آموزش ابزارآلات

راهنمای خرید مته

راهنمای خرید مته

به وسیله این مقاله، نسبت به انواع مته ها شناخت کامل پیدا می کنید و متوجه می شوید که هر نوع مته برای چه کاری طراحی شده است، تا در زمان خرید انتخاب دقیق و درستی داشته باشید.

برای تشخیص کارایی مته ها باید به زاویه و نوک سر آن ها دقت داشته باشید. مته هایی که سر صاف دارند برای دریل کردن مواد سخت مناسب تر می باشد. قبل از سوراخ کردن با مته، بهتر است که نقطه مورد نظر را علامت گذاری کنید، زیرا کنترل دریل راحت تر می شود.

سر بعضی از مته ها کمی شیب دارد و برای سطوح نرم تر مناسب می باشد. این مته ها راحت تر روی نقطه مورد نظر قرار می گیرند و سوراخ تمیز تری ایجاد می کنند.

مته هایی هم وجود دارد که برای کنترل بهتر دریل و تشکیل سوراخ های دقیق تر دارای سر شیار دار و یا دو تکه ای می باشند.

انواع مته های موجود

انواع مته های موجود

رایج ترین انواع مته های موجود:

برای طول عمر مفید مته ها باید به جنس، شکل ظاهری و طراحی مته ها، توجه داشته باشید. در ذیل رایج ترین انواع مته را ذکر می کنیم:

مته HSS:

این نوع از مته ها از جنس فولاد با کیفیت بالا و ویژه می باشند و دارای مقاومت بسیار بالایی در دمای ۵۰۰ درجه سانتی گراد می باشند.

در ساخت این مته ها فولادی از جنس آلیاژ تنگستن، مولیبدن، انادیوم و کروم استفاده شده است و در تشکیل کاربید نقش دارند.

ترکیب ساخت این آلیاژ باعث ایجاد بدنه بسیار مقاوم برای مته می باشد. این مته ها برای دریل کردن چوب، فایبر گلاس، پی وی سی و فلزات نرم مانند آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

مته کوبالت:

این نوع از مته ها دارای درجه سختی بالایی می باشند و گرما را خیلی سریع پراکنده می کنند. این مته ها برای سوراخ کردن آلومینیوم و فلزهای سخت مانند فولاد ضد زنگ مناسب می باشند.

فزوشگاه اینترنتی ابزارغفوری ارائه دهنده فروش اینترنتی مته اهن کبالت دار در سایز های مختلف می باشد.

مته HSS با پوشش اکسید سیاه:

هدف از طراحی این نوع از مته ها، مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی و بالا رفتن دوام و ماندگاری می باشد. عمر ماندگاری این مته از نوع HSS بیشتر می باشد و برای سوراخ کردن فلز، چوب های سفت و نرم، پی وی سی و فایبر گلاس مورد استفاده می باشد.

مته HSS با پوشش تیتانیوم:

این مته ها اصطکاک کمتری ایجاد می کنند و دارای طول عمر بالایی می باشند. مناسب برای سوراخ کردن چوب، فلز، فایبر گلاس و پی وی سی می باشد.

مته های نوک کاربیدی:

در مقایسه با دیگر انواع مته، دارای عمر بیشتری می باشد و برای سوراخ کردن کاشی و مواد سخت سنگی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

مته های کربن فولاد:

این نوع از مته ها برای حفر سوراخ در چوب می باشد و دقت داشته باشید که برای سوراخ کردن فلزات از آن ها استفاده نکنید. زیرا این مته ها شکننده هستند.

مته های تیتانتیومی:

نیترید تیتانیوم پوشش گران قیمتی می باشد و سختی مته را افزایش می دهد و باعث عمر بیشتر مته می شود.

مته با نوک کاربیدی:

مته های کاربیدی سخت ترین و شکننده ترین نوع مته می باشند و بیشتر برای حفاری و سورخ کردن سنگ و بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

دقت داشته باشید که از این مته ها در دریل های دستی و یا دریل پرس استفاده نکنید.

شناخت انواع تیپ مته

شناخت انواع تیپ مته

شناخت انواع تیپ مته:

برای خرید انواع مته، باید جنس سطح و نوع سوراخ مورد نظر خود را در نظر داشته باشید و مته مخصوص آن را تهیه کنید. در ذیل به شناخت انواع تیپ مته می پردازیم:

  • مته چوب: مته از مهمترین ابزار سوراخ کاری برای چوب می باشد و با توجه به نوع چوب و اندازه سوراخ مورد نظر باید مته مناسب را تهیه کنید.
  • مته الیت: این مته برای ایجاد حفره و شیار در چوب می باشد و شیارهای موجود، از لغزش در حین کار جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود که مته به خوبی در چوب فرو رود.
  • مته مارپیچ: این مته دارای کاربرد زیادی می باشد و می توان در انواع سطوح از آن استفاده کرد. بیشتر برای دریل کاری با سرعت کم روی قطعات فلزی استفاده می شود.
  • مته سنباده: این مته مانند دیگر مته ها سوراخ ایجاد نمی کند، بلکه باعث ایجاد منحنی و اشکال نا منظم و سرعت بالا می باشد.
  • مته گردبر: برای ایجاد برش دایره ای و یا سوراخ های بزرگ روز سطوح از این مته استفاده می کنند. دندانه های تیز روی این مته، باعث تراشیدن سطح بیرونی می شود.
  • مته کونیک: برای سوراخ کاری روی فلزات و دستگاه تراش مورد استفاده قرار می گیرد. سوراخ ایجاد شده به وسیله این مته، وسیع می باشد و حرارت زیادی هم تولید می شود. به همین دلیل باید با دور و سرعت کم و خنک از آن استفاده کنید.

همچنین می توانید مته آهن طلایی و مته الماسه با قیمتی بسیار مناسب و کیفیتی مطلوب در سایزهای مختلف از ما خریداری نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید مته

  1. Avatar حیدری نسب گفت:

    با سلام من مته ۶ و ۷.۳ میلیمتر واسه سوراخکاری قطعات زاماک نیاز دارم تا الان چندین نوع مته گرفتم ولی متاسفانه هنوز جواب نگرفتم اگر ممکنه لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. Avatar حسین غفوری گفت:

      سلام دوست عزیز باید مته جنس درجه ۱ تهیه بفرمایید.با فروشگاه تماس بگیرید شما رو راهنمایی بیتشر کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *