و به صورتی که به مرور زمان بر اثر عدم درگیری مناسب هم دیگر را می سایند.
  • گریس و باید دارای تحمل دمای بالا و پایین باشد وبه عبارتی در گرما روان نشود و در سرما سخت نشود و نیاز به گریس کاری پیدا کند.
انواع دریل

انواع دریل

انواع دریل:

در ادامه انواع دریل و کارایی آن را توضیح می دهیم:

دریل پیچ گوشتی شارژی:

این مدل جزء مدل های ساده می باشد و بیشتر افراد از این محصول، برای انجام کارهای خانگی و سوراخ های کوچک می توانند از آن استفاده کنند. همچنین، برای باز و بسته کردن پیچ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل شارژی بودن دارای قابلیت جابه جایی می باشد و اینکه وزن بالایی ندارد و برای این نوع، از انواع مته برای سوراخکاری و پیچ گوشتی بر روی چوب و فلز استفاده می شود. ‌البته دقت داشته باشید که این محصول دارای قدرت بالایی نمی باشد.

دریل شارژی ضربه ای (چکشی):

دریل شارژی ضربه ای، از دیگر انواع دریل می باشد و دارای حالت ضربه ای می باشد و برای شل کردن پیچ و مهره‌ ها و سفت کردن پیچ‌ها در سطوح سخت مورد استفاده قرار می گیرد. دارای مکانیزم ضربه و چرخش می باشد و با این نوع دریل می توانید، تمام پیچ ها با هر نوع جنسی که داشته باشند، سفت و یا شل کنید.

دقت داشته باشید که این دریل، در عرض چند ثانیه پیچ های سفت را باز می کند و نیازی به نیروی بیش از اندازه نمی باشد، ولی از باتری استفاده می کند و ممکن است که در حین انجام کار خاموش شود.

دریل چکشی:

این نوع دریل، بسیار قدرتمند می باشد و برای سوراخ کردن قطعات و سطوح سفت و سخت مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دو کارایی چکش و دریل معمولی می باشد. این مدل، تقریباً شبیه به دریل ضربه‌ ای می باشد، اما دارای عملکرد پیشرفته تری می باشد و در عین حال که در حال چرخش مته می باشد، به صورت چکشی نیز عمل می‌کند.

این محصول دارای، قدرت بسیار زیاد می باشد و برای انواع سطوح که با دریل های معمولی قابل سوراخ شدن نیستند، مناسب می باشد. دیگر اینکه درای سرعت بالایی می باشد و با اعمال نیرویی مناسب، سطح مورد نظر را سوراخ می کند. از معایب این دریل‌،‌ می توان به وزن سنگین آن اشاره کرد و در استفاده ی طولانی مدت باعث خستگی، کبودی و یا آسیب به دستان می شود.و به همین دلیل باید در زمان استفاد از آن نکات ایمنی لازم را رعایت کنید.

دریل بتن کن

دریل بتن کن

دریل بتن کن:

این دریل، دارای قدرت بالایی می باشد و از آن معمولا برای، دریل کاری روی بتن سخت استفاده می شود و دارای عملکرد چکشی می باشد و هنگام چرخیدن به مته ضربه وارد می‌کنند به مته کمک می کند که راحت ‌تر در متریال‌هایی که تراکم بیشتری دارند حرکت کند.

البته دقت داشته باید که برای دریل کاری در سطوح ضعیف تر و راحت تر، می توانید حالت چکشی آن را غیر فعال کنید و قدرت این دریل را کاهش دهید. این دریل دارای قدرت بسیار زیاد،‌ قابلیت تخریب بتن و سطوح بسیار مستحکم و قابلیت تخریب چکشی می باشد، ولی دارای وزن و حجم بالایی نیز هست و کار کردن با این دریل کمی دشوار می باشد.

دریل برقی:

این نوع دریل ها، معمولا برای استفاده های طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرند و دارای سیم می باشند و در زمان کار کردن نیاز به اتصال به برق دارند. این محصول، دارای سیم های بلندی می باشد و ممکن است جایی گیر کند و باعث بروز حادثه ای شود و به همین دلیل، در زمان کار کردن با آن باید دقت داشته باشید و حواستان به سیم آن باشد.

به دلیل عدم باتری شارژی دارای وزن مناسبی می باشد و قابلیت استفاده برای کارهای طولانی مدت را دارد. البته داشتن سیم و نزدیک بودن شما به منبع برق از معایب این دریل می باشد.

دریل ایستاده یا ستونی:

دریل ایستاده یا ستونی، بیشتر برای کارگاه ها و کارخانه های تولیدی محصولات می باشد و به صورت ثابت قرار می گیرند و دارای قابلیت جابه جایی نمی باشد. برای کار با این دریل، قطعه ی کار روی صفحه ثابت می شود و عملیات مته کاری و سوراخ کاری از بالا روی قطعه کار انجام می شود. داشتن دقت بالا از مزایای این نوع دریل می باشد ولی عدم جابه جایی آن از معایب این دریل می باشد.

دریل بادی (پنوماتیک):

این دریل، با هوای فشرده‌ ای که توسط کمپرسور تولید می‌شود کار می‌کند و از آن برای خطوط تولید و ایستگاه ‌های اسمبل استفاده می شود و برای کار کردن، نیازی به برق ندارد و برای محیط‌ های گازی و محیط هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

در مقایسه با انواع دریل، دارای اندازه کوچک تر و وزن سبک تر می باشد و همچنین ایمنی و استهلاک کمتری دارد.

بکس بادی ۱/۲ اینچ دو چکشه رونیکس مدل ۲۳۰۲

دریل نمونه برداری:

این نوع دریل دارای یک موتور سنگین می باشد و روی یک قاب فلزی سوار می شود و هنگام کار ثابت می باشد و دستگاه برای شروع کار، با سرعت بالایی شروع به چرخش می کند تا هسته مواد بیرون بیاید. نام دیگر این دریل، هسته گیری می باشد و عملکرد آن منحصر به فرد می باشد. این دریل برای هسته برداری سنگ، چوب و دیگر مصالح مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *