آموزش ابزارآلات

آموزش نصب کولر آبی

کولر آبی

با توجه به شروع گرم شدن هوا، یکی از پر درخواست ترین و محبوب ترین خدمات، نصب و سرویس کولرهای آبی می باشد و بسیار مورد توجه قرار می گیرد. به خصوص اگر در مناطق گرمسیری جنوب کشور سکونت می کنید، این نیاز زودتر و بیشتر مشخص می شود و از موثرترین راه های کاهش دما می باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که نصب و یا سرویس کولر آبی را برای دقیقه ی ۹۰ نگذارید و چند هفته قبل از احتمال گرمای هوا این کار را انجام دهید و بری آن اقدامات لازم را مبذول بفرمایید.

به عنوان مثال، برای زندگی در تهران می توانید در فروردین ماه این کار را انجام دهید، زیرا هم به نفع شما و هم به نفع نصاب کولر می باشد و اگر چنانچه به کارهای بنایی و برق کشی مانند نصب کلید کولر توکار، نصب کلید جدید و نصب پایه کولر آبی نیاز باشد، زمان کافی برای انجام این کار را خواهید داشت.

راهنمای طریقه نصب کولر آبی:

توجه داشته باشید که کار نصب کولر آبی یک کار تخصصی می باشد و نصب آن به وسیله ی یک نصاب کار بلد خیلی بهتر و اصولی تر می باشد. حال چنانچه اگر شما فردی فنی هستید و قصد دارید که نصب کولر را خودتان انجام دهید، بهتر است که نکات ذکر شده در ذیل را به ترتیب رعایت کنید:

تراز کردن کولر و اجرای سیستم آب کولر:

در این مرحله ابتدا باید کولر را به صورت تراز دربیاورید و بعد برای تامین آب کولر، اتصال کولر به کانال و نصب تمامی بخش های لازم اقدام کنید.

نصب اتصالات برق کولر:

در این قسمت باید به سیم کشی، نصب برق و کلیدهای لازم برای راه اندازی کولر آبی اقدام کنید.

راهنمای طریقه نصب کولر آبی

راهنمای طریقه نصب کولر آبی

ساخت شاسی برای نصب کولر آبی:

به این نکته دقت داشته باید که قبل از راه اندازی کولر باید به ساخت شاسی اقدام کرده باشید، زیرا به هیچ عنوان نمی توان کولر آبی را بر روی زمین نصب کرد و حتما باید از شاسی و یا پایه ی مناسب استفاده کرد، زیرا قطعه ای به نام سرریز که در تشتک کولر قرار دارد، آب را به درستی تخلیه نمی کند.

تراز کردن کولر آبی هنگام نصب:

بعد از قرار دادن شاسی و انتقال کولر بر روی آن، حالا باید کولر را بر روی آن به صورت تراز قرار دهید و برای انجام این کار می توانید از یک تراز استفاده کنید، زیرا وجود کوچک ترین ایراد در شاسی و عدم تراز کولر، باعث نشت آب و کاهش کارایی کولر آبی می‌شود.

مرحله اتصال کولر آبی به کانال:

برای نصب اصولی و صحیح کولر آبی باید به این نکته توجه داشته باشید که، فاصله ی خروجی کولر تا کانال کولر حدودا ۳۰ سانتی متر باشد و به صورت راستا در کنار هم قرار بگیرند و برای نصب کولر به کانال، بهتر است از یک برزنت استفاده کنید و آن را به کمک چسب، گیره های پلاستیکی و یا تسمه به دهانه کولر متصل کنید و بعد در نهایت دورتادور برزنت را با کمک دریل و پیچ محکم کنید.

انجام این کارها به صورت درست و اصولی باعث کاهش لرزش و صدا در زمان کار کردن کولر می شود و هوای تولید شده در دستگاه به صورت مستقیم وارد کانال کولر می شود.

مرحله نصب برق و سیم کشی در نصب کولر ابی:

مرحله سیم کشی و نصب برق برای کولرهای آبی، بسیار مهم می باشد و قبل از نصب باید به این نکته توجه داشته باشید و باید از کنتور برق تا محل نصب کولر سیم کشیده شود و بهتر است که از جعبه تقسیم استفاده کنید، زیرا در این صورت به سیم آسیب نمی رسد و در تماس با آب قرار نمی گیرد. البته برای رعایت اصول ایمنی می بایست که قبل از انجام هر کار برقی، برق اصلی ساختمان را قطع کنید.

تراز کردن کولر آبی

تراز کردن کولر آبی

مرحله انتقال آب در نصب کولر آبی:

بعد از انجام مراحل اولیه ی ذکر شده در بالا، حالا نوبت انتقال آب از کنتور به محل قرار گیری کولر می باشد و البته که در مورد ساختمان های قدیمی باید از تانکر برای تامین آب استفاده کنید و در ساختمان های جدید، برای هر واحد ساختمانی، یک شاخه ی جدا در نظر گرفته شده است. حالا باید نسبت به انتقال آب تا نزدیک ترین محل کولر اقدام کنید و برای این کار باید از از لوله های مخصوص کولر استفاده کنید و آن را به خروجی شناور کولر متصل کنید تا آب مورد نیاز برای کولر تامین شود.

مرحله نصب کلید کولر آبی:

در این مرحله باید برای نصب کلید اقدام کنید و البته که همانطور که در بالا گفته شد، مراحل اولیه و اصولی آن انجام شده است و کلید کولر شامل سه دکمه است که از راست به شرح ذیل می‌باشد:

  • دکمه ی اول آبی رنگ برای پمپ آب کولر می باشد
  • دکمه ی دوم که قرمز رنگ برای موتور کولر آبی می باشد
  • دکمه ی سوم سبز رنگ برای دور تند و کند کولر آبی می‌باشد

البته ممکن است این رنگ ها در کولرهای مختلف متفاوت باشد و می توانید از کلیدهای مختلفی مثل، کلید سه پل، چهار پل و … استفاده کنید.

مرحله نصب شیر شناور کولر آبی:

برای این کولرها، آب از لوله ی آب به کمک شیر شناور وارد تشتک کولر می‌شود و در این مرحله، شناور باید حجم آب ورودی به کولر را کنترل کند و مانع از سر ریز شدن و نشتی آب شود و برای درست و اصولی کار کردن شناور هم باید کولر به درستی و اصولی تراز شده باشد. دقت داشته باشید که شیر کمی به صورت قائم باشد، زیرا در صورت زیاد شدن آب، آن را قطع می کند و اگر سر شیر شناور رو به پایین باشد، ورودی آب به کولر هم بیشتر می شود.

نصب موتور کولر آبی

نصب موتور کولر آبی

مرحله نصب موتور کولر آبی و برق آن:

بعد از رعایت اصولی و صحیح مراحل ذکر شده در بالا، حالا باید برای نصب موتور کولر آبی و اتصال سیم برق به موتور اقدام کنید و توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، سیم ها را از جعبه تقسیم عبور دهید و اگر چنانچه در این مرحله اطلاعات کافی در این مورد ندارید، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

مرحله نهایی نصب کولر آبی:

بعد از انجام اصولی و درست تمامی مراحل بالا، حالا باید پوشال مناسب را در داخل کولر قرار دهید و برای تولید باد خنک و لذت بردن از آن اقدام کنید.

در این مرحله دقت داشته باشید که باید، پوشال مناسب با ظرفیت کولرتان را خریداری کرده باشید و حتما دریچه های شبکه مانند روی بدنه ی کولر را باز کنید و در نهایت پوشال ها را خیس کنید و در جای مناسب قرار دهید و دوباره دریچه ها را ببندید و برای داشتن باد خنک و بازدهی بیشتر، می توانید هر ساله در کنار سرویس کولر، پوشال های آن را تعویض کنید.

محل نصب کولر ابی:

با توجه به مکان های موجود در خانه، معمولاً در بهار خواب خانه، حیاط، بالکن یا پشت بام می توانید کولر آبی را نصب کنید و گاهی هم ممکن است که به علت کمبود جا در آپارتمان های کوچک، کولر آبی را پشت پنجره نصب کنید و ممکن است که کمی هم سخت کار کند. ولی در هر حال و در هر مکان باید به نکات ذکر شده در ذیل توجه داشته باشید، تا کولر آبی به بهترین حالت ممکن کار کند و باد خنک مناسب را تولید کند.

  • تراز بودن محل نصب
  • فضای کافی اطراف کولر برای گردش هوا
  • در صورت ممکن دور از آفتاب باشد.
  • دارای دسترسی راحت برای نصب وسرویس باشد.
  • داشتن فاصله از کف برای تخلیه آب

و در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد یک سایه بان برای کولر آبی، بسیار مناسب می باشد و برای نصب کولر پشت پنجره باید از نصاب کولر یا یک جوشکار راهنمایی بگیرید و امکان جوش قاب فلزی نگه دارنده کولر آبی را بررسی کنید.

برای خرید لوازم سرمایش و گرمایش می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آموزش نصب کولر آبی

  1. وقت شما بخیر
    خیلی مطالب خوبی بود. برای نصب کولر باید دریچه‌هایش یعنی کانال‌هایش خیلی محکم چفت و بست بشن تا مشکلی در کوتاه مدت برایمان پیش نیآید.

    1. Avatar حسین غفوری گفت:

      ممنون از توجه و نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *