آموزش ابزارآلات

راهنمای خرید تیغ اره

انواع تیغ اره در فروشگاه

با توجه به نوع متریال و میزان استفاده از تیغه اره، با انتخاب ‌های مختلفی مواجه می‌شویم و نداشتن اطلاعات کافی از انواع تیغ اره و معایب و مزایای آن یکی از مشکلات برای انتخاب می باشد و ما سعی داریم که در این مقاله انواع مختلف تیغه اره را به شما معرفی کنیم و بدانید که برای هر متریال باید از چه تیغ اره ای استفاده کنید.

از جمله کاربردی ترین تیغه های اره، تیغه ی گرد و یا تیغه ی دیسکی می باشد و برای نجاری و درودگری در ماشین‌هایی مانند: اره میزی، دورکن، فارسی بر، اره دیسکی، اسلایسر های چند تیغ و بسیاری دیگر از ماشین‌های نجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تیغه اره

در این قسمت انواع تیغ اره و کارایی هر کدام را بیان می کنیم:

تیغ اره گرد برای برش چوب خام یا تیغه اره چوب بر

این تیغه ها معمولا، برای برش چوب‌ های خام و سخت مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله ی آن برشی سریع و تمیز خواهید داشت. تعداد دندانه‌های این تیغه بین ۲۴ تا ۴۰ عدد می باشد نسبت به تیغه MDF معمولاً ارتفاع و گام‌های بلندتری دارند.

برش چوب خام به وسیله ی تیغه MDF به سختی انجام می شود و در مواردی باعث سوختن چوب، لب پر شدن قسمت برش و کیفیت پایین می‌شود.

نجار همراه با تیغ اره

نجار همراه با تیغ اره مشغول کار

تیغه برش صفحات ام دی اف و ملامینه

این تیغه، مخصوص برش صفحات ام دی اف و روکش ملامینه می‌باشند و تیغه از نظر قرار گیری دندانه ها به صورتی می باشد که برش ها باعث ایجاد شکستگی و لب پریدگی در خط برش نمی شود.

تیغه برش صفحات کورین

صفحات کورین، بدون درز، قابلیت فرم پذیری بالا و مقاومت بالای خود در برابر مواد شیمیایی و اسیدی می باشند و به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل جنس خاص و ترکیبات مخصوص آن به تیغه‌های مخصوص برش کورین نیاز می باشد و در صورت استفاده از تیغه ی نامناسب برش‌ها دارای لبه ‌های نامنظم و شکسته می شوند. تیغه‌های مخصوص کورین دارای تعداد دندانه‌های بیشتر و با عمق کم است و در این حالت برش ها بدون لب پریدگی و با کیفیت می شوند.

تیغه برش خط زن

این تیغه‌ های مخصوص، اره دورکن ها و یا پنل برها می باشند به وسیله ی ایجاد یک شیار بسیار کم‌ عمق هم‌ راستا با تیغه ی اصلی از ایجاد لب پریدگی در صفحات ام دی اف، کورین و ملامینه جلوگیری می کند و این تیغه هم‌ راستا با تیغه اصلی قرار می گیرد و جهت گردش آن هم مخالف جهت گردش تیغه ی اصلی می باشد.

این تیغه ها، دارای اندازه و قطر کوچک تری نسبت به دیگر تیغه‌ها می باشند و معمولاً در قطرهای ۱۰۰ و ۱۲۰ میلی‌ متری تولید می‌شوند. تعداد دندانه و تراکم آن هم معمولا کم می باشد وو در انواع یک و دو تکه تولید می شوند.

تیغ شیار زن

این تیغه برای شیار زدن روی سطوح چوبی خام و صفحه مورد استفاده قرار می گیرد و مانند شیار پشت باکس برای قرارگیری ورق، شیار شیشه و …می باشد و دارای دو نوع ثابت و متغیر است.

نوع ثابت به صورت تک تیغ می باشد و عرض شیار ثابتی ایجاد می‌کند، ولی نوع چند تیغ به صورت عرض های مختلف در سح کار شیار ایجاد می کند.

نمایی نزدیک از نجاری که در حال استفاده از تیغ اره برای برش چوب است

نمایی نزدیک از نجاری که در حال استفاده از تیغ اره برای برش چوب است

تیغه اره PVC

این تیغه ها مخصوص برش ورق‌های PVC، پلکسی گلس، روکش چوب، کف پوش‌های لمینیت، تخته چند لایی و … می باشند و معمولاً دارای دندانه‌های ریز، کم‌عمق و نزدیک به هم هستند و به‌ راحتی ورق های نازک را برش می دهند.

شناخت قسمت‌های یک تیغه اره

برای انتخاب مناسب یک تیغ اره شناخت قسمت‌های مختلف آن ضروری می باشد و در ذیل قسمت‌های مهم اره را بررسی می‌کنیم:

تعداد دندانه تیغ اره گرد

تعداد دندانه در تیغه اره، نوع برش و روش برشکاری را مشخص می کند و دندانه‌های بیشتر برای برش صاف و نرم، با حجم باربرداری کم می باشد و در این حالت مقدار باربرداری کم تر و تعداد دفعات باربرداری بیشتر است و برای برش صفحاتی مانند MDF و ملامینه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

تیغه اره با تعداد تیغه های کم تر برای دفعات باربرداری کم ‌تر می باشد و در هر بار برخورد تیغ اره ی گرد با متریال، حجم بیشتری برداشته می‌شود و برای چوب خام مناسب می باشند و اگر مجبور به برش تیغه MDF و صغحات چوبی ضخیم هستید، پیشنهاد ما باربرداری آرام است.

نمایی نزدیک از کار کردن نجار

نمایی نزدیک از کار کردن نجار

فضای بین دندانه‌ها

هر چه فضای بین دندانه‌ها بیشتر، باربرداری هم راحت تر انجام می شود و به‌عنوان مثال در تیغه‌های مخصوص چوب خام فاصله بین دندانه‌ها بیشتر از تیغه MDF است و ین تیغه‌ها برای برش سریع چوب‌های ضخیم دارای توان می باشند.

شکل دندانه

شکل دندانه و زاویه ی قرارگیری الماسه ها در نوع کارایی تیغه ها دارای تاثیر می باشد و مشخص می‌کند که تیغه برای کدام یک از برش های عرضی، برش طولی، برش MDF، برش لمینیت، برش چوب خام و … می باشد.

نکات مهم برای خرید تیغ اره دیسکی

ابتدا برای خرید تیغه اره، باید ابعاد آن را بدرستی بدانید و بار این کار بهتر است که دفترچه ی راهنمای دستگاه را بطور کلی مطالعه کنید و ابعاد دقیق تیغ اره خود را بدست آورید و این ابعاد شامل: قطر بیرونی، قطر سوراخ میانی و ضخامت تیغ اره دیسکی می باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان ابعاد تیغ اره دیسکی خود را تغییر ندهید، زیرا این کار بسیار خطرناک می باشد و باعث شکسته شدن تیغ اره دیسکی می شود.

کارگر صنعتی در حال کار با اره

کارگر صنعتی در حال کار با اره

انواع تیغ اره های دیسکی از نظر جنس بدنه و نوک دندانه

از نظر جنس بدنه و نوک دندانه این تیغه اره ها دارای تنوع بسیار زیادی می باشند و در ذیل به مهمترین و پرکاربردترین آنها اشاره می کنیم:

  • تیغ اره های دیسکی کروم وانادیوم هشتاد: جنس بدنه و نوک دندانه های این تیغه ها معمولا از کروم وانادیوم هشتاد می باشد.
  • تیغ اره های دیسکی سگمنتال: جنس بدنه ی تیغ اره های دیسکی سگمنتال از کروم وانادیوم هشتاد و جنس دندانه ها از فولاد تند بر (HSS) می باشد.
  • تیغ اره های دیسکی با جنس بدنه و نوک دندانه فولاد تند بر (HSS): جنس بدنه و نوک دندانه های این نوع تیغه اره معمولا از فولاد تند بر HIGH SPEED STEEL می باشد و در سه گرید HSS – HSS DMO5 – HSS EMO5 تولید می شوند.
  • تیغ اره های دیسکی الماسه تنگستن کارباید TCT: از بزرگترین و پرکاربردترین گروه تیغ اره های دیسکی، این نوع می باشد و جنس بدنه ی آنها از فولاد آلیاژی و جنس نوک دندانه ها تنگستن کارباید می باشد و برای برش انواع چوب، ام دی اف، پانل های چوبی، ساندویچ پانل ها، انواع فولاد آلیاژی و سوپر آلیاژی، انواع فلزات رنگین، یو پی وسی، پلکسی گلس، ملامین، لترون، سنگ و گرانیت و … مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صفحه های فیبری: متریال اصلی تشکیل دهنده ی این صفحه ها، دانه های سایشی از جنس اکسید آلومینیوم، اکسید آلومینیوم و اکسید زیرکونیوم می باشد که به کمک چسب و رزین در کنار هم قرار می گیرند و برای برش انواع پروفیل های آهنی و در بعضی مدل های پروفیل های استیل مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دیسک های برشی الماسه: این صفحه ها مانند صفحه های فیبری در لبه های تیغ اره های دیسکی الماسه از دانه های سایشی استفاده شده است و تفاوت آن در این می باشد که دانه ها با استفاده از دستگاه های مخصوص به لبه تیغ اره جوش داده شده اند و برای برش انواع شیشه، بتن، سرامیک، زغال و … مورد استفاده قرار می گیرد.
برش آجر

برش آجر با تیغ اره مناسب

انواع تیغ اره های دیسکی از لحاظ کاربرد

کلیه ی این تیغه ها دارای کاربردهای مختلف می باشند و در ذیل انواع آن ها را بیان می کنیم:

  • تیغ اره های آتشی
  • تیغ اره های آتشی سرد بر
  • تیغ اره های آتشی گرم بر
  • تیغ اره های دیسکی سگمنتال
  • تیغ اره های آبصابونی (HSS)
  • تیغ اره های دیسکی سر الماس (TCT – HM)
  • تیغ اره های دیسکی سر الماس برش چوب
  • تیغ اره های دیسکی سر الماس برش ام دی اف MDF
  • تیغ اره های دیسکی الماسه خط زن
  • تیغ اره های دیسکی الماسه شیار زن
  • تیغ اره های دیسکی الماسه آلومینیوم بر
  • تیغ اره های دیسکی الماسه آهن بر
  • تیغ اره های دیسکی الماسه فولاد بر
  • تیغ اره های دیسکی جنرال
  • تیغ اره های الماسه مولتی چوب بر

ما سعی کردیم در این مقاله شما را با انواع صفحه های برش، کارایی و جنس هر کدام آشنا کنیم و برای تهیه و خرید هر کدام از آن، بتوانید به راحتی اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین برای خرید ابزار می توانید با کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی ابزار غفوری تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید تیغ اره

  1. Avatar مسعود قدیمی گفت:

    با سلام
    خوشحالم که تا حد امکان برای بعضی آیتم‌های ابزار برشی مانند انواع تیغ اره های گردبرای برش انواع متریال نچرال و سینتاتیک توضیحاتی داده اید و چه خوب است که روی تیغ اره ها که کار با آنها احتیاط و ایمنی بسیار میطلبد این کار را کرده اید اگر باز هم توضیحات بیشتری بدهید مورد استفاده همه قرار می‌گیرد.
    با تشکر

    1. Avatar حسین غفوری گفت:

      سلام چشم حتما در اینده انجام میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *