آموزش ابزارآلات

ساعت اندیکاتور یا شیطونکی چیست

ساعت اندیکاتور یا شیطونکی

ساعت اندیکاتور یا شیطونکی، یک نوع ساعت برای اندازه گیری می باشد و در قطعات مختلف خودرویی استفاده می شود و فواصل کوچک و خلاصی را مانند: بررسی فشار بر روی دیسک های ترمز یا شناور انتهایی روی میل لنگ را به صورت دقیق اندازه گیری می کند.

طرز کار کردن با این ساعت به این صورت است که، زمان نصب دیسک ترمز جدید از آن استفاده می کنند تا جریان محوری را که هنگام چرخش دیسک رخ می دهد، بررسی کنند.

برای میل لنگ هم از این ساعت استفاده می کنند تا از درستی فاصله ی بین قطعات روی میل لنگ و بلبرینگ کف گرد اطمینان حاصل کنند و امکان گسترش حرارت و روانکاری مناسب فراهم باشد.

استفاده از این ساعت به ظاهر ساده می آید ولی، مانند همه ی روش های با دقت بالا در اندازه گیری، باید مراحل را به طور دقیق طی کند تا بتوانید اندازه گیری درست و دقیقی به دست بیاورید.

قسمت های مختلف ساعت اندیکاتور و یا شیطونکی

با نگاه کردن به این ساعت، متوجه ی یک عقربه ی کوچک تر در صفحه ی اندازه گیری می شوید و به عنوان شمارنده ی دور شناخته می شود.

در بالای دستگاه، درپوش ساعت قرار دارد و در دو طرف لبه در نمای خارجی صفحه اندازه گیری، دو نشانگر محدود نیز وجود دارد. در کنار نشانگر حد راست، گیره ی قاب قرار گرفته است و باعث انحصار صفحه ی اندازه گیری شده است.

عقربه یا نشانگر، بر روی صفحه اندازه گیری قرار گرفته است و در پایین این ساعت، دسته قرار دارد و در اواسط پایین دسته، اسپیندل یا پیستون و در پایین دسته، نقطه تماس قرار گرفته است.

ساعت اندیکاتور دیجیتالی

ساعت اندیکاتور دیجیتالی

شرایط استفاده از ساعت اندیکاتور و یا شیطونکی

این ساعت، دارای حساسیت بالایی در اندازه گیری تغییر انحنا در سطح کم می باشد و روش های متفاوتی برای کار با آن وجود دارد. و البته که در الایمنت کوپلینگ ها بیشترین استفاده را دارد و دقت بالای آن منجر به اندازه گیری درست و دقیق می شود.

آموزش نحوه استفاده از ساعت اندیکاتور

  • قدم اول برای خواندن این ساعت، کالیبره کردن آن است و ابتدا کار کردن با این ابزار را بر روی پایه شروع کنید و معمولا دارای پایه می باشد و در این حالت، عقربه ی ساعت اندیکاتور شما کاملا تثبیت می شود. دراین شرایط اگر عقربه صفر را نشان نمی داد، ساعت را با چرخاندن لبه تا جایی که عقربه دقیقا روی نقطه صفر قرار گیرد تنظیم کنید و حالا ساعت شیطونکی شما کالیبره است و هنگام اندازه گیری خطاهای احتمالی کمتری وجود دارد.
  • در این مرحله، فرآیند اندازه گیری واقعی شروع می شود و برای این منظور باید خروجی نشانگر خود را بخوانید. در این حالت، انتهای پیستون یا نقطه ی تماس را با سطح بخشی که اندازه گیری می کنید فشار دهید. زمانی که نشانگر را بر روی سطح قطعه فشار می دهید، آن را در جای خود قفل کنید و زمان چرخاندن قطعه، عقربه ی روی صفحه را تماشا کنید. همانطور که قطعه را می چرخانید، عقربه ی روی نشانگر در زمان تشخیص چرخش یا تکان خوردن، حرکت می کند.
  • خواندن ساعت اندیکاتور در این مرحله انجام می شود و هنگام چرخاندن قطعه، به حداکثر موقعیتی که سوزن به سمت چپ نقطه ی صفر حرکت می دهد توجه داشته باشید و بعد، گیره ی قاب را بچرخانید تا نقطه ی صفر بار دیگر با عقربه تراز شود.

قطعه را دوباره بچرخانید و بیشترین موقعیتی را که عقربه به سمت راست نقطه صفر حرکت می کند را یادداشت برداری کنید و این مقدار جدید مقدار کل حرکت را به شما می دهد و با میزان خلاصی طول هر قطعه برابر می باشد. البته ممکن است که چندین دور در اطراف صفحه اندازه گیری را تجربه کنید. اگر چنانچه ساعت اندیکاتور شما دارای یک عقربه ی کوچک و یا شمارنده دور در صفحه اندازه گیری باشد، این امر تعداد کل دورها را نیز ردیابی می کند. هر علامت در کنار صفحه ی اندیکاتور نشان دهنده ۰.۰۰۱ اینچ می باشد.

ساعت اندیکاتور در حال تست برای استفاده

ساعت اندیکاتور در حال تست برای استفاده

شباهت ساعت اندیکاتور و ساعت شیطونکی

این دو ساعت اندیکاتور و یا شیطونکی دارای شباهت های بسیار زیادی می باشند و تنها تفاوت جزئی در این دو مدل در نشانگر اندازه گیری وجود دارد. در ساعت شیطونکی، بخش اندازه گیری ساعت که اصطلاحا به نام شیطونکی شهرت دارد، دارای یک حرکت دورانی و چرخشی می باشد و دامنه ی اندازه گیری ساعت شیطونکی بین ۰.۲ میلی متر تا ۱ میلی متر است و در دقت های مختلف اندازه گیری به بازار ارائه می شود.

ساعت های شیطانکی برای اندازه گیری و بررسی خلاصی در بین قطعات و همچنین انحنا و تاب آنها مورد استفاده قرار می گیرد و در ساخت قطعات بیضی شکل دارای کاربرد بسیار زیادی می باشد. اندازه گیری در این ساعت ها، بسیار دقیق و برای اندازه های بین ۰.۲ تا ۱ میلی متر طراحی شده است و این اندازه به کمک یک حرکت دورانی و با چرخش صفحه ی متحرک مورد محاسبه قرار می گیرد.

انواع ساعتهای شیطانکی

ساعت شیطونکی هم مانند بسیاری از ابزارهای اندازه گیری دارای دو دسته ی آنالوگ و دیجیتال می باشند و نوع دیجیتالی آن به شرط کالیبره بودن، دارای دقت بالاتری نسبت به ساعت شیطانکی آنالوگ یا عقربه ای می باشد، ولی هر دو دارای کاربرد یکسانی هستند و از وجه تمایز این ساعت های شیطونکی به دقت متفاوت آن ها که از ۰.۰۱ تا ۰.۰۰۲ میلی متر می باشد می توان اشاره کرد.

ساعت اندیکاتور از نزدیک

ساعت اندیکاتور از نزدیک

 اجزای ساعت شیطانکی

این ابزار اندازه گیری دارای اجزای مختلفی می باشد و در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

صفحات اندازه گیری:

این سعت در بخش اندازه گیری خود دارای دو صفحه می باشد:

صفحه ثابت

صفحه متحرک

پایه

پراپ

نحوه قرائت ساعت شیطانکی

اندازه نشان داده شده بر روی این ساعت به این شکل قرائت می شود:

صفحه ی ثابت عدد سمت چپ اعشار را نشان می دهد و عدد سمت راست اعشار به وسیله ی صفحه ی متحرک خوانده می شود و هر یک دور کامل صفحه ی متحرک برابر با یک میلی متر است و این دقیقا مانند ساعت معمولی می باشد که هر یک دور کامل ثانیه شمار عقربه ی دقیقه شمار را یک واحد به جلو می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *