آموزش ابزارآلات

معرفی انواع سوهان و کاربرد آن ها

سوهان و کاربرد آن ها

سوهان، یک ابزار برای از بین بردن مقدار بسیار کم و ظریف از یک قطعه می باشد و همچنین برای نرم کردن، تیز کردن، صاف و تمیز کردن بیشتر سطوح استفاده می‌شود.

این وسیله ی کاربردی، دارای یک دسته می باشد و با دستگیره ی چوبی و یا پلاستیکی پوشیده می شود و همچنین دارای یک بدنه ی دارای آج است.

معمولا انواع سوهان را از جنس فولاد می سازند و دارای اشکال مختلفی مانند: مستطیل، مثلث و دایره می باشد و اینکه، ممکن است یک یا هر دو روی آن دارای آج باشد و یا نوع آج آن در هر دو طرف دارای تفاوت باشد.

همانطور که مشخص می باشد، سوهان های ریزتر برای کارهای ظریف تر مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل دارای آج های ریزتر و ظریف تری می باشند و و بر عکس، سوهان های فلزی با نوک الماسه و سیلیسیم کاربید برای تراشیدن مواد سخت‌تری مانند سرامیک مناسب می باشد.

تاریخچه استفاده از سوهان:

انسان ها، قبل از تاریخ نیز به وسیله ی ساییدن سنگ‌ ها کار سوهان را انجام می دادند و سوهان‌ فلزی و به شکل تقریبا امروزی آن، دارای قدمتی نزدیک به ۳۰۰۰ سال می باشد. سوهان ‌های معمولی فلزی از قرن ۱۱ میلادی تا امروز، دارای چندان تغییری نمی باشد و از آن زمان به همین شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوهان دارای زبری و نرمی می باشد و این میزان در یک سانتی متر طول تقسیم شده است و هر چقدر که حجم باربرداری و تراشیدن بیشتر باشد، از سوهان و چوب ساب خشن و هر چقدر حجم باربرداری و تراشیدن کمتر باشد از سوهان و چوب ساب ظریف استفاده می کنیم.

سوهان

سوهان

نکات مهم برای استفاده از سوهان:

  • در زمان استفاده، ممکن است که تراشه و یا براده های چوب در بین آج های سوهان گیر کرده باشد و در این حالت سوهان بر روی سطح مورد نظر، سر می خورد و برای رفع این مشکل با برس مویی سوهان و چوب ساب را تمیز کنید.
  • در بعضی موارد، چوب‌ها دارای مواد صمغی و روغنی می باشند و برای رفع این مشکل سوهان و چوب ساب را داخل آب جوش یا در معرض بخار آب قرار دهید تا پاک شود و بعد با برس مویی همه ی ذرات را از بین ببرید.
  • برای جلوگیری از زنگ زدن سوهان، یک تکه پارچه را به گازوئیل یا نفت آغشته کنید و به آن بزنید.
  • این ابزار را مانند مغار در کیف نگه دارید و در کشو و یا جعبه ابزار بر روی هم دیگر قرار ندهید، زیرا آج های آن از بین می رود.
  • بر اساس نوع کاری که می خواهید انجام دهید، سوهان خود را انتخاب کنید و بعد قطعه ی مورد استفاده را به میز کار محکم کنید.
سوهان

سوهان

انواع سوهان و کاربرد آن ها:

این ابزار، در کارگاه های بزرگ و کوچک و یا منازل استفاده می شود و برای صیقلی و هموار کردن سطوح، کنده کاری و برش مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از کارهان مهم برای نجاری و منبت کاری می باشد و به همین دلیل دارای انواع مختلفی می باشد:

  • سوهان نیم گرد: برای پرداخت و براده برداری قطعات مبلمانی که محدب و مقعر هستند مورد استفاده قرار می گیرد. دارای دو سطح صاف و نیم دایره ‌ای آج‌ دار می باشد و معمولاً از دسته به سمت نوک به طرح مخروطی است و برای شکل دادن به سطوح نیز استفاده می شود.
  • سوهان تخت: برای پرداخت و براده ‌برداری قطعات مسطح مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از پر کاربرد ترین، معمول ترین و رایج ترین نوع آن می باشد و ممکن است برحسب زبری یا نرمی آج و یک طرفه یا دو طرفه بودن آن به انواع متفاوتی تقسیم شود و هرکدام هم دارای کاربرد خاص خود می باشند.
  • سوهان گرد: برای ساییدن، پرداخت و گشاد کردن سوراخ‌های گرد و بیضی، شیارهای قوس دار و … مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل استوانه ای می باشد و برای سوهان کاری، براده برداری، صیقلی کردن، فرم دهی و پرداخت در سطوح مدور و داخل برش ها و حفره های دایره ای شکل مثلا، سوراخ به وجود آمده به وسیله ی دریل استفاده می شود.
  • سوهان دم موشی یا قاشقی: برای بیشتر قوس‌های داخلی و خارجی، پیکرتراشی و منبت ‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سوهان سه گوش و چهار گوش: برای تیز کردن دندانه ی تیغه اره و فرم دادن شیارهای کنگره‌ای و مثلث شکل مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، این ابزار برای فرم دادن و پرداخت گوشه‌ها، کنج‌ها، زاویه‌های تیز و کار در فضای بسته و محدود، شیاره های کنگره و مثلثی شکل، تیز کردن دندانه ی تیغ اره استفاده می شود و معمولا از فولاد سخت کاری شده تولید شده است. از سوهان چهار گوش هم برای سوهان ‌کاری و براده‌ برداری سوراخ‌ های چهار گوش یا شیارهایی که دارای زاویه ی قائمه می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سوهان رنده‌ای: برای پرداخت سطوح بزرگ مانند روی الواری مورد استفاده قرار می گیرد و به این نکته توجه داشته باشید که در زمان استفاده ی باربرداری، خرده‌ های چوب داخل آج‌ ها باقی نمی ماند و از بین عاج ها که خالی می باشد به بیرون ریخته می شود و به راحتی و خیلی سریع می توانید کار سوهان کشی را انجام دهید.
  • سوهان مویی: این سوهان، بسیار کوچک و نازک ‌تر ازسوهان ‌های معمولی می باشد و برای انجام کارهای ظریف و دقیق مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سوهان دنده: این سوهان بر اساس دنده های پیچ می باشد و برای تمیز کردن، ‌از بین بردن زنگ و حذف زایده های ایجاد شده روی دندانه های پیچ مورد استفاده قرار می گیرد.
مغار

مغار

مغار:

یکی از مهم ترین ابزار برای صنایع چوب، منبت، خراطی و… می باشد و برای کنده کاری و ایجاد طرح و نقش بر روی سطح چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

دارای یک تیغه ی فولادی تیز و یک دسته ی چوبی و یا پلاستیکی می باشد و بر اساس شکل تیغه دارای انواع مختلفی در ابعاد مختلف می باشد و هر کدام دارای کاربرد خاص خود است. در ذیل نام انواع مغار را ذکر می کنیم:

  • تخت
  • نیم باز
  • گلویی
  • شفره
  • چاقویی

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، با انواع سوهان و کاربرد هر کدام آشنا شده اید و برای تهیه ی هر کدام از آن ها با توجه به نیاز خود و کاربرد آن ها دارای اطلاعات کافی هستید و دیگر متوجه شده اید که هر کدام از سوهان های موجود در بازار برای انجام کدام کار می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *