آموزش ابزارآلات

کولیس ورنیه چیست

کولیس ورنیه

کولیس یک ابزاری برای اندازه گیری دقیق قطر و طول داخلی، خارجی و عمق مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کاربرد های بسیار وسیعی در مهندسی، پزشکی و صنایع مختلف می باشد.

کولیس ورنیه از معروفترین نوع کولیس می باشد و در بیشتر کارگاه ‌ها و آزمایشگاه‌ ها از این کولیس استفاده می‌شود. مخترع این کولیس، ریاضی‌دانی به نام کولیس ورنیر بوده است و مقیاس ورنیر را ابداع کرد که در این نوع کولیس هم استفاده می‌شود.

کولیس ورنیه برای اندازه‌گیری قطر داخلی یا خارجی اجسام مناسب می باشد، زیرا دهانه‌ های آن به راحتی به صورت ثابت قرار می گیرد و بیشتر کولیس‌های ورنیر تا ۳۰ سانتی‌متر را با دقت دو صدم میلی‌ متر اندازه ‌گیری می‌کنند و دیگر اینکه قابلیت اندازه‌ گیری قطر داخلی، قطر خارجی، عمق و گام را نیز دارند.

کولیس های ورنیه، دیجیتال و عقربه ای می توانند ابعاد داخلی و خارجی را اندازه گیری کنند و برای اندازه گیری هر کدام از فک مخصوصی استفاده می شود.

مقیاس این محصول بر حسب سیستم متریک یا مقیاس های کوچکتر و نیز بر حسب اینچ که در قسمت بالای آن است، می باشد. کولیس های استفاده شده  در صنعت تا ۰.۰۱ میلی متر و یا ۰.۰۰۱ اینچ دقت دارند و در ابعادی موجود می باشند که می توان از آن ها برای اندازه گیری تا ۱۸۲۹ میلیمتر و یا ۷۲ اینچ استفاده کرد.

کولیس های ورنیه انواع مختلفی دارند و دارای ویژگی های خاص خود هستند. این محصول، یک نوع ابزار اندازه گیری می باشد و می تواند ابعاد داخلی، خارجی و عمق یک جسم را اندازه گیری کند و به دو دسته فک ثابت و متحرک تقسیم می شوند و فک متحرک دارای قابلیت اندازه گیری دقیق تا یک صدم میلی متر می باشد.

کولیس ورنیه دارای قابلیت اندازه گیری بسیار دقیق می باشد و همین دلیل دارای محبوبیت بالایی می باشد و در موارد زیادی از آن استفاده می کنند.

اندازه گیری با کولیس ورنیه

اندازه گیری با کولیس ورنیه

روش استفاده از کولیس ورنیه:

کولیس ورنیه، ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بسیار بالا اندازه گیری می کند و شامل یک خط کش با فک ثابت و یک فک دیگر که در طول خط کش لغزانده می شود، می باشد. فاصله ی بین جک ها ی این کولیس ورنیه به سه روش خوانده می شود و ساده ترین روش آن، قرائت محل نشان گر می باشد. هر زمانی که نشان گر در بین دو نشانه گذاری قرار می گیرد، کاربر می تواند آن را درج کند و از این روش دقت بیشتری را اعمال کرده است.

در روش دیگر شی مورد نظر را بین دو فک قرار می دهیم و بعد از روی خط کش اصلی عدد نشان داده شده را بر اساس میلی متر می خوانیم و بعد از روی ورنیه هر خطی که بر روی خط خط کش اصلی منطبق باشد را خوانده و در دقت آن ضرب می کنیم و با عدد خوانده شده از روی خط کش اصلی جمع می کنیم.

استفاده از کولیس ورنیه در صنعت اتومبیل سازی و قطعات یدکی:

استفاده ی کولیش در صنعت خودروسازی و تولید قطعات یدکی خودرو بسیار رایج می باشد و در بیشتر این صنایع که تولید کننده ی اجزای دقیق مانند صنعت خودرو و صنعت هواپیما سازی می باشند از کولیس های ورنیه استفاده می شود.

به وسیله این محصول می توانند از سازگاری در قطعات تولید شده خود اطمینان به دست بیاورند و در ساخت فنرهایی که به وسیله ی کارخانه مونتاژ اتومبیل تولید می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به اطمینان از سازگاری قطعات در این صنایع بسیار کمک می کند.

استفاده از کولیس ورنیه در تجهیزات پزشکی:

در فرآیند تولید تجهیزات پزشکی،  باید از ابزارهای اندازه گیری بسیار دقیق استفاده کنند. متخصصان کنترل کیفیت در چنین فرآیندهای تولیدی می بایست که ابعاد دقیق قطعات تولید شده را اندازه گیری کنند و همه ی این استانداردها را رعایت کنند و از وجود آن اطمینان حاصل کنند. اگر در اندازه گیری طول یا عمق برخی از این ابزارهای دقیق اشتباهی رخ دهد، باعث می شود که به صورت نا خواسته زندگی یک فرد از بین برود و یا منجر به آسیب دیدگی برای فرد شود.

استفاده از کولیس ورنیر در تجهیزات

استفاده از کولیس ورنیر در تجهیزات

استفاده از کولیس ورنیه در برنامه های تحقیقاتی:

در آزمایشگاه های تحقیقاتی برای درک تأثیر گرما و واکنش های دیگر بر روی عناصری که در حال آزمایش هستند از این کولیس های ورنیه استفاده می کنند و در بسیاری از فرآیندهای تحقیقاتی برای رسیدن به واکنش های انبساط یا انقباض قطعات از این وسیله استفاده می کنند.

زمانی که محققان می بایست تأثیرات را در ابعاد بسیار دقیق درک کنند، از ورنیه برای اندازه گیری دقیق و مشخص شدن تاثیر عوامل خارجی استفاده می کنند. در این حالت است که کولیس، اندازه ابعاد اجسام قبل و بعد از واکنش را به صورت دقیق اندازه گیری می کند.

استفاده از کولیس ورنیه در قفل سازی:

برای مکانیزم های قفل سازی از کولیس ورنیه استفاده می شود. در طراحی گاو صندوق ها، به درهم آمیختن قطعات در الگوهای بسیار دقیق نیاز می باشد و این امر به اندازه گیری این قطعات در ابعاد بسیار دقیق بستگی دارد.

به همین دلیل قفل سازها و سازندگان گاو صندوق از این وسیله استفاده می کنند و اطمینان مطابقت استاندارد قطعات را به دست می آورند.

استفاده از کولیس ورنیه در موسسات آموزشی و آموزشگاه ها:

در مکان های ذکر شده در ذیل، کولیس ورنیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد: این اماکن شامل:

  • دانشگاه
  • مدارس
  • آموزشگاه

در این مکان های ذکر شده از این محصول، برای کمک به دانشجویان در انجام آزمایش های علمی و به عنوان وسیله ای کمک آموزشی برای موضوعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از کولیس ورنیه

استفاده از کولیس ورنیه

قسمت های مختلف کولیس ورنیه:

  • گیره‌های خارجی بزرگ: برای اندازه ‌گیری قطر خارجی یا اندازه یک جسم
  • گیره‌های داخلی کوچک: برای اندازه ‌گیری قطر داخلی یک جسم
  • میله عمق: برای اندازه ‌گیری عمق یک شیء یا سوراخ
  • مقیاس اندازه‌گیری اصلی متریک: برای اندازه ‌گیری بر حسب میلی ‌متر
  • مقیاس اندازه‌گیری اصلی امپریال: برای اندازه‌ گیری بر حسب اینچ کسری
  • مقیاس اندازه‌گیری ورنیه متریک:برای اندازه ‌گیری دقیق‌ تر در مرتبه دهم یا صدم میلی‌متر
  • مقیاس اندازه‌گیری ورنیه امپریال: برای اندازه‌ گیری دقیق‌ تر (کسری از اینج)
  • نگه دارنده: برای ثابت کردن قسمت ورنیه برای کاهش خطا

مقیاس یا دقت کولیس:

محاسبه دقت کولیس ورنیه کار ساده‌ای می باشد. مقیاس اصلی برای خط‌ کش اصلی می باشد و مانند خط‌ کش‌های معمولی دقت ۱ میلی‌ متر را دارد. در واقع فاصله بین خطوط روی مقیاس اصلی ۱ میلی‌ متر می باشد.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده انواع ابزارهای باکیفیت می باشد و برای خرید ابزار به صورت اینترنتی می توانید از این فروشگاه استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *