آموزش ابزارآلات

باتری لیتیوم یا کادمیوم

باتری های متفاوت

باتری لیتیوم یون و باتری نیکل کادمیوم با توجه به پیشرفت علم الکترونیک و پیچیده تر شدن پروژه ها، به عنوان اولویت اول حرفه ای ها و حتی آماتور ها در صنعت و ابزار های بی سیم مانند گوشی موبایل، لب تاب، دریل شارژی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته برای مدت زمان طولانی، از باطری های نیکل کادمیوم برای تامین انرژی استفاده می کردند و در این سال ها با توجه به پیشرفت غیر قابل توقف علم شیمی و الکترونیک، باتری های لیتیوم یونی تولید شده و دارای عملکرد بسیار عالی تری نسبت به باتری های نیکل کادمیوم می باشد و دارای تلفات انرژی بسیار کمتر، عدم نیاز به تعمیر، کوچک و سبک تر از باتری های نیکل کادمیوم هستند.

باتری لیتیوم یون و باتری نیکل کادمیوم برای ابزار بدون سیم

باتری های لیتیوم یون حجم و وزن کمتری نسبت به باتری های کادمیومی دارند و دارای قیمتی دو الی سه برابر بیشتر می باشند و همچنین دارای حالت تخلیه بار نمی باشند و با یک بار شارژ می توانند برای مدت های بسیار زیادی در حالت شارژ شده باقی بماند و آماده ی تامین انرژی باشند.

البته که این دو نوع باتری از لحاظ تامین ولتاژ و جریان دارای یک اندازه قدرت هستند، مثلا یک باتری ۱۲ ولت لیتیومی و یک باتری ۱۲ ولتی نیکل کادمیومی به یک اندازه پتانسیل تامین انرژی را دارند.

دقت داشته باشید که مدت زمان تامین این انرژی کاملا مربوطه به نوع ابزار مورد استفاده و ساختار موتور مورد نظر در آن می باشد، مثلا در ابزارهایی که دارای موتور بدون جاروبک هستند توان آمپر بسیار بالاتری نیاز می باشد و این خود نقش اساسی در مدت زمان تامین انرژی در این نوع باتری ها دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که باتری های نیکل کادمیوم دارای حالتی هستند که به آن اثر حافظه می گویند این حالت به این صورت است که اگر باتری ها در اواسط زمان شارژ دهی خود زیاد استفاده شوند و مجددا شارژ شوند در اواسط کار دچار حالتی مانند افت ولتاژ می شوند و ضعیف به نظر می رسند و به همین دلیل در باتری های نیکل کادمیوم باید تا آخر تخلیه شوند و مجددا تا انتهای ظرفیت خود شارژ کامل شوند.

در باتری های لیتیوم یونی دیگر این مشکل وجود ندارد و چرخه ی شارژ و دشارژ در باتری های نیکل کادمیومی معمولا تا ۱۰۰۰ بار به خوبی انجام می شود.

باتری های مدرن لیتیوم

باتری های مدرن لیتیوم

تفاوت باتری نیکل کادمیوم با لیتیوم یون

البته که ابزار بدون سیم دارای پیشرفت بسیار زیادی شده است و در بسیاری از پروژه های ما و افراد حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند و اخیراً به وسیله ی فناوری جدیدتر، باتری های لیتیوم یون جایگزین شده اند.

باتری های لیتیوم یون نسبت به باتری های نیکل کادمیوم دارای اندازه ی کوچک تری می باشند و به تعمیر کمتری نیاز درند و همچنین برای محیط زیست ایمن تر هستند و با توجه به تشابه هایی که دارند از نظر ترکیبات شیمیایی، تاثیر زیست محیطی، کاربردها و هزینه دارای تفاوت می باشند.

کدام باتری برای ابزار بدون سیم مناسب تر می باشد

معمولاً باتری های لیتیوم یون کوچک تر و سبک تر از باتری های نیکاد هستند ولیتوم یون دو تا سه برابر گران تر از کادمیوم است و لیتوم یون تقریباً تخلیه شارژ ندارد و این مورد باعث شده است که باتری لیتیوم یون بدون از دست دادن شارژ ماه ها ذخیره شود.

از نظر توان، هیچ کدام از این دو باتری نسبت به دیگری توان بیشتری ارائه نمی کنند و به عنوان مثال یک باتری ۱۸ ولت لیتیوم یون نسبت به یک باتری ۱۸ ولتی نیکاد، همان میزان پتانسیل را برای تولید توان دارد.

باتری های نیکل کادمیوم

باتری های نیکل کادمیوم دارای اثر حافظه می باشد و نقطه ای را که در چرخه شارژ، مجدد آغاز شد، به یاد می آورد و در استفاده های بعدی، ولتاژ در آن نقطه افت می کند، به این صورت که تخلیه ی شارژ صورت گرفته است و به همین دلیل بهتر است که باتری نیکاد را قبل از شارژ مجدد، تا انتها تخلیه کنید. با توجه به این نوع استفاده، قبل از اینکه ظرفیت از بین برود، باتری نیکل کادمیوم دارای دوام بیش از ۱۰۰۰ چرخه می باشد.

باتری های لیتیوم یون

باتری های لیتوم یون نیاز به نگه داری کمتری دارند و در مقابل اثر حافظه مقاومت می کنند و دارای تحمل گستره ی وسیع تری از دماها می باشد و تنها ایراد جدی، ظریف بودن آن ها است و به همین دلیل به مدار محافظ برای کار کردن با ایمنی نیاز دارند.

با توجه به، عملکرد مطلق این دو باتری تقریباً یکسان می باشد، انتخاب میان باتری های لیتیوم یون و نیکل کادمیوم دارای اختلاف های ساده ای مانند: سبک تر بودن، دوام بیشتر و گران تر بودن، یا سنگین تر، پر مصرف تر و ارزان تر بودن می باشد.

گروهی از باتری های نیکل آبی رنگ

گروهی از باتری های نیکل آبی رنگ

بزرگترین مزیت باتری های لیتیوم چیست

باتری لیتیوم دارای مزیت های زیر است.

تخلیه خود به خودی شارژ در آن بسیار محدود است

باتری لیتیوم سطح شارژ خود را می تواند تا مدت زمان های طولانی نگه دارد و این یک مزیت بزرگ نسبت به باتری کادمیوم می باشد که در آن تخلیه خود به خودی شارژ وجود دارد.

وزن کمتری دارد

این نوع باتری سبک تر و کوچک تر از کادمیوم می باشد و باعث راحتی کاربر می شود و قابلیت استفاده در وسایل الکترونیکی کوچک را نیز دارد.

قابلیت شارژ مجدد به دفعات بسیار بالا را دارد

باتری لیتیوم حدود دو برابر بیشتر از باتری کادمیوم می تواند شارژ مجدد شود و باترِی لیتیوم می تواند در حدود ۲۰۰۰ بار شارژ مجدد شود در حالی که باتری کادمیوم حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ بار قابلیت شارژ مجدد دارد.

بزرگترین مزایای باتری کادمیوم چیست

باتری کادمیوم دارای مزیت های زیر می باشد.

تکنولوژی آن شناخته شده است

باتری کادمیوم حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است که تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است و تکنولوژی تولید آن بسیار قوی و پیشرفته است.

بدون قطعات الکترونیکی درونی

باتری کادمیوم برخلاف لیتیوم، دارای قطعات الکترونیکی درونی نمی باشد و به همین دلیل باتری کادمیوم جریان الکتریکی بالا، دما و تخلیه شارژ را می تواند تحمل کند، در حالی که باتری لیتیوم این مدلی نیست و در باتری لیتیوم، این قطعات الکترونیکی درونی، باتری را در شرایط سخت خاموش می کنند که می تواند کاربر را دچار مشکل کند.

مقاوم

باتری کادمیوم بسیار مقاوم و سخت می باشد و در شرایط دشوار مثلا دما و جریان برق بسیار بالا، این باتری کارایی خود را حفظ می کند و در ابزار بزرگ تر مانند اره برقی و دریل های بزرگ که جریان برق بالایی نیاز دارند، دارای کاربرد بسیار بالایی می باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که در مکان های سردسیر یا گرمسیر، اغلب از باتری کادمیوم استفاده می شود و این نوع باتری بر خلاف لیتیوم تحت تاثیر دماهای شدید قرار نمی گیرد و البته این به این منظور نمی باشد که باتری لیتیوم نمی تواند در چنین شرایطی دارای کارایی باشد، ولی کاربر باید از قرار دادن وسیله الکترونیکی خود در معرض دماهای شدید جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *