آموزش ابزارآلات

اینورتر جوشکاری چیست

اینورتر جوشکاری چیست

سیستم ‌های جوشکاری که بر مبنای ژنراتورها و یا رکتیفایرها کار می‌کنند و هرکدام از آن ها دارای معایب و مزایایی در صنعت جوشکاری می‌باشد، ولی با توجه به پیشرفت علم و فناوری‌های مربوط به جوشکاری، تکنولوژی جدیدی به اسم اینورتر به وجود آمده است و بسیار زیاد، عملیات جوشکاری را آسان کرده است.

اینورتر جوشکاری، یک دستگاهی است که با کمک انرژی برق و حرارت بالایی که تولید می‌کند، دو قطعه را ذوب کرده و آنها را به هم می‌چسباند. در این فرآیند، دستگاه جوش جریان برق را به یک میله به نام الکترود که اغلب از جنس آهک، سلولز، اکسید سدیم، خاک رس و … می باشد، می رساند و با پر کردن فضاهای خالی و در نهایت سرد شدن، اتصالات قوی را می‌سازد.

دستگاه جوش اینورتر از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار می باشد و منبع تغذیه این دستگاه، توانایی فراهم آوردن جریان بالا برای جوشکاری را فراهم می کند. کابل برق ورودی دستگاه جوش اینورتر از تک فاز دو رشته برای جریان ۲۲۰ ولت شهری AC می باشد که این جریان AC به وسیله ی یکسری از سوئیچ به جریان متناوب DC تبدیل می شود و مقدار جریان خروجی ولتاژ دستگاه جوش اینورتر قابل تنظیم می باشد و در طول انجام عمل جوشکاری به وسیله ی  ولوم آمپر خروجی دستگاه جوش کنترل می شود.

برای ساخت دستگاه جوش اینورتر از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است و نسبت با دستگاه جوش ترانسفورماتور بسیار کم حجم و سبک و همچنین مصرف برق بسیار کمتری دارد.

مزایای اینورتر جوشکاری

مزایای اینورتر جوشکاری

مزایای اینورتر جوشکاری:

مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه جوش اینورتر شامل موارد ذکر شده در ذیل می باشد:

  • کاهش حجم و وزن دستگاه
  • راندمان
  • انعطاف‌پذیری
  • کیفیت خروجی نهایی
  • افزایش سرعت کار
  • بدون قطعی در جریان
  • بازدهی بالا در درازمدت
  • استفاده از قدرت ژنراتور
  • چرخه عملکرد
  • خروجی DC

معایب اینورتر جوشکاری:

با توجه به تمام مزایای این دستگاه، نمی توان گفت که این دستگاه بهترین و کامل ترین دستگاه برای هر مدل جوشکاری می‌باشد. برای جوشکاری‌هایی مانند: جوش آرگون یا تیگ، جوش co2 یا میگ، جوش زیر پودری بهتر است که از دستگاه های جوش مخصوص به آن استفاده کنید و اگر سایز و حجم دستگاه جوشکاری برای شما مهم نباشد، با خرید دستگاه های جوشکاری قدیمی در مدت زمان طولانی تر، ارزان ‌تر می باشد و البته که، تکنولوژی آنها قدیمی‌ تر است. توجه داشته باشید که انتخاب دستگاه های جوشکاری به نوع جوشکاری و اندازه کار ارتباط دارد.

دقت داشته باشید که، در صنایعی که فعالیت جوشکاری به صورت سنگین انجام می‌شود، این دستگاه توانایی لازم را ندارد و در این صنایع از روش‌های قدیمی جوشکاری استفاده می کنند.

کاربرد های اینورتر جوشکاری

کاربرد های اینورتر جوشکاری

مهم‌ترین کاربرد های اینورتر جوشکاری:

مهمترین کاربردهای دستگاه جوش اینورتر شامل موارد ذکر شده در ذیل می باشد:

  • صنایع هوا فضا
  • طرح‌های صنعتی، ساخت خطوط و لوله‌های نفتی
  • تولید خودرو و ساخت ماشین آلات صنعتی
  • کارخانه‌های صنایع شیمیایی
  • صنایع کشتی‌سازی
  • خطوط ریلی
  • ساخت تجهیزات ریلی
  • پروژه‌های ساختمانی

نکات ایمنی در جوشکاری:

دقت داشته باشید که، پرتوهای تولید شده در نتیجه ذوب شدن الکترود به وسیله این دستگاه، برای چشم ها مضر می باشد و باعث آسیب دیدگی چشم ها و سوختگی پوست می‌شود، بنابراین بهتر است در زمان کار با دستگاه حتما از ماسک جوشکاری و لباس مخصوص استفاده کنید.

گاز و دود حاصل از سوختن لایه روی الکترود، باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود، بنابراین بهتر است در محیط ها و کارگاه های کوچک بدون هواکش از این دستگاه استفاده نکنید.

در هنگام جوشکاری، یک مدار برقی ایجاد می شود و دارای جریان الکتریکی بسیاری می باشد و اگر سهوا این مدار لمس شود می تواند باعث شوک الکتریکی و در برخی مواقع مرگ شود. پس در هنگام جوشکاری حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید.

نکات ایمنی در جوشکاری

نکات ایمنی در جوشکاری

شدت جریان تولیدی دستگاه جوش اینورتر:

یکی از اصلی‌ ترین وجه تمایز دستگاه جوش اینورتر با دیگر محصولات جوشکاری، توانایی بالای آن ها در تولید شدت جریان خروجی می باشد و میزان شدت جریان مورد نیاز، رابطه‌ ای مستقیم با شدت جوشکاری و ضخامت قطعه کار دارد. دقت داشته باشید که جریان حداکثر ۲۰ آمپر، برای دستگاه های مصارف خانگی، کافی می باشد و  برای مصارف صنعتی و نیمه صنعتی باید این توان را بیشتر در نظر بگیرید.

لوازم جانبی اینورتر جوشکاری:

لوازم جانبی این دستگاه شامل: کابل، انبر جوش و انبر اتصال می باشد و انبر جوش توانایی نگه داشتن الکترود با شماره های متفاوت را دارد و کابل آن وظیفه انتقال جریان به انبر و در نهایت الکترود را عهده دار می باشد.

انقلاب صنعت جوشکاری با اینورتر:

مدتی است که این تکنولوژی در کشورهای صنعتی رواج پیدا کرده است و  و در کشور ما نیز تولید و استفاده از دستگاه های اینورتر جوشکاری اخیرا مورد استفاده قرار می گیرد. تولیدکنندگان داخلی، به دلیل مزایای فراوان این تکنولوژی دارد، می توانند در آینده ای نزدیک در بازار رقابتی با سایر تجهیزات متناسب جوشکاری عرصه را به خود اختصاص دهند و توسعه آن به مراتب بهتر از گذشته انجام دهند.

ویژگی های دستگاه جوش اینورتر

ویژگی های دستگاه جوش اینورتر

ویژگی های دستگاه جوش اینورتر:

در زمان استفاده از این دستگاه موارد زیر را باید مد نظر قرار داد.

  • دارای جوش بدون قطع و وصل و یا جوش زنجیره ای می باشد.
  • حوضچه جوش و قوس الکتریکی مناسب ایجاد می کند.
  • بدون هر گونه آلودگی صوتی می باشد.
  • کنترل جریان در هنگام جوشکاری نسبت به نیاز کاربر را فراهم می کند.
  • دارای بازدهی و قدرت بالا، سبک و کم حجم
  • امکان جوشکاری به وسیله انواع الکترودهای رتیلی، قلیایی، سلولزی و انواع سیم و فیلرهای جوشکاری فراهم می شود.

شدت جریان تولیدی دستگاه جوش اینورتر:

این دستگاه، دارای توانایی های مختلف در تولید شدت جریان می باشد و اصلی ترین وجه تمایز و نکته قابل توجه، میزان شدت جریان تولیدی آن است. این میزان شدت جریان، با شدت جوشکاری و ضخامت قطعه کار دارای رابطه ی مستقیم می باشد.

چرخه عملکرد دستگاه جوش اینورتر:

به زبان ساده چرخه عملکرد همان مدت زمانی است که دستگاه می تواند بی وقفه جوشکاری کند و بعد از آن برای خنک شدن به زمان لازم، نیاز دارد. این پارامتر در دستگاه های جوشکاری بر حسب درصد اعلام می شود و به این صورت که اگر میزان چرخه عملکرد دستگاهی ۱۰۰% باشد، یعنی این دستگاه نیاز به هیچ وقفه ای برای خنک کاری ندارد و توانایی جوشکاری مداوم را دارد.

اگر چرخه عملکرد دستگاه ۵۰% باشد، این به این معنی اشت که، در یک بازه ده دقیقه ای کار، دستگاه نیاز به پنج دقیقه زمان برای خنک کاری دارد. میزان نیاز دستگاه به خنک کاری با بالارفتن شدت جریان تولیدی، بیشتر می شود. هرچه کاربری دستگاه به سمت صنعتی و کارگاهی برود، چرخه عملکرد بالاتری مورد نیاز می باشد.

اگر علاقه مند به دستگاه جوش اینورتر دار هستید می توانید مقاله عیب یابی اینورتر جوشکاری را مطالعه کنید.

همچنین فروشگاه ابزار غفوری ارائه دهنده اینورترهای دستگاه جوش زیر می باشد.

اینورتر جوشکاری ۲۰۰ آمپر تانوس

اینورتر جوشکاری سلولزی آروا ۲۲۰ آمپر مدل ۲۱۶۱

اینورتر جوشکاری مگا آروا ۲۰۰ آمپر مدل ۲۱۷۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *