آموزش ابزارآلات

سرویس کولر آبی چگونه است

سرویس کولر آبی

با گرم شدن هوا، برای خنک شدن به کولر آبی نیاز می شود. به همین دلیل باید قبل از روشن کردن کولرهای آبی، آن ها را سرویس کنید، تا کیفیت کارکردشان بالا رود.

دقت داشته باشید که شدت گرما در نیمه تابستان به قدری شدید است که کولرهای آبی، ۲۴ ساعته و بی وقفه کار می کنند. این کار از طول عمر این کولرها کم می کند و باید بعد از هر ۱۲ ساعت یک بار به موتور کولر آبی استراحت بدهید.

سرویس و روغن کاری به موقع کولرهای آبی، باعث کم شدن هزینه های بعدی مانند تعویض پمپ کولر، سیم پیچی موتور و … می شود.

خرید دینام کولر موتوژن

قطعات تشکیل دهنده کولر:

برای سرویس کولر آبی ابتدا باید نسبت به این وسیله شناخت داشته باشید. این کولرها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند، بخش اول مربوط به گردش آب و بخش دوم مربوط به گردش هوا می باشد. گردش آب به وسیله پمپ و گردش هوا به وسیله دینام انجام می شود. قطعات کولر به سه دسته تقسیم می شود:

  • الکتریکی: که شامل موتور کولر، پمپ آب و کلید قطع و وصل جریان برق می باشد.
  • مکانیکی: که شامل تسمه، شناور و توربین هوا می باشد.
  • ثابت: که شامل دریچه ها، بدنه، پوشال، شیر تخلیه و شبکه های آب رسان می باشد.

خرید مهره اتصال شلنگ کولر

سرویس کولر

سرویس کولر

اقدامات قبل از سرویس کولر:

ابتدا باید به دلیل محیط مرطوب و بدنه فلزی کولر از عدم وصل برق آن اطمینان داشته باشید. اگر کولر دارای فیوز جداگانه می باشد بهتر است که آن را قطع کنید و در نهایت روی بدنه فازمتر قرار دهید و از نبود جریان برق مطمئن شوید.

در زمان روشن کردن به صورت آزمایشی یکی از دریچه ها را باز کنید، این کار باعث می شود که به موتور فشار وارد نشود و دقت داشته باشید که بعد از نه ماه خاموشی آن، ممکن است که خاک زیادی در کانال کولر و دریچه ها جمع شود. به همین دلیل بهتر است دستمال مرطوبی جلوی کانل کولر گرفته شود تا در زمان روشن شدن، خاک کولر در خانه پخش نشود.

خرید فولی کولر

تعویض پوشال های کولر آبی:

پوشال جزء مهم کولر آبی است و بهتر است که هر سال را تعویض کنید، زیرا محیط بسیار خوبی برای رشد باکتری و قارچ می باشد و با روشن شدن کولر و جریان آب بر روی آن ها، باکتری ها فعال می شوند و هوای بدبو و نامطبوعی وارد خانه می شود.

چنانچه قصد تعویض پوشال را نداشته باشید، بهتر است که آن را خوب بشوئید، ولی دقت داشته باشید که از یک پوشال بیشتر از دو سال استفاده نکنید. برای تعویض پوشال، باید پوشال قدیمی را خارج کنید و پوشال جدید را خیس کنید و در محل خود قرار دهید و شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.

خرید تسمه کولر

تعویض پوشال های کولر آبی

تعویض پوشال های کولر آبی

موتورهای در گردش:

در زمان سرویس کولر آبی، گرد و خاک موتورها را بگیرید و آن ها روغن کاری کنید. دقت داشته باشید که جک تسمه موتور پوسیده نباشد و در صورت پوسیدگی آن را تعویض کنید و چند با دست آن را بچرخانید تا روان شود. تسمه نباید بیش از اندازه و محکم باشد، وقتی دو طرف تسمه را می گیرید ۱ الی ۲ سانتی متر به سمت داخل جمع شود. پمپ و موتور کولر را برای مدتی روشن کنید و از درست کار کردن آن مطمئن شوید.

خرید یاتاقان کولر

سرویس و روغن کاری پمپ کولر آبی:

دوره های منظم سرویس و روغن کاری پمپ کولر بسیار ضروری و لازم می باشد. برای روغن کاری باید پمپ کولر را باز کنید و بعد از سرویس و روغن کاری آن را ببندید.

برای این کار باید برق کولر را کاملا قطع کنید و بعد پیچ های نگهدارنده پمپ را که به بدنه وصل است باز کنید. سپس سیم های پمپ کولر را از ترمینال کولر جدا کنید. دقت داشته باشید که قبل از باز کردن ترمینال از آن عکس بکیرید تا در زمان بستن دچار مشکل نشوید. شیلنگ متصل به پمپ کولر با یک بست محکم شده است، آن را باز کنید و شیلنگ را از پمپ بیرون بیاورید و بعد آن را سرویس و روغن کاری کنید.

بعد از این کار، بخش دیگری که به روغن کاری نیاز دارد، یاتاقان موتور کولرمی باشد و باید آن را سرویس و روغن کاری کنید. برای این کار یاتاق کولر را باز کنید و روغن موتور را داخل یاتاقان بریزید. بعد از ریختن روغن در یاتاقان، پروانه و یا محور را با دست بچرخانید تا روغن به خوبی به خوبی جذب شود.

خرید زیر آب کف کولر

کولر آبی

کولر آبی

تنظیم شناور کولر آبی:

شناور میزان آب ورودی به مخزن کولر را کنترل می کند و زمانی که سطح آب به اندازه مشخص می رسد جلوی ورود بیشتر آب را می گیرد. به همین دلیل سرویس و کنترل آن بسیار مهم می باشد.

خرید شناور کولر قابل تنظیم پلاستیکی

سایه بانی بر سر کولرها:

بدنه فلزی کولر در تابش مستقیم آفتاب خیلی داغ می شود و بهتر است که برای کولر سایه بانی تهیه کنید تا خنک بماند و خنکب بیشتری تولید کند و انرژی مصرف کولر هم پایین بیاید.

خرید زیر آب کف کولر

شست شوی کولر:

قبل از روشن کردن کولر، از محکم بودن پیچ و مهره ها اطمینان داشته باشید وبعد کف کولر را با یک فرچه پلاستیکی بشوئید. اگر قسمتی از رنگ کولر از بین رفته باشد، ممکن است دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شود. بهتر است که با قیر این مشکل را بر طرف کنید.

خرید پوشال کولر آبی گل مدل P G 6500-7000

تنظیم شناور کولر آبی

تنظیم شناور کولر آبی

تست نهایی:

بعد از انجام تمامی مراحل فوق، اجازه دهید که کولر کاملا آبگیری شود و بعد پمپ آن را روشن کنید سیستم انتقال آب را بررسی و کنترل کنید.

بعد دریچه ها را کامل ببندید و پوشال ها را بررسی کنید. قبل از روشن شدن کولر برای استفاده، پمپ را چند دقیقه روشن کنید تا پوشال ها به خوبی خیس شود. حالا موتور را روشن کنید و از خنکی آن لذت ببرید.

خرید پوشال کولر آبی گل مدل P G 3500-3000

 چند نکته:

  • ممکن است بر اثر تکان های موتور، کولر کمی جابه جا شود و دهانه کولر با بدنه در یک راستا قرار نگیرد. به همین دلیل یکی از مهمترین نکات در زمان سرویس، همراستا بودن خروجی و دهانه کولر می باشد.
  • هر چقدر که کانال کولر کوتاه تر باشد، بهره وری آن افزایش پیدا می کند و مصرف انرژی کمتر می شود. به همین دلیل برای آپارتمان های ند طبقه بهتر است که کولر ها را در بالکن قرار هند.
  • کولر آبی باید با متراژ خانه انتخاب شود. کولر های با حجم بزرگ برای خانه های کوچک باعث هدر رفتن انرژی می شوند.
  • برای بالا نرفتن میزان مصرف برق، بهتر است که کولر های آبی که از لوازم پر مصرف برقی می باشند را خاموش کنید.
  • نوع نامرغوب شیلنگ باعث خشک شدن آن در آفتاب می شود و بعد از یک سال مصرف پاره می شود.
  • بعد از باز کردن کولر از سلامت پمپ آب اطمینان پیدا کنید و در صورت از کار افتادن بهتر است که تعویض شود.
  • تسمه گرداننده کولر باید در وضعیت تعادل قرار داشته باشد. نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

فروشگاه غفوری ارائه دهنده انواع ابزار سرمایش و گرمایش می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “سرویس کولر آبی چگونه است

  1. Avatar you movies گفت:

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

    1. Avatar مدیر فروشگاه گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون
      امیدوارم شما هم موفق باشین

    2. Avatar مدیر فروشگاه گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون امیدوارم شما هم موفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *