آموزش ابزارآلات

خرطومی فرز انگشتی چیست

خرطومی فرز انگشتی چیست

فرزها جزء پرمصرف ترین دستگاه ها در صنایع مختلف می باشند و با توجه به کاربرد زیادی که دارند توسط بسیاری از برند ها تولید و وارد بازار می شوند. فرزها دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به کاربردی که دارند در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از انواع فرز که معمولا برای انجام کارهای هنری بر روی انواع چوب، فلز و پلاستیک دارای کاربرد می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد، فرز انگشتی است.

در واقع فرز انگشتی یک نوع ابزار برقی می باشد که برای منبت کاری، ظریف کاری های نجاری، قالب سازی ها و… دارای کاربرد می باشد. این محصول دارای یک موتور کوچک و چند چرخ دنده درون خود می باشد و باعث چرخش شفت اصلی می شود.

با توجه به نوع کار خود در زمان خرید همیشه به سرعت دستگاه توجه کنید. سرعت فرزانگشتی با دور در دقیقه مشخص می شود و ممکن است سرعتی حدود ۳۰۰۰ دور در دقیقه داشته باشد. علاوه بر آن توجه به توان دستگاه و سایز کولت فرز انگشتی نیز مهم می باشد. فرز انگشتی کمی بزرگتر از دستگاه فرز مینیاتوری می باشد و بسیار صنعتی تر از آن می باشد و بیشتر برای ترش و فرز کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

کار کردن با فرز انگشتی و فرز مینیاتوری بسیار ساده  و راحت می باشد و فقط باید ابزارهای مورد استفاده آن را برای کارهای مختلف بشناسید و آموزش کار با فرز مینیاتوری و یا آموزش کار با فرز انگشتی را دیده باشید.

خرطومی فرز انگشتی

خرطومی فرز انگشتی

خرطومی فرز انگشتی:

خرطومی فرز انگشتی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی روی انواع فرز انگشتی و فرز مینیاتوری می باشد و به شیلنگ فرز انگشتی نیز معروف است. این وسیله  از یک فنر یا فولاد فنری بلند در حدود ۶۰ سانتی متر تشکیل شده است و در داخل یک شلنگ پلیمری قرار گرفته است.

شلنگ خرطومی برای فرزهای حکاکی انگشتی و مینیاتوری، ساخته شده است و قطعه ای بسیار کاربردی می باشد و دارای مزایا و استفاده های بسیار زیادی برای دستگاه فرز انگشتی می باشد. فنر داخلی این خروطومی همانند دیگر ابزارهای استاندارد به کولت فرز انگشتی یا مینیاتوری متصل می باشد. خود خرطومی نیز به کولت و ابزارگیر مجهز است و می توان ابزار یا مته و تیغ فرز را روی آن بست و محکم کرد.  چرخش فرز انگشتی از راه فنر داخل شلنگ به کولت منتقل می شود و ابزار را روی خرطومی به چرخش در می آورد. هر ابزار یا لوازمی که روی کولت اصلی فرز متصل می شود را می توانید به خرطومی هم نصب کنید و با آن کار کنید.

از خرطومی برای انجام دادن کارهای بسیار دقیق و ظریف استفاده می کنند و دارای وزن کمی می باشد و باعث شده است که در استفاده های ظریف و طولانی مدت دست کاربر خسته نمی شود. شرایط استفاده از آن به این صورت می باشد که ابتدا شلنگ خرطومی را بر روی فرز انگشتی حکاکی خود نصب کنید و به شما دیگر نیازی به گرفتن دستگاه فرز انگشتی در دست نیست و پروسه فرزکاری و حکاکی خود را با استفاده از این شلنگ انجام می دهید. جنس به کار رفته در شلنگ های خرطومی، بسیار مرغوب و از مواد انعطاف پذیری می باشد و از راه نصب شلنگ خرطومی می توانید در فضاهایی که امکان استفاده از خود دستگاه در آنجا وجود ندارد نیز کار خود را به راحتی انجام دهید.

کاربرد فرز انگشتی

کاربرد فرز انگشتی

کاربرد فرز انگشتی:

  • یکی از مهمترین کاربردهای فرز انگشتی یا سنگ انگشتی، تراش و فرز کاری فلزات می باشد و برای سنگ زنی، ساب زدن جای جوش و یا سنگ زنی آهن، قطعات فولادی و فلزی امورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای براده برداری و شکل دهی به مواد و متریال های مختلف مانند انواع قطعات فولادی، فلزی، چوبی و دیگر متریال های صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای برشکاری به وسیله تیغ برش یا فرز پولکی که روی یک دنباله ۶ میلی متری قرار می گیرد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سنباده زنی به وسیله فرز انگشتی نیز یکی دیگر از توانایی های هر فرز انگشتی می باشد و  با نصب انواع سنباده ها می توان کار سنباده زنی را انجام داد.
  • از دیگر ابزارهایی که می توان می توان روی انواع فرز مینیاتوری نصب کرد، فرچه سیمی می باشد و در شکل ها و سایزهای مختلفی وجود دارند.
  • فرز انگشتی با داشتن قابلیت های بسیار زیاد در کلیه صنایع تولیدی و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد و برای انجام اموری مانند سنگ زنی، سنباده زنی، براده برداری، سوراخکاری و فرز کاری مناسب می باشد و ابزار بسیار پرکاربردی می باشد.
انواع فرز انگشتی

انواع فرز انگشتی

انواع فرز انگشتی:

فرز انگشتی دارای دو نوع فرز انگشتی گلو بلند و فرز انگشتی گلو کوتاه می باشد و برای انجام وظایف سنگین تر و صنعتی طراحی و تولید شده اند و معمولا برای سنگ زنی، برش کاری، سنباده زنی سطح فلزات و دیگر متریال ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  • فرز انگشتی گلو بلند برای فضاهایی که زاویه های تند و فضای کمی برای کار دارد مورد استفاده قرار می گیرد و با این وسیله به راحتی می توانید به گوشه ها نفوذ کنید و کار سنگ زنی را انجام دهد.
  • فرز انگشتی گلو کوتاه برای فضاهایی که دارای اندازه بزرگ می باشند، برای برش کاری و سنگ زنی مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال برای برش یک سطح کوچک مربعی روی ورق فلزی و یا حتی یک پروفیل آهن می توانید از یک تیغ برش فرز انگشتی روی فرز انگشتی گلو کوتاه استفاده کنید و با دقت فوق العاده بالایی کار برش آهن و فلز را انجام دهید.

فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده فروش اینترنتی ابزار منجمله فرز انگشتی گلو کوتاه توسن مدل ۳۳۱۴GD می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *