آموزش ابزارآلات

معرفی ابزار چرم دوزی

ابزار چرم دوزی

چرم یک نوع ماده طبیعی می باشد که از دباغی کردن پوست حیوانات به دست می آید. به چرم هایی که از پوست حیوانات مانند: بز، گاو، گوسفند و … به دست می آید چرم طبیعی می گویند. البته دقت داشته باشید که امروزه علاوه بر چرم طبیعی، چرم مصنوعی هم در بازار موجود می باشد.

ابزارهای مورد نیاز چرم دوزی:

برای چرم دوزی با دست به یک سری ابزار و وسیله نیاز داریم و با انتخاب هرچه بهتر این ابزار می توانیم محصول حرفه ای تری تولید کنیم.

سمبه:

این وسیله به شکل مداد و از جنس فولاد می باشد و به وسیله آن چرم مورد نظر را سوراخ می کنند. سمبه ها دارای سطوح مختلفی می باشند و بیشترین استفاده از قسمت دایره ای می شود.

این سمبه ها با توجه به قطرسطوح مقطع آن دارای شماره می باشد و این شماره ها بر حسب میلیمتر هستند. به عنوان مثال سمبه شماره یک برای دوخت با نخ می باشد و سمبه های دیگر برای تریشه، دکمه زدن و یا پرچ می باشد. علاوه بر سطوح مختلف دارای اشکال هندسی هم می باشند و برای زیبایی کار از آن ها استفاده می شود.

سمبه اریب زن یا چنگالی:

به وسیله این ابزار سوراخ هایی برای کوک های ساده تر ایجاد می کنند و به وسیله آن سوراخ هایی با فاصله های یکسان و سریعتر ایجاد می شود.

ابزار چرم دوزی دستی

ابزار چرم دوزی دستی

تخته:

تخته از جنس فایبر گلاس و یا پلاستیک فشرده می باشد و برای سوراخ کردن، چرم را روی آن قرار می دهند.

مشته و چکش:

از این وسیله برای ضربه زدن روی سمبه و ایجاد سوراخ بر روی چرم استفاده می کنند.

چاقوی لویس:

برای نازک کردن لبه چرم به جهت راحت تر دوخته شدن از این وسیله استفاده می کنند.

چسب آهن:

این وسیله برای چسباندن لایه های چرم به همدیگر مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دو نوع قوطی و تیوپی می باشد.

خرید چسب آهن رازی ربعی

معرفی ابزار چرم دوزی

معرفی ابزار چرم دوزی

اسپیسرکوک:

این ابزار ساخت وسایل چرمی را بسیار آسان می کند و باعث ایجاد سوراخ های کوک با فاصله یکسان برروی چرم می شود. اسپیسر کوک دارای اندازه های مختلفی می باشد و برای استفاده بهتر از آن، بهتر است که چرم را مرطوب کنید و هر زمان که خشک شد از آن استفاده کنید.

قیچی و یا کاتر:

برای بریدن چرم بهتر است که از کاتر استفاده کنید و دارای برش های تمیزتر و بهتری می شوید. می توانید کاتر دسته سربی ایرانی به صورت اینترنتی از فروشگاه ابزار غفوری تهیه کنید.

موم:

این ابزار برای کشیدن بر روی نخ استفاده می شود و باعث جلوگیری از باز شدن آن می شود. از لایه لایه شدن نخ جلوگیری می کند و باعث راحتی در دوخت می شود.

لبه گردکن:

برای حرفه ای کار کردن و زیبا سازی لبه های کار قبل از پرداخت و زنگ زدن لبه کار از این ابزار استفاده می کنند.

ابزار چرم دوزی

ابزار چرم دوزی

آرمیتاژ:

این ابزار برای مرطوب کردن لبه کار و به حالت گرد شدن لبه مورد استفاده قرار می گیرد.

محلول و رنگ لبه:

این محلول باعث تیره تر شدن درزهای بین دولایه و زیباتر شدن لبه کیف و یا دست ساخته چرمی می شود.

غلطک رنگ:

این وسیله برای رنگ کردن لبه کار می باشد.

گیره پا اسبی:

این ابزار از ابزارهای پیشرفته چرم دوزی می باشد و برای دوخت دو سوزنه از آن مورد استفاده قرار می گیرد. نوع خوب وحرفه ای آن را می توان بر روی لبه میزکار با تعیین ارتفاع نصب کرد و بدن شخص دوزنده در بهترین حالت ممکن قرار می گیرد.

گیره های دستی فلزی:

این گیره ها کاربرد گیره پا اسبی را دارد و باعث ثابت نگه داشتن لبه کیف برای رنگ زدن می باشد.

ابزارالات چرم دوزی

ابزارالات چرم دوزی

پرچ کن انبری:

این ابزار برای پرچ در قسمت های دسته کیف و یا سگگ کمربند و … مورد استفاده قرار می گیرد و برای استفاده از آن باید بازوهای انبر را فشار دهید و چرم و پرچ وسط انبر قرار می گیرد.

دستگاه دکمه زن:

این دستگاه برای دکمه های چهار پارچه، حلقه، پرچ و سوراخ مورد استفاده قرار می گیرد و با نصب سری سنبه چنگالی بر روی این دستگاه چرم را می توانید سوراخ کنید.

ماشین دوخت دستی:

سوزن این دستگاه مانند سوزن چرخ خیاطی می باشد و دوخت به وسیله آن راحت تر می شود.

دستگاه کمربند بر:

این دستگاه برای برش کمربند و دسته بلند کیف مورد استفاده قرار می گیرد و نوارهایی به اندازه دلخواه برش می دهد. بعد از کاتر ساده ترین وسیله برای برش کمربند می باشد.

پانچ:

این ابزار برای ایجاد کردن سوراخ بر روی چرم می باشد وجایگزین سمبه است. در مواردی که لبه های چرم را با استفاده از چسب به هم متصل می کنند از این وسیله استفاده می کنند.

فروشگاه غفوری ارائه دهنده خرید اینترنتی ابزار می باشد و می توانید ابزارهای مورد نیاز خود را با ضمانت برگشت کالا در صورت عدم رضایت خرید کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *